Test: MG EHS
Echt Heel Spotgoedkoop
125 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Sinds het najaar van 2019 kennen is het nieuwe, onder Chinese vleugels herboren MG in Nederland actief. De volledig elektrische ZS EV valt goed in de smaak bij het prijsbewuste publiek, dus zoekt MG het hogerop. De plug-inhybride EHS is groter, maar nog steeds erg voordelig.
Volgens MG staat ‘EHS’ voor Electric Hybrid SUV. Dit betekent dat onze markt voor een andere naam en betekenis kiest, want in feite is de E een toevoeging aan de bestaande typenaam HS. Die hoort bij het grote broertje van de ZS en voor beide auto’s geldt dat ze elders, met name in China en in het Verenigd Koninkrijk, ook gewoon met verbrandingsmotoren worden geleverd. Wat ook voor beide auto’s geldt, is dat ze niet gloednieuw zijn. De HS werd al medio 2018 voorgesteld, zij het toen nog niet als plug-in hybride. Inmiddels is er zelfs al een grondig gefacelift type gelanceerd in China, maar wij krijgen nog de versie met de vorige neus.
Wat we ook krijgen, is een geheel nieuwe aandrijflijn. De HS is het eerste model van het nieuwe MG dat hier met een verbrandingsmotor leverbaar wordt, terwijl hij als plug-in hybride deels elektrisch is. De verbrandingsmotor in kwestie is een 1,5-liter viercilinder van 162 pk. De elektromotor stuwt het geheel op tot een systeemvermogen van 258 pk en dat gaat allemaal naar de voorwielen. De EHS heeft standaard een elektronisch sperdifferentieel om al dat vermogen een beetje in goede banen te leiden. De stroom komt van een accupakket van 16,6 kWh, wat leidt tot een elektrisch rijbereik van 52 km. Dat is voor het soort auto een gemiddelde waarde.
In de praktijk heeft de aandrijflijn van de MG duidelijke voor- en nadelen. Het in- en uitschakelen van de benzinemotor gaat schokvrij en soepel. Kracht is er bovendien in overvloed. MG geeft een 0-100-tijd op van 6,9 seconden; wie stevig op het gas gaat staan, wordt inderdaad getrakteerd op een lekkere duw in de rug. Helaas gooit de transmissie wat roet in het eten. MG spreekt van een tientrapsautomaat, maar in werkelijkheid is de constructie ingewikkelder. Het gaat om zes verzetten die worden aangestuurd door de verbrandingsmotor en vier aan de kant van de elektromotor. Beide komen uit op dezelfde, uitgaande as. De derde versnelling van de verbrandingsmotor kan daarbij samenwerken met alle vier de versnellingen van de elektromotor, terwijl de overige vijf verzetten van de viercilinder altijd samenwerken met één van de vier verzetten van de elektromotor.
Er zijn dus wel tien versnellingen, maar in feite werkt de EHS maar met negen voorwaartse combinaties. Klinkt vernuftig, maar onder vollast gedraagt de bak zich eerder als een vierbak. De versnellingen zijn opvallend lang en het toerental wordt gevoelsmatig lang vastgehouden. Daarna volgt een schakelmoment dat de ene keer soepel gaat, maar de andere keer doet denken aan dat van een gerobotiseerde handbak. Traag, dus. Als het wat minder hard gaat zijn deze nadelen een stuk minder opvallend, maar de bak blijft een onprettig ding. Op andere vlakken rijdt de MG prima. Het onderstel is nadrukkelijk comfortabel en de EHS helt flink over in een snel genomen bocht. Voor de dagelijkse kilometers voldoet het echter allemaal best. Het geluidsniveau blijft dan bovendien mooi binnen de perken en de auto voelt solide aan.
Koopje
Als SUV in het C-segment gaat de EHS de strijd aan met onder meer de Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan en Kia Sportage. Met zijn buitenmaten streeft hij de meeste concurrenten ruimschoots voorbij en dat is op de achterbank goed te merken. De zit is er ronduit riant. Bovendien is de boel daar opvallend netjes afgewerkt, met een middenarmsteun, bekerhouders, ventilatieroosters en een verstelbare achterbankleuning. Daarachter is ruimte voor 448 liter aan bagage. Dat is niet grensverleggend, maar voor een plug-in hybride heel netjes.
De voorstoelen zien er sportief uit, maar de zit is opvallend hoog. Dat maakt de zitpositie niet meteen onaangenaam, maar het leidt ertoe dat je gevoelsmatig meer op dan in de auto plaatsneemt. Vanaf die wat hogere zitpositie kijk je uit op het stuurwiel dat we kennen uit de ZS en op een keurig, maar weinig onderscheidend dashboard. Ten opzichte van de ZS valt op dat het scherm hier boven de centrale ventilatieroosters is geplaatst, zodat het zich mooi in het zicht en beter onder handbereik bevindt. Het systeem zelf reageert wat traag, maar ziet er wel aardig uit. Met navigatie van TomTom, Apple CarPlay en Android Auto is over de voorzieningen bovendien niet te klagen.
Het EHS-binnenste is keurig afgewerkt en de gebruikte materialen zien er over het algemeen goed uit, maar toch komt de auto zeker niet zo hoogwaardig over als veel van zijn directe concurrenten. Auto’s als de Peugeot 3008 en Mazda CX-5 leggen de lat op dit vlak ook wel erg hoog. Ook ergonomisch valt er nog wat winst te behalen. Zo is er geen ronde volumeknop en is de bediening van de stoelverwarming in het scherm verstopt. Het goede nieuws is dat de MG het niveau van zijn rivalen eigenlijk helemaal niet hóeft te halen.
Met een vanafprijs van € 34.985 is het namelijk ronduit een koopje. Een Peugeot 3008 Hybrid 225 kost minimaal € 10.000 meer en heeft minder vermogen én minder ruimte in de aanbieding. Iedere EHS krijgt bovendien standaard een digitaal instrumentarium, het genoemde infotainmentsysteem, adaptieve cruisecontrol, een rijstrookassistent en climatecontrol mee. De enige andere uitvoering, die net als bij de ZS EV Luxury heet, voegt daar onder meer led-koplampen en een panoramadak aan toe. Ook dan blijft de auto ruimschoots onder de 40 mille. De MG EHS mist hier en daar wat verfijning, maar is wel zonder meer het koopje van zijn klasse.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ruim, luxueus en snel
- +Erg schappelijk geprijsd
- -Onprettige transmissie
- -Niet zo verfijnd
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | EHS Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 10 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 190 kW / 258 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 370 Nm bij 1.700 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 17 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.574 mm / 1.876 mm / 1.664 mm |
Wielbasis | 2.722 mm |
Massa leeg | 1.737 kg |
Laadvermogen | 459 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 43 g/km |
Lezersreacties (125) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.