Peugeot 308 1.6 eHDi (2011) - Test
Gemuilkorfd
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Dankzij de e-HDi technologie heeft Peugeot nu een extra zuinige 308 in het gamma. Moet de koper offers brengen voor de extra spaarzaamheid? Wij proberen een antwoord op deze vraag te vinden.
De Peugeot 308 heeft sinds zijn debuut in oktober 2007 een turbulent leven gehad. Hij had de zware taak om de 307 – die drie jaar achtereen de bestverkochte auto van Nederland was – te doen vergeten. En hoewel hij vlak na zijn introductie prima werd verkocht, is hij in die missie helaas niet helemaal geslaagd. Afgelopen jaar liepen de verkopen flink terug, met name nieuwkomers als de Opel Astra en Renault Mégane maakten hem het leven zuur. De hoogste tijd voor actie dus, en die komt er in de vorm van een grondige opfrisbeurt. De voorzijde van Peugeots compacte middenklasser is zó drastisch op de schop gegaan, dat andere merken zonder meer van een 'nieuwe generatie' zouden spreken. Landgenoot Ivo Groen, adjunct-directeur design bij Peugeot-Citroën, gaf de 308 de designstijl van de 508 mee: "We wilden een gedistingeerder ontwerp, zonder het expressieve karakter van de auto geweld aan te doen." Hiervoor krijgt de 308 een grille mee die 20 procent kleiner is dan bij zijn voorganger en omringd wordt door een chromen strip. Van twee verschillende voorbumpervarianten is voortaan geen sprake meer, na de facelift hebben alle versies een subtieler ogend exemplaar met daarnaast grote luchtinlaten met (optionele) led-dagrijverlichting. Achteraan is bij de hatchbackversie een nieuwe bumper te vinden met een stuk plastic dat voor diffusor moet doorgaan en een chromen stripje tussen de achterlichten. Al met al oogt de 308 wat sierlijker dan voorheen, het verdwijnen van de grote muil aan de voorkant heeft bovendien als prettige bijkomstigheid een gunstig effect op de luchtweerstandscoëfficiënt.
Hoogwaardig
Binnenin zijn de wijzigingen een stuk bescheidener. Veel meer nieuws dan pianolak-afwerking op de middenconsole en nieuwe bekledingsstoffen valt er niet te melden. Maar echt nodig was dat ook niet, want het dashboard van de 308 doet nog altijd bijzonder hoogwaardig aan. Waar het interieur van de 307 goedkoop oogde, kenmerken de interieurs van Peugeot zich sinds de komst van de 308 juist door een uitstekende kwaliteitsindruk. De subtiele wijzigingen weten die nog extra te versterken. Het 308-binnenste doet bovendien ruim en luchtig aan, zeker als je opteert voor het 3,6 m2 grote panorama-dak. Het interieur is opvallend breed, met veel schouderruimte tot gevolg. Ook op de achterbank is veel ruimte voorhanden, aan hoofdruimte is evenmin een gebrek. Het kost dankzij de uitgebreide verstel-mogelijkheden van de voorstoelen weinig moeite om een prettige zitpositie te vinden, alleen vallen de leuningen bij gebrek aan een draaiknop niet traploos te verstellen. Dat kleine ongemak wordt ruimschoots goedgemaakt doordat je de stoel lekker laag kunt zetten, mocht je dat willen. Het matige zicht rondom wordt daar alleen niet beter door, vooral de brede A-stijlen zitten (ondanks het kleine extra ruitje) soms hinderlijk in de weg. Het onderstel van de 308 bleef bij deze opknapbeurt ongewijzigd, ook op dit vlak was er echter weinig noodzaak voor veranderingen. Als vanouds biedt ook deze Peugeot prettige rijeigen-schappen met een goede mix tussen comfort en sportiviteit, hoewel de elektrisch bekrachtigde besturing rond de midden-stand iets sneller zou mogen reageren. In andere opzichten valt er bar weinig te klagen, zowel het veer- als 't geluidscomfort staat op een hoog niveau. De 308 weegt gemiddeld 25 kilo minder dan voorheen, dankzij gebruik van lichtere materialen bij de B-stijlen (zonder dat dit ten koste ging van de veiligheid of torsiestijfheid). Daarnaast is het reservewiel vervangen door een bandenplaksetje. Gewichtsreductie is natuurlijk goed voor het terugdringen van het verbruik en met dat doel voor ogen heeft Peugeot nog meer maatregelen genomen. Zo krijgen diverse modellen banden met een lage rolweerstand mee, werd de efficiency van de dynamo en de stuurbekrachtiging verbeterd en hebben de dieselmotoren voortaan een elektronisch aangestuurde oliepomp. Ondanks al deze fijnslijperij is er helaas geen enkele 308 met benzinemotor die in de categorie van
20 procent bijtelling valt, dat doet menig concurrent toch beter.
Indrukwekkende waarde
Bij het dieselaanbod is er meer progressie geboekt. Zo laat de nieuwe 1.6 e-HDi 2-Tronic dankzij onder meer de montage van een start-stopsysteem een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer noteren. Vanaf komende zomer is dit dankzij verdere verfijning zelfs maar 98 gram per kilometer. Een indrukwekkende waarde in dit segment, maar het is niet genoeg voor de 14 procent-bijtellingscategorie, dus het voordeel ervan blijft financieel gezien beperkt. Dat neemt niet weg dat de e-HDi uitermate spaarzaam met brandstof omspringt. Het start-stop-systeem werkt samen met een zogenaamde omkeerbare dynamo, die tevens als start-motor functioneert. Tijdens het uitrollen slaat deze de vrijkomende energie op in een accu die vervolgens bij het starten voor extra energie zorgt. Het eindresultaat is een systeem dat voor vlotte, nagenoeg vibratievrije starts zorgt. Bovendien wordt de motor ook uitgeschakeld als stroom-verbruikers zoals de verlichting, ruiten-wissers en radio worden gebruikt. Op het display in het instrumentarium kun je exact bijhouden hoe lang de motor tijdens een rit uitgeschakeld staat. Een leuke gadget die tevens duidelijk maakt hoeveel we tegenwoordig stilstaan. Onder de motorkap is de vertrouwde 1,6-liter HDi-motor met 112 pk te vinden, die bijzonder weinig moeite heeft met de 308. Het is alleen raadzaam het advies van de schakelindicator om al bij zo'n 1.600 tpm op te schakelen niet op te volgen, want bij dat toerental geeft de motor niet thuis. Eenmaal daarboven pleziert hij echter met een stille, gelijkmatige loop en een bruikbaar koppel van 270 Nm (met overboost kortstondig 285 Nm) dat over een breed toerengebied beschikbaar is. Wie voor deze motor kiest, zit gelukkig niet net als in de 508 per definitie vast aan de 2-Tronic-transmissie. En dat is een zegen, want deze gerobotiseerde handbak is echt een onding. De schakeltijden zijn storend lang en bij vol gas deelt hij rake klappen uit. Bovendien heeft hij een onbeholpen reactie op de kickdown en wacht hij voor een op brandstofbesparing gerichte bak verrassend lang met opschakelen. Handmatig schakelen of even gas lossen tijdens het schakelen is een remedie, maar dat is uiteraard niet de bedoeling bij een automaat. De handbak met eveneens zes versnellingen verdient dan ook absoluut de voorkeur. Deze schakelt namelijk soepel en redelijk direct.
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.