Test: Jaguar XJ (2010)

Nieuwe aanval op gevestigde orde

87 reacties

Video
AutoWeek 13 2010
AutoWeek 13 2010

Je leest het in AutoWeek 13 2010

Om in het F-segment op te kunnen boksen tegen de gevestigde orde moet je een verrekt goede auto neerzetten, want de concurrentie maakt fantastische auto's. De nieuwe Jaguar XJ kan dus zijn borst natmaken. We zoeken uit of je als captain of industry je keuzelijst kunt uitbreiden met de nieuwe limousine van de Engelsen.

Je zal maar ontwikkelaar zijn voor een kleine autofabrikant die de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren en vervolgens van je baas te horen krijgen: maak een auto die op alle vlakken de strijd aankan met de BMW 7-serie en de Audi A8. Eeh, ja baas. Goed moment om aan de drank te gaan waarschijnlijk. Maar als er geen hoop meer is kan je altijd nog terugvallen op onnozel optimisme om toch gemotiveerd aan de slag te gaan. En zijn wij even blij dat al die Engelsen dat gedaan hebben? Want na twee dagen sturen in verschillende versies van de nieuwe XJ worden we helemaal gelukkig.
Het design zorgt onder meer op autoweek.nl voor forse discussies, waarbij mensen zelfs geen begrip hebben voor elkaars standpunt. "Hoe kan je deze auto nu lelijk/mooi vinden? Het is een schoonheid/gedrocht!" Wij vinden dat de auto in het echt in ieder geval veel meer in balans is dan op foto's. Schuin van boven snap je ineens die lange achterkant met de Lancia Thesis-achtige lampen en die smalle priemende koplampen.

Prachtig houten stuur
Het interieur is werkelijk prachtig. Zoals het hoort in deze klasse heb je op vele vlakken de keus tussen hout, leer of een carbonafwerking. In onze testauto vooral veel leer met prachtige stiksels. We vinden het op de stoelen, de binnenkant van de deuren en de bovenkant van het dashboard. Tussen de vooruit en het dashboard loopt een prachtige houten strook met in het midden nog een keer de merknaam. In de XJ geen iDrive/MMI-achtig systeem maar 'gewone' knoppen en een touchscreen om je door de vele optiemenu's heen te werken. Dit werkt helaas niet vlekkeloos, door de trage reacties van het systeem merken we juist goed waarom die andere merken wel met centrale bediening zijn gaan werken. Wel erg geslaagd: de karakteristieke draaiknop waarmee je de versnellingsbak bedient. Net als in de XF komt hij stijlvol omhoog als je de auto start. Voor handmatige bediening heeft de XJ standaard flippers rondom het prachtig kleine stuurtje. Ook erg goed: de digitale geprojecteerde klokken. Het systeem kennen we uit de nieuwe Range Rover. Standaard zie van je van links naar recht kleine metertjes voor brandstof/motortemperatuur, de snelheidsmeter en je toerenteller, maar eventueel maken de meters links en rechts plaats voor andere informatie. De gekozen versnelling als je in de sportstand zit bijvoorbeeld. Of een minikaartje met navigatieaanwijzingen en de status van de automatische cruisecontrol. Ook apart is wat Jaguar het torchlight-systeem noemt: het gebied waar de wijzers zich bevinden is extra belicht zodat je sneller in één oogopslag ziet hoe hard je rijdt of hoeveel toeren je maakt. Simpel idee, maar perfect uitgevoerd. Het zijn bovendien dit soort kleine bijzonder dingen die je als autoliefhebber net even die kleine tinteling geven van, ja deze auto wil ik.
Nou ja, het helpt als als de boel ook nog een beetje rijdt natuurlijk. De XJ is hier verkrijgbaar met een atmospherische V8 met 385 pk, een supercharged versie met 510 pk en een V6 diesel met 275 pk. In de VS komt daar nog een geknepen versie van die geblazen V8 bij als vervanging voor de diesel, die ze niet krijgen. En dat is nou jammer. Want als er één dieselmotor is waarmee je deze brandstofsoort kunt promoten is het wel deze 3.0 V6 met twee turbo's. De motor is in basis dezelfde als in ondermeer de Citroën C6 – ook in die auto niets dan lof voor de zescilinder – maar de Engelsen bezweren dat zij tientallen mensen op de techniek hebben gezet, zodat we die vergelijking absoluut niet mogen trekken. Hoe het ook zij, met 275 pk en 600 Nm is de motor simpelweg weergaloos. De overbrengingen van de uitstekende zestrapsautomaat zijn lekker lang zodat je het koppel goed kunt benutten zonder dat je de motor snel in de toeren jaagt. Al rijdend klinkt het blok bovendien bijna als een benzine V6, dus dat dieselnadeel vervalt ook.

Op scherp
De demping van de XJ is voor dit type auto wellicht ietsje te hard als je alleen op de luxueuze achterbank plaatsneemt. Zeker omdat er toch een dynamic modus op de auto zit die de schokdempers 'op scherp' zet, zou het standaard net even iets vloeiender mogen gaan. Concurrenten laten zien dat dat met een dynamisch onderstel (wat de XJ dus ook heeft) kan zonder dynamiek te verliezen. Maar goed, het maakt ook eens te meer duidelijk dat Jaguar de XJ als rijdersauto in de markt heeft gezet. Het sturen gaat zeer direct, hoewel misschien iets te licht, en in bochten die iets meer knijpen dat je had verwacht, ontdekken we al snel dat de neiging tot onderstuur die dit soort zware auto's met dito blok op de voorwielen vaak hebben, bij de XJ uitstekend bedwongen is. Als toetje konden we nog een paar uur proeven aan de supercharged V8 (die uit de XFR) met 510 pk. Meer dan een Audi S8 dus. De sound doet denken aan de huidige generatie AMG-auto's en de manier waarop je de 1.900 kilo zware auto naar zijn begrenzer jaagt is waanzinnig. Check onze video op autoweek.tv! Ook hier merken we wel dat het onderstel net niet van het niveau is van de Duitse toppers (de auto helt net iets te veel over bij snelle combinaties), maar dat is een kwestie van goed, beter, best.
Qua aandrijflijn en technologie zit de XJ gewoon op het niveau van de concurrentie. Die paar puntjes die hij dan laat liggen qua verfijning van het onderstel, maakt hij meer dan goed met zijn egards en stijl. Daardoor wordt de auto daadwerkelijk een te overwegen keus als je als captain of industry in dit segment aan het shoppen bent. En dat is voor het huidige Jaguar zonder meer een prestatie van formaat. Leve de XJ.

Jaguar XJ
Jaguar XJJaguar XJJaguar XJJaguar XJJaguar XJJaguar Xj

Lezersreacties (87) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.