AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Focus ST (2012) - Test

Braver, maar beter

55 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 25 2012
AutoWeek 25 2012

Je leest het in AutoWeek 25 2012

Hij heeft geen vijfcilinder meer, maar een viercilinder. Ook weer met turbo! Is de nieuwe Ford Ford Focus ST net zo'n feest om te rijden als de vorige?

Die driepitter – 1.0 EcoBoost in jargon - blijkt trouwens een schot in de roos, Ford hengelde er vorige week de titel 'International engine of the year' mee binnen. Niet geheel onterecht, het is een verbluffend goed machientje. De sterkste variant levert 125 pk, die zijn kunsten vertoont in de multitest op pagina 16 en verder, de viercilindermotor in de nieuwe ST heeft er twee keer zoveel, uit het dubbele aantal cc's. En ook dit blok gaat als EcoBoost door het leven, wat nogal een contradictie lijkt, aangezien de nadruk meer op 'power' dan op 'eco' ligt. Uiterlijk onderscheidt de ST zich van zijn zwakkere broeders met dikkere bumpers en dorpels, 18-inchwielen, een dakspoiler boven de achterruit en een in het midden geplaatste uitlaat. We horen dat de ontwerpers zich voor dat laatste onderdeel hebben laten inspireren door de ruimteschepen uit Star Wars…Wij vinden die uitlaatmond wel iets hebben van de huidige Kia-grille. Verder zijn er twee nieuwe lakkleuren, specifiek voor de ST. Eén daarvan is Tangerine scream, die onze testauto siert. Geelachtig oranje, dat enigszins doet denken aan de Kadett uit de jaren zeventig. Het maakt de Focus in ieder geval tot een opzichtige auto, zoveel is duidelijk. Vanbinnen zijn het vooral de Recaro's en de drie extra meters voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk die de aandacht trekken.

Weinig uitlaatgeluid

Hamvraag bij dit alles is natuurlijk of de nieuwe ST net zo vermakelijk is als de vorige. We nemen eerst de motor onder de loep, tenslotte is op dat vlak de verandering het grootst. Wat vermogen en koppel betreft is er weinig reden tot klagen, zo beloven de cijfers. Na een enkele druk op de startknop komt er leven in het vooronder. We worden niet getrakteerd op een uitdagende grom. Wat er klinkt, is een doodnormale viercilinder. Niet alleen binnen, ook buiten. Blijkbaar mag je de buurt niet plezieren of opschrikken met je ST, verwacht dus geen geërgerde blikken of opgestoken duimen wanneer je eens flink gas geeft. Ford heeft ervoor gekozen om alleen de inzittenden te plezieren met een beetje extra geluid. Hoe? Door een zogeheten sound symposer. Een klep in het inlaattraject staat in verbinding met een buis die richting schutbord voert. Geef je flink wat gas, dan gaat de klep open en dringt het holle aanzuiggeluid door naar de het interieur. Het draagt inderdaad iets bij aan de rijbeleving, maar het is bij lange na niet zo sensationeel als die rauwe vijfcilinderroffel van de voorlaatste ST al had ie ook een dergelijk geluidsversterkend systeem. Bij een gematigde gasstand blijft de klep dicht, evenals op constante snelheden. Dat zorgt tijdens lange snelwegritten voor een beetje meer rust aan boord.

Aandrijfreacties

Mag het in akoestisch opzicht dan niet zo opwindend zijn, wat daadkracht betreft kom je niets tekort. Onder de 2.000 toeren voel je de turbodruk langzaam opbouwen om daarboven echt goed in de bus te blazen. De Focus ontketent en gaat er vandoor als een Duitse aanvaller daarmee een Nederlandse spits verbouwereerd achterlatend. De bakverhoudingen zijn goed gekozen, met een tweede versnelling die op de teller tot iets boven de 100 km/h reikt. Op de fantastische en rustige bergwegen in Zuid Frankrijk rijden we veel in drie, die reikt tot goed 160 km/h. Alleen in haarspeldbochten gaan we terug naar twee, de motor valt anders te ver terug in toeren. Het is een lekker bijterige machine. Hoe zit het met aandrijfreacties in het stuur? Die moeten worden geëlimineerd door een nieuw systeem, Torque Steer Compensation genaamd. Dit maakt deel uit van de elektrische stuurbekrachtiging en zorgt door tegengestelde bewegingen in de stuurinrichting. Hiermee wordt het probleem niet bij de bron aangepakt (zoals de bekende Revoknuckle-wielophanging van de vorige Focus RS dat wel doet), maar worden de symptomen bestreden. Hoewel het stuur niet uit je handen wordt gerukt tijdens voluit accelereren op slechte ondergrond of in bochten, voel je nog altijd dat er heel veel koppel op de wielen wordt losgelaten. Waarom niet de veerpoten van de RS? Projectleider Matthias Tonn laat desgevraagd weten dat dit systeem zwaarder is, waardoor de CO₂-uitstoot hoger zal zijn. Mmmm…Dat lijkt ons twijfelachtig, het zal eerder de hogere prijs ervan zijn die Ford van toepassing heeft weerhouden. Terwijl bijvoorbeeld Opel het op alle GTC's levert. Naast minder aandrijfreacties zorgt deze constructie ook voor meer stuurprecisie.

Grensverleggend rijden

Om het vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen in bochten, is er Torque Vectoring Control, ofwel een soort elektronisch sper dat het binnenste wiel een beetje afremt, indien nodig. Dat doet zijn werk vrij subtiel, je wordt niet gehinderd door een plotseling geknepen motor. Het ESP kent de modus 'sport', naast gewoon aan of helemaal uit. In de sportstand is het ESP minder bemoeizuchtig en de tractiecontrole uit. Glijdt de voor- of achterkant te ver door, dan grijpt de elektronica alsnog in. Nu heeft de Focus van zichzelf al zoveel grip, dat het lang duurt voordat een ingreep nodig is. Hij laat zich met speels gemak op hoog tempo door bochten jagen, daarbij ondersteund door de direct werkende besturing die, naarmate je meer instuurt, meer gevoel biedt. Nadat je de auto beter leert kennen, ga je je eigen grens steeds verder verleggen en zul je merken dat die van de Focus toch steeds iets verder weg ligt. Onderstuur is de eerste waarschuwing dat het te hard gaat. Gas liften resulteert in een achterwerk dat zich beheerst naar buiten draait en daarmee de neus automatisch in de goede richting drukt. Heb je dit spelletje eenmaal door, dan kun je lezen en schrijven met de ST en er dus enorm veel rijplezier aan beleven.

Krappe zetels

Wat motor, onderstel, besturing en weggedrag betreft is de ST zonder meer een vermakelijke auto, waarbij Ford er ook nog eens heel goed in geslaagd is om 'm geschikt te maken voor alledaags gebruik. Zeker, hij is stevig geveerd en rolt op grote wielen met lagewangbanden, maar irritant hard is hij niet. Voor Ford is dit de eerste sportieve auto die wereldwijd verkocht zal worden, in veertig landen. Overal in exact dezelfde setup, dat is best bijzonder en alleen in Europa ook als Estate. Ook dat is uniek in dit segment. Tot de standaarduitrusting behoren sportstoelen van Recaro. Die bieden volop zijdelingse steun, maar iemand die ook maar een beetje corpulent is, zal merken dat de zit wel érg krap is tussen die dikke wangen. De zitpositie is goed, had in onze ogen nog wel ietsje lager gemogen. De positie van de versnellingspook pakt niet voor iedereen even goed uit. Hij komt vrij ver het interieur in, waardoor je voor het inschakelen van twee, vier of zes een onnatuurlijke beweging moet maken. De bediening van het audio- en navigatiesysteem (met een opmerkelijk klein scherm) en die van de multifunctionele display in het instrumentarium werkt verre van intuïtief, dat kan beter, bewijzen sommige concurrenten. Maar dat mag de pret niet drukken, de belangrijkste zaken heeft het Keulse merk prima voor elkaar.

Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST

Lezersreacties (55) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Practige auto .. enkel die gril , nja daar leren we maar mee leven
APT
APT
  • 0
Hoewel ik de focus bij de lancering maar niets vond, vind ik de auto nu best aardig. Als ST, helemaal in dit kleurtje, best lekker zelfs.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Echt een goede review, hulde Mark Klaver.
Astennu
Astennu
  • 0
Tja doe mij de vorige maar. 5 Cilinder van volvo + minder elektronica dus meer zelf rijden. Daarnaast vond ik de oude ook veel mooier dan deze. Houd niet echt van de stijl van de nieuwe Ford's.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Neus valt zo best mee.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Zeer geslaagd. En die prijs is echt niet verkeerd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lijkt me geen verkeerde auto om te rijden. Beetje druk van binnen, maar gezien de kwaliteiten van Ford´s onderstellen en motoren goede keus.

Wel vind ik dat de horizontale lijn tussen de motorkap en de voorkant (net als bij de nieuwe BMW 3 serie trouwens) erg storend. Iemand enig idee waarom dit tegenwoordig zo vaak te zien is?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kleurtje hè : )
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is toch wel een flinke stap terug. Weg geweldige 5 cilinder en geluidsbeleving. Nu een speaker/kunstmatig systeem. Plus al die electronica die de rijbeleving kunstmatig moeten verbeteren. Gaat absoluut niet het succes van de vorige zelfs maar benaderen....jammer. Als ik mocht kiezen, wordt het zeker niet de Ford.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een van de beste reviews ooit!
Leuke gooi en smijt auto die ook `normaal` gereden kan worden.

Zou de focus in de VS en Azië echt hetzelfde zijn?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ford geeft de toon aan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@BP Fors

In de basis wel, alleen er zullen wel wat aanpassingen gedaan worden aan de vering/demping, plus evt andere motoren en andere varianten (wel sedan, geen wagon in de US bijv.)

De vorige Focus was een debakel in dat opzicht; was ook de bedoeling dat die naar de US verscheept zou worden maar er bleek wat intrinsiek in het ontwerp te zitten (weet niet meer wat) waardoor die daar niet door de crashtests zou komen o.i.d.. Uiteindelijk hebben ze daar dus nog jarenlang een heropgewarmde versie van de Focus I verkocht, tot groot ongenoegen van een aantal car blogs in de VS (en hun reaguurders).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb voordat ik overging naar BMW altijd Ford Mondeo gereden. Hele goede auto's en deze Focus zie ik ook wel zitten. De gewone Focus vind ik niet mooi, maar van deze vind ik de neus veel meer geslaagd. Ik twijfel er niet aan dat het weer heel goed stuurt en het heeft ook meer dan genoeg vermogen. Doe mij de station variant maar. Ook nog lekker praktisch.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goede review! Ik ben persoonlijk heel benieuwd naar de station. Ik hoop dan ook dat Autoweek die auto nog is zal testen. Autoliefhebbend Nederland zit wel op die auto te wachten denk ik, een stationwagon, met een sportief randje.. Kan niet beter, toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@harrie handrem; volgens mij is dat tbv botsveiligheid (voetgangers met name)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind dat die auto die kleur heel goed kan hebben eigenlijk.
MKa
MKa
  • 0
WAUW schreeuwen mag niet maar soms mag het

Dit is echt de auto waar ik naar uitgekeken heb en dan met name de ST Station. Die vind ik persoonlijk mooier dan de hatchback ic de rode kleur (of hopelijk ook in 't zwart). De auto voor de stoere papa
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima review trouwens
Anoniem
Anoniem
  • 0
En hothatch zonder 3-deurs? Dat is als een Porsche 911 op diesel. Verder ben ik van zowel het exterieur als het interieur niet onder de indruk. Kraak nog smaak. Next!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hmm verassend gave auto, had zelf nooit gedacht dat ik ooit naar een ford zou kijken. Ik vind dit toch wel een goede vervanger voor mijn a4: snel, goed onderstel, compleet, betaalbaar en ook nog dik. Ik ga voor een witte of een rode
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben geen ford fan, maar dit is wel een leuke auto! Dashboard vind ik maar zozo
Anoniem
Anoniem
  • 0
qua design...mmwoah..., zal zeker weer leuk rijden
de presentatie van Marc Klaver is weerfijn, onstpannen en informatief, beste presentator van AW wat mij betreft!!!
daks
daks
  • 0
Leuke review en ik word onverwacht enthousiast over deze auto. Jammer van het lelijke dashboard.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goede review, complimenten aan de presentator!
Jammer dat er geen vijfcilinder meer in ligt..
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Best een goede kar lijkt me. Niet de mooiste, maar wel lekker rap, relatief betaalbaar en praktisch als station.

Nog een voordeel van de station is dat ie niet die grote lelijke spoiler achter heeft (althans, ik kan hem niet ontdekken op het filmpje). Alleen zat de vorige Focus als een Aziaat, dus weer zo'n kleine mensen kar. Benieuwd naar deze, wellicht even proberen. Een superieure auto qua zit, in deze prijsklasse, is de Seat Exeo. Met 200 pk kost ie geloof ik ook ca. 30 duizend. Als station. Weliswaar niet de mooiste, maar dat is de Focus ook niet. Verder een geweldige auto voor het geld (zeker met een actie, zoals die er regelmatig zijn, of een goede korting bedingen, ze raken ze toch amper kwijt). En van binnen is de Exeo ook een nette kar. Oude A4 voor het geld van een Focus...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi filmpje met al die camerastandpunten!
Hopelijk komt de RS (als hij komt tenminste) ook in stationwagon uitvoering. Liever deze dan de gti
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik kan niet anders dan zeggen dat dit een top revieuw was. Complimenten presentator! En ook nog eens een gave bak. Behalve dan dat apart neusje en sombere interieur voorderest top machine
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lelijke auto.... allerlei lijnen die niet kloppen, een rare uitlaat. Nee doe maar een GTI of Megane RS
RCZ200
RCZ200
  • 0
Dat sound systeem is niet nieuw. Ook PSA past het toe in combinatie met de 1.6 THP 200 motor. Ik rij er zelf ook zo één en ik kan alleen maar toegeven dat dit de algemene rijbeleving toch wel sterk verhoogt. Je kan uiteraard van het geluid van een 4-cilinder nooit dat van een 5-cilinder maken, maar je kan het wel optimaliseren...

Voor de rest vind ik de nieuwe ST een achteruitgang qua design, zowel van buiten als van binnen. Qua rijgedrag zal dit weer een pretmachine zijn, daar twijfel ik niet aan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wow! ik vind hem op de video veeel mooier dan op plaatjes! op plaatjes vond ik hem echt lelijk. maar nu.. wat een schitterende auto, helaas zonder de 5 cilinder, maar de 2.0 Ecoboost loopt ook perfect! en met een formidabele wegligging en leverbaar als station.

gewoon een superauto lijkt me..
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 0
De auto is gewoonweg lelijk naar mijn mening. Gewoon een familieauto met een leuk motorblok en sportonderstel. Prestaties zijn zeker netjes! Je kan hier heel wat 'snelle' auto's mee verbazen. Maar wil je dat, wanneer je zelf in een tupperwaredoosje rijdt?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Erg goed filmpje duidelijk en rustig verteld. Helaas vind ik deze Focus een stuk minder mooi dan de vorige hij zal nog steeds goed rijden en de stoelen zien er ook goed uit maar ik vind het uiterlijk 3x niks. Ben wel blij dat die vreselijke 5 cilinder er uit is, wat een vreselijk geluid komt daar uit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat de 5 cilinder is verdwenen, maar in de praktijk mis je niet echt iets, denk ik zo.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@meneer sander, in de praktijk mis je het geluid is me best wat waard trouwens.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Sharknose BMW: "Gewoon een familieauto met een leuk motorblok en sportonderstel." Zo zijn er toch heel veel? Daar valt evengoed een S4 of een M5 onder alsook gewoon de oude ST. Deze is perfect als allround voor geen al te groot budget. Snel en vrij zuinig, sportief en comfortabel. En het leuke is net dat hij niet opvalt. Je moet er al wat van kennen, wil je het merken dat dit een ST is, althans in een ander kleur .
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voorkant ziet er beter uit dan de standaard Focus, wat heeft die een anonieme nietszeggende voorkant, rest vd auto kan mij ook qua design niet boeien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voorzijde is beter dan de standaard focus. Maar ook dit is helaas een ford.
RS2
RS2
  • 0
Ik juich de station toe... in het weekend voor het gezinnetje en door de week voor papa!
Anoniem
Anoniem
  • 0
ook als station, vet! maar met die centrale uitlaat dan wel een mogelijkheid voor een trekhaak?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wie wil er nou een GTI met 5 deuren? Dan heb je het echt niet begrepen.
Total Loss
Total Loss
  • 0
Zal vast leuk rijden maar wat uiterlijk betreft is het helemaal niks, van buiten niet maar ook zeker van binnen niet, veel te druk en glimmend gedoe daarbinnen. Ford gaat mij teveel een soort van Amerikaanse kant op wat design betreft, snap dat ze deze auto wereldwijd willen verkopen maar naar naar mijn menng is het maar een lelijk en druk ding.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fraaie auto en ook fijn dat hij 5 deuren heeft!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik denk dat een zwarte 3-deurs van de vorige generatie die een beetje gekieteld is een betere keus is. Lekker onopvallend, stijlvol en vooral in de tussensprint menig premium-rijder vertwijfeld achterlatend.
Zo, ik ga maar weer eens een stukje rijden...
Anoniem
Anoniem
  • 0
kan Ford nu eens niet een mooie wagen maken??
Die Focus is zo lelijk, zowel vanbinnen als vanbuiten, ik vind geen enkele Ford mooi, enkel de S max voor de facelift was mooi. (mijn mening)
Enkel in de USA hebben ze een mooie Ford, de Mustang. Dat is trouwens de enige Ford waar ik al meer gereden heb.
Qualiteiten zal ie wel hebben, maar als het design niet mooi si naar mijn smaak, koop ik het niet.
Korff
Korff
  • 0
@Jsf: beetje vreemd dat je het jammer vindt dat Ford of welk ander merk dan ook een goede auto bouwt.

Ford gaat met het front terug naar de tijd van de Sierra waar de topversies (XR4i) ook een andere (dichte) neus hadden.
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 0
@ Thibaud C

"Gewoon een familieauto met een leuk motorblok en sportonderstel." Zo zijn er toch heel veel? Daar valt evengoed een S4 of een M5 onder alsook gewoon de oude ST. Deze is perfect als allround voor geen al te groot budget.''

Klopt. Maar dan heb ik dus liever een wat oudere (originele) M5 of een e46 M3. Dit vind ik persoonlijk toch net wat mooier spul :-) Maar goed dat is mijn mening.
5alpine
5alpine
  • 0
Gelukkig geen auto waar Renault bang voor hoeft te zijn!!
Waar de Megane RS een heel natuurlijk gevoel geeft in de besturing met o.a. die geweldige voorwielophanging, waarbij de aandrijving los is gemonteerd van de vering/demping, is de Focus met al zijn electronische en dus goedkopere hulpmiddelen het gewoon net niet.

Maar het is natuurlijk toch wel een leuke kar om te rijden met een prachtige kleur, ookal is die kleur voor de gemiddelde = saaie nederlander natuurlijk veel te mooi en opvallend.
Anoniem
Anoniem
  • 0
'Rijdersauto's' als deze ST zijn leuk, maar dan moeten ze er wel mooi uitzien. Gewoon hier niet het geval. Moet ik toch 2de hands blijven shoppen, wat nu nog geen straf is. Gelukkig is er de Toyota GT86 nog, naast de 2de hands Nissan 350Z, Honda S2000 en Mazda 6 MPS.
De meeste hothatches zijn tegenwoordig niet meer mooi helaas.
Jbrb
Jbrb
  • 0
Mooie review, marc vertelt het verhaal goed.
Maar ook complimenten aan het camerawerk, het lijkt me niet gemakkelijk om met de beperkte tijd die je krijgt, zo'n strak filmpje in elkaar te zetten.
Top(gear)!
Jbrb
Jbrb
  • 0
@jsf: "dit is helaas een ford" dacht laatst ook iemand in een 330i die ik zoek reed met mijn........ Mondeo st220....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het een geweldige auto, zet maar voor de deur in de wagon uitvoering graag.
Leuk dat er ook nog mensen zijn die het weer helemaal niets vinden, mijn vraag is dan, waarom dan niet?
Ford staat bekend als een van de beter sturende auto's.
Oke of je nu een concurrent hebt als de Megane, of Golf, het maakt allemaal niet zo veel uit, allemaal snel, en ze belanden uiteindelijk ook allemaal op de zelfde plek The Junkyard.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het oude model is al een beest! Ben benieuwd wat deze doet!
StekkerStakker
StekkerStakker
  • 0
Zó jammer dat er geen 5-cilinder meer in zit. Ford zou die toch moeten kunnen behouden. Overige modellen zijn zuinig genoeg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik weet het niet hoor, met dit soort auto's. Ik ken niemand die voor zijn lol op een circuit gaat rijden, en mensen die 'sportief' rijden op de openbare weg zijn gevaarlijke gekken. Wat voor mensen kopen dit soort auto's?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum