Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)

Op zoek naar aansluiting

Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)
Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)Kia Optima 1.7 CRDi DCT7 First Edition (2016)
Hoewel er een hybride-versie leverbaar was, werd de vorige Kia Optima geen doorslaand succes. Het merk probeert het nu opnieuw, maar voorlopig alléén met dieselmotor.

Aan de kwaliteit van de auto twijfelt de Koreaanse bouwer geen moment, want het geeft zeven jaar garantie. Schappelijk, maar er geldt wel een bovengrens van 150.000 kilometer, die zou wel eens snel in zicht kunnen komen voor aanstaande Optima-rijders; de grote Koreaan is er – anders dan zijn voorganger - alleen met een dieselmotor en die is uiteraard bedoeld voor veelrijders. De motor heeft een inhoud van 1,7 liter en gezonde specificaties: hij brengt 141 pk en 340 Nm naar de voorwielen. De diesel valt op door z'n rustige loop en gunstige verbruik; ons gemiddeld testverbruik bedroeg 5,8 l/100 km. De prestaties krijgen een dikke voldoende. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak en een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de DCT7. Die bak werkt niet altijd zo intuïtief als gewenst; de schakelmomenten zijn bij tijd en wijle onlogisch gekozen en het schakelen verloopt niet altijd even soepel. Bij het rijden in file wacht de bak soms onnodig lang met opschakelen. De Optima is geen auto voor bestuurders met sportieve aspiraties; bij hobbels merk je dat de schokdempers hun best moeten doen om het forse gewicht van de auto in bedwang te houden. Dat is niet erg, maar de ontzettend lichte besturing zorgt ervoor dat de Optima minder zeker aanvoelt dan veel concurrenten. Het ruimte-aanbod is zonder meer riant; slechts zeer lange personen zullen achterin klagen over een gebrek aan hoofdruimte. De tijd dat Koreaanse interieurs voor plaatsvervangende schaamte zorgden, is echt voorbij. Alles voelt goed aan en zowel de ergonomie als het infotainmentsysteem zijn van voldoende hoog niveau. Hoogstens is de zitpositie voor lange bestuurders te hoog en oogt het navigatiesysteem iets minder gelikt dan bij sommige concurrenten. De bagageruimte is met 510 liter inhoud bijzonder groot, maar helaas niet zo goed toegankelijk. Storend zijn de beugels van de kofferklep die bij het sluiten gemakkelijk de bagage kan pletten. De uitrusting is zeer omvangrijk, zeker in de top-uitvoering First Edition. De waar-voor-je-geld-voorsprong van Kia blijft in het D-segment nog even gehandhaafd.

Oordeel

4 sterren

De Kia Optima 1.7 CRDi is een prettige reiswagen met voldoende ruimte en luxe en een prettige motor. Hij biedt veel waar voor zijn geld, maar verdient een betere automatische transmissie.

Signalement

Merk Kia
Model Optima 1.7 CRDi First Edition
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 39.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.685 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.855 mm / 1.860 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.805 mm
Massa leeg 1.530 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,3s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.