Rij-impressie Volkswagen Golf R
Kat op glad ijs
80 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Eindelijk lijkt het winter te worden. Maar ijsrijden op het Tjeukemeer zit er nog niet in, dus beproeven wij de nieuwe Volkswagen Golf R op een ijsvlakte in het barre noorden van Zweden. Dwars met dat ding!
Wie wel eens een kat op een parketvloer heeft zien schrikken, weet wat we met de kop boven dit verhaal bedoelen. De nieuwe Volkswagen Golf R is met zijn 300 pk en 380 Nm de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit en uitgerekend deze auto presenteren ze ons op een bevroren meer vlak bij Arvidsjaur, in het rond deze tijd bitter koude noorden van Zweden. Dat betekent dat we aan het einde van de introductie amper kunnen zeggen hoe deze auto zich op Nederlands asfalt zal gedragen. Maar niet getreurd, al is ijs uitgevonden voor schaatsen en curling, dat wil niet zeggen dat het stiekem niet heel leuk is om deze extreme gladheid met een auto te trotseren. En ze zijn bij Volkswagen natuurlijk niet achterlijk, dus ze hebben wel degelijk een goede reden om de presentatie juist hier te doen. De R heeft namelijk standaard het vernieuwde 4Motion-systeem aan boord en daarmee is een kat op glad ineens een stuk minder hulpeloos dan je verwacht. Wat je daar in ons land mee moet? Op dit moment: geen idee. Maar wacht maar tot die lang verwachte horrorwinter eindelijk onze contreien bereikt. Waarom? Lees en rij mee.
Om te beginnen met de belangrijkste kengetallen: de nieuwe R heeft een top van 250 km/h (elektronisch begrensd) en sprint in 5,1 seconden naar de honderd. Dat laatste geldt voor de standaardversie met handgeschakelde zesbak. Neem je de DSG, dan moet dat lukken in 4,9 seconden en dat is een record, zegt Volkswagen, want niet eerder kwam een productie-Golf onder de vijfsecondengrens.
Een hoop knowhow
Bij die magische tijd zal hij hier op het ijs niet in de buurt komen, maar feit is dat Volkswagen een hoop knowhow in de strijd heeft gegooid om het forse koppel optimaal te gebruiken. De elektronica houdt via sensoren constant bij welk deel van het koppel beter naar de achteras kan worden gestuurd en dat wordt in daden omgezet met een Haldex-koppeling.
Via deze multiplatenkoppeling wordt de druk en daarmee ook de mate van doorgifte van de krachten hydraulisch geregeld. Daarnaast heeft de R op zowel de voor- als achteras een elektronisch sperdifferentieel. Dat zorgt ervoor dat, als de binnenste wielen in bochten dreigen door te slippen, er meer kracht naar buiten wordt gestuurd, zodat die niet verloren gaat en de auto steviger op koers blijft. En als een dergelijk systeem ergens flink aan de slag moet, dan is het wel hier, op het ijs.
Hart
Maar laten we eerst eens een blik werpen op het hart van de nieuwe R. In de basis is dat hetzelfde 2,0-literblok als in de GTI, maar dan met 70 pk erbij. Dat werd onder meer bereikt met een andere cilinderkop, aangepaste kleppen en klepzetels, andere nokkenassen en een grotere turbolader. Aangezien de R ook nog eens 45 kilo lichter is dan zijn voorganger, is het specifieke gewicht flink gedaald, naar 4,92 kg/pk. Dat is fors en dat brengt ons terug op de 4Motion-vierwielaandrijving. En het onderstel natuurlijk.
Ten opzichte van de GTI is de R vijf millimeter lager, en dat betekent dat hij in vergelijking met een gewone Golf maar liefst twintig millimeter dichter op het asfalt, of in ons geval ijs, ligt. Dat zal hem op de weg in combinatie met de standaard gemonteerde 18-inchwielen waarschijnlijk tamelijk hard maken, maar daar moeten we vooralsnog een beetje naar gissen. Onze testauto staat op 17 inch met spikes.
De R heeft standaard het progressieve stuursysteem dat we al kennen uit de GTI. Daardoor is het bij sportief rijden een stuk directer (2,1 stuuromwentelingen vanuit de middenstand tot de uiterste uitslag, bij de gewone golf is dat 2,75), terwijl het bij stapvoets manoeuvreren en inparkeren toch comfortabel genoeg kan blijven. Gelukkig weten we door onze ervaringen met de GTI dat dit systeem goed werkt, want ook de stuurbewegingen zijn op ijs niet te vergelijken met het gedrag op asfalt.
Mammoettanker
Het is alsof je een mammoettanker een jachthaven in moet sturen. Zodra je een beetje snelheid hebt, lijkt de auto aanvankelijk amper op het stuur te reageren. In elk geval lang niet zo snel als de scherpte van de naderende bocht vereist. Maar dat probleem laat zich prima, en vooral heel leuk overbruggen. Mits je de elektronica van de auto in standje Race zet (dan gaat de ESP echt volledig uit, iets wat de GTI nooit toelaat). Je stuurt een tikje in, en laat meteen daarna het gas los.
Het overgrote deel van het gewicht van de koets verplaatst zich daardoor plotseling naar de voorkant, waardoor de voorwielen meer, en de achterwielen juist minder grip krijgen. Meteen voel je de achterkant loskomen. Je stuurt terug in, laat het gas weer wat opkomen en de achterkant komt verder door. Zodra je de auto een beetje kent, kun je in de bocht zo verbazingwekkend mooi de drifthoek bepalen, veel meer met je rechtervoet dan met je handen.
Op zulke momenten is het wel zo gemakkelijk als je naar de versnellingsbak geen omkijken hebt. Wij rijden weliswaar de handgeschakelde versie, maar het koppelverloop is dusdanig lang horizontaal dat je zelfs daarmee eigenlijk zelden hoeft te schakelen. Al onder de tweeduizend toeren reageert de motor heel alert op de geringste beweging van je rechtervoet.
Door de geringe hoeveelheid grip en doordat het ESP is uitgeschakeld, gaat het toerental dan wel snel omhoog, maar dat heeft zo zijn voordelen. Onderin klinkt de R namelijk veel te braaf en gedempt voor een auto met deze potentie. Pas richting de zesduizend omwentelingen krijgen je oren wat mee van de sensatie die de rest van je lichaam dan al lang en breed geserveerd heeft gekregen.
Goedkoper
De Golf R is natuurlijk conform zijn prestaties uitgerust. Standaard heeft hij 18-inch lichtmetalen wielen, twee dubbele uitlaten, alarm, een automatisch noodstopsysteem, vermoeidheidsherkenning, sportstoelen met alcantara bekleding, automatische klimaatregeling en een hoogwaardige audio-installatie.
Dankzij de lagere uitstoot is hij zo'n duizend euro goedkoper dan zijn voorganger. Met handgeschakelde versnellingsbak betaal je € 47.890, voorzien van DSG kost de Golf R € 50.390. Die prijzen betreffen de driedeursversie. Vijfdeurs kan ook en kost € 800 extra, en voor dat geld zijn de achterste zijruiten elektrisch bediend. De nieuwe Golf R staat al bij de Nederlandse dealers. De importeur denkt er tussen de 100 en 120 per jaar te kunnen verkopen, waarvan het overgrote deel met DSG en vijf portieren.
Lezersreacties (80) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.