Toyota RAV4 (2013) - Test

RAV4 van het pad

51 reacties

Video
AutoWeek 11 2013
AutoWeek 11 2013

Je leest het in AutoWeek 11 2013

Van SUV naar limo: de Toyota RAV4 maakt een groeistuip van jewelste door. Wij rijden de nieuwe RAV4 in een zonovergoten Spanje.

De huidige, derde generatie van de Toyota RAV4 gaat al weer mee sinds 2006 en dus was het hoor tijd voor een kakelverse. Die staat inmiddels dan ook in de startblokken en wij reden afgelopen week onze eerste kilometers ermee door het achterland van Barcelona. Het allereerste dat opvalt aan de nieuwe RAV4 is dat hij het nieuwe Toyota-familiegezicht heeft gekregen, dat we eerder ook op de nieuwe Auris aantroffen. Desondanks, of eigenlijk juist daardoor, oogt hij wat anoniem en weinig opwindend. Juist een SUV mag best wat meer uitgesproken 'smoel' hebben. Maar goed, dat het tekenwerk van Toyota nooit het Louvre zal halen, is lang en breed bekend. Over lang en breed gesproken, daarmee hebben we meteen de belangrijkste kenmerken van de nieuwe RAV4 te pakken. Drie centimeter breder werd hij, en maar liefst 20,5 centimeter langer. Jazeker, centimeter. Toen wij het lazen, dachten we aan een schrijffout, maar het zijn centimeters, geen millimeters. En zodra je achter in stapt, weet je ook dat het geen schrijffout is. De beenruimte daar is werkelijk riant en zonder overdrijven limousine-waardig. En ook de hoofdruimte is, ondanks dat de auto 2,5 centimeter in hoogte kromp, gewoon dik in orde. En ook helemaal achterin zit dikke winst. De kofferruimte nam met een kwart toe ten opzichte van de huidige RAV4, zodat je nu 547 liter ter beschikking hebt, tot wel 1.746 liter als de achterbank plat is. Een groot verschil met de derde generatie is dat de achterklep nu op de normale manier open gaat, omhoog scharnierend dus. Dat kon bij de vorige niet, omdat daar (optioneel) het reservewiel achterop zat, waardoor de deur te zwaar was en dus opzij open moest. En dan ook nog naar rechts, wat in de rechts rijdende wereld bepaald niet handig was. Ons testexemplaar is overigens voorzien van elektrische klepbediening, maar daar zijn we niet enthousiast over. Het gaat echt te langzaam. Wel is de openingshoogte te verstellen.

Voorin heb je ook een erg prettige zitpositie. De bestuurdersstoel kan behoorlijk laag (voor zover je daar in een SUV behoefte aan hebt) en het stuur kan ver naar je toe worden getrokken. Het dashboard is wat donker en saai (analoog aan het uiterlijk, dat dan weer wel), maar keurig afgewerkt. De bediening is helaas wat onlogisch hier en daar. Wel zijn complimenten op hun plaats voor de vele opbergmogelijkheden die je om je heen hebt. En ook de geluidskwaliteit van het hifi-systeem is bovengemiddeld.

Instapper

Toyota noemt in de persmap de nieuwe RAV4 een ras-4x4 en dat is een boude uitspraak, want uitgerekend de auto waar wij mee op pad zijn moet het stellen met voorwielaandrijving. Dat is de instapper en daar verwachten we voor ons land dan ook het meeste van. Het is een nieuwe tweeliter diesel met 124 pk en 310 Nm, gecombineerd met een zesversnellingsbak. Het is een keurige motor die prima overweg kan met de RAV4, maar hij voelt en klinkt wel war rauwig. Tussen de twee- en vierduizend toeren heeft hij kracht genoeg, daarboven is de fut er snel uit. De besturing van de auto is wat licht en weinig communicatief, maar mede daardoor juist wel heel comfortabel. En dat geldt ook voor de afstemming van het onderstel. Kom je echt op slecht asfalt, dan wordt het allemaal wat stuiterig, maar zolang je op goede wegen rijdt, is dit vooral een heel fijne reisauto.

AWD

Kom je vaak op wegen met een slechte ondergrond, dan is het wellicht verstandig te kiezen voor een vierwielaangedreven versie. Dat is met deze motor niet mogelijk, maar op de krachtigere diesel, de 2,2-liter met 150 pk, is dat standaard. En ook op de enige benzine-uitvoering, de tweeliter VVT-i met 151 pk. Dan is de auto in rechtdoor voorwielaangedreven, in bochten en extreme omstandigheden gaat het koppel voor maximaal vijftig procent naar de achteras. Schakel je liever niet zelf, dan is er een CVT leverbaar, maar dat uitsluitend op de benzine-uitvoering, en niet op de goedkoopste trim.

En dat brengt ons op de uitrusting. De nieuwe RAV4 is leverbaar in drie uitvoeringen. De eenvoudigste heet Aspiration en heeft onder meer handbediende airconditioning, led-dagrijverlichting, cruise control, rondom elektrische raambediening, Bluetooth en wieldoppen. Een stapje hoger staat de Dynamic en die heeft onder meer klimaatregeling met twee zones, licht- en regensensoren, 17 inch lichtmetalen wielen en een kleurenscherm. Kies je voor de Executive Business dan krijg je ook nog eens 18 inch wielen, leren bekleding, stoelverwarming voor, elektrische verstelliing van de bestuurdersstoel, xenon verlichting en parkeerhulp achter. Op de twee duurste uitvoeringen kun je ook nog het veiligheidspakket kiezen. Dat kost E 1.250 en dan krijg je dodehoeksensoren, lane departure warning en grootlichtassistent. De nieuwe RAV4 staat vanaf 9 maart bij de Nederlandse dealers.

Toyota RAV4
Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum