Test: Kia Optima (2015)

De aanhouder wint?

50 reacties

Video
AutoWeek 46 2015
AutoWeek 46 2015

Je leest het in AutoWeek 46 2015

We rijden met de nieuwe Kia Optima. Meestal moeten we goed nadenken over welke uitvoering we tijdens de introductie filmen, maar dat valt dit keer mee. Er is vooralsnog maar één motor: een 1.7 diesel. Wij rijden 'm in combinatie met de nieuwe 7-traps DCT-automaat.

Elders in de wereld is de Kia Optima een gevestigde naam, maar in Nederland is de middelgrote sedan nooit echt aangeslagen. Zelfs een fiscaal vriendelijke hybride-versie wist de auto niet aan de verkopen te helpen die concurrenten als de Volkswagen Passat of Ford Mondeo behalen. Tijd om een andere aanpak te kiezen, zou je denken. Maar dat vinden ze bij Kia niet. Het merk gaat gewoon verder op de ingeslagen weg. Kennelijk is het van mening dat de aanhouder wint. Sterker nog, wie een snelle blik op de gloednieuwe Optima werpt, zou helemaal niet zeggen dat die helemaal nieuw is. Hij houdt vast aan de lijnen van zijn voorganger, maar aangezien die relatief tijdloos werd getekend door Peter Schreyer is dat niet direct een probleem. Goed, de hoeveelheid chromen accenten is voor Europese smaken wat aan de hoge kant, maar verder oogt de Optima prima. Het is een keurige sedan, waarmee je niemand voor het hoofd stoot.
Ook de binnenkant zal niemand tegen zich in het harnas jagen. De dingen die je aanraakt, voelen allemaal redelijk solide en hoewel zwart de dominante kleur is, is het best een prettige werkplek die de Optima je biedt. Vooral de ruimte op de voor- en achterbank is prettig, alle inzittenden hebben veel bewegingsvrijheid. Dat de kofferbak daardoor met 510 liter wat kleiner is dan die van de concurrentie, is geen aanbeveling, maar het is toch ruim voldoende. Hetzelfde geldt voor de materialen: natuurlijk is een Passat of Talisman vanbinnen fraaier, maar gezien de prijs mag je de Kia daar niet echt op afrekenen.
Standaard compleet
Ook de riante hoeveelheid waar die je voor je geld krijgt, is namelijk gebleven. Vanaf € 29.995 kun je instappen en dan zijn navigatie, regen-, licht- en parkeersensoren rondom, cruisecontrol en gescheiden klimaatregeling standaard. Investeer € 3.000 meer en de uitrusting wordt uitgebreid met een panoramadak, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel en een uitgebreider navigatie­systeem. Spaar nog eens € 2.500 verder en je komt bij de allerrijkste First Edition, met volledig leren bekleding, elektrische voorstoelen en xenonverlichting. Op het middelste en hoogste uitrustingsniveau kun je verder kiezen voor een zeventraps DCT-automaat voor € 2.500. Grappig genoeg moet je die aanvinken om op het hoogste niveau automatische remhulp en adaptieve cruisecontrol te krijgen. In het voordeel van de handbak spreekt dan weer dat die in 2015 nog in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling. Dan moet je wel snel zijn, want er komen er in december nog 150 naar Nederland en 50 daarvan zijn al verkocht. Voorlopig zal de Optima het toch vooral moeten hebben van zakelijke rijders, want de enig beschikbare motor is een diesel, een 1,7-liter CRDI met 141 pk en 340 Nm. Dat is genoeg, maar in het Taunus-gebergte, waar de eerste kennismaking plaatsvindt, merk je wel dat het niet meer is dan dat. In totaal weegt de Optima dan ook ruim 1.500 kilogram. Hoewel de diesel meer koppel biedt dan een 1,6-liter TDI of 1,5-liter TDCi wordt dat voordeel dus deels tenietgedaan door het hogere wagengewicht. In Nederland speelt dat probleem echter minder en omdat het koppel vroeg beschikbaar is en de viercilinder goed is geïsoleerd, merk je op vlakke stukken niet direct dat er een relatief kleine motor aan het werk is. Als je het al merkt, dan is het door de automaat met dubbele koppeling, die soms niet helemaal lijkt te weten hoe het verder moet. Eerst houdt hij dan bijvoorbeeld vrij lang een versnelling vast om dan op te schakelen en direct terug te gaan. Het schakelen zelf gaat snel en naadloos, maar het laatste restje finesse dat sommige concurrenten hebben, ontbreekt.
Zelfde vlieger
Eigenlijk gaat dezelfde vlieger op voor het onderstel, want ook dat is goed, zonder de concurrentie te overklassen. In eerste instantie voelt de vering relatief meegaand en zou je een comfortabele sloep verwachten. Bij grotere oneffenheden grijpen de dempers echter daadkrachtig in en is de Optima juist weer vrij stevig. Onder de streep is de grote Kia daardoor een compromis dat noch uitgesproken comfortabel, noch uitgesproken sportief is. Prettig om mee onderweg te zijn, maar niet de beste in zijn segment. Overigens zou het zomaar kunnen dat het comfort op de kleinere 17-inchwielen beter is, aangezien de 235R18's van de testauto het onafgeveerde gewicht niet ten goede komen.
Een breekpunt zal het niet zijn. Net zoals er eigenlijk op de hele auto niet echt iets aan te merken is wat hem meteen diskwalificeert. Zeker niet als je in het achterhoofd houdt dat de Optima bij gelijke uitrusting duizenden euro's goedkoper kan zijn dan zijn directe concurrenten. Het probleem is echter dat het nog altijd gaat om een bedrag van minimaal € 30.000 en dat blijft hoe dan ook een fiks bedrag. Bovendien een bedrag waarbij kopers veeleisender worden en graag meer keuze willen, zoals een sterkere motor of een stationwagonvariant. Gelukkig voor Kia komen die beide. Voor 2016 staan een plug-inhybride én een stationwagon die is gebaseerd op de fraaie Sportspace-concept op de planning. En tot die tijd? Blijft Kia gewoon volhouden.
Kia Optima
Kia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia OptimaKia Optima

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.