AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rij-impressie - DS 4

65 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Hij heette dan al wel geen Citroën meer, maar met de enorme double chevron in de grille was de DS 4 net Bas van Toor die vergeten is de rode clownsneus af te zetten en ontkent Clown Bassie te zijn. Die tijd is voorbij. De DS 4 is gefacelift en is nu een echte DS. De uitvoerige rij-impressie van de DS 4 staat in AutoWeek 43, die zojuist verschenen is.

PRIVATE LEASE DS 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 7
Frank is duidelijk geen fan, jammer van die zure ondertoon die je door het gehele interview kan horen. Het interieur van deze wagen vind ik echt beeldschoon van buiten had 'ie van mij iets aparter gemogen, als je zo'n premium auto koopt wil je wel iets dat echt anders is.
makker008
makker008
  • 3
Ik kan me wel vinden in het commentaar van Frank. Immers, voor 4,000 euro krijg je gewoon een veel te dure Citroen C4, te koop bij de eveneens een veel te dure Citroen Dealer.....Jammer, want er is genoeg potentie voor Frans Premium, maar wel opschieten, want Renault is al hard bezig, heel hard !!
der Magistrat
der Magistrat
  • 3
Vrij duur? Verkijk je niet op de C4, die eerder voordelig is. Ik heb een DS 4 1.2 130pk Business met een Octavia, Focus en Golf (alle rond 25-26k) vergeleken: de DS 4 biedt o.a. parkeersensoren, navigatie en gescheiden klimaatregeling (enkel de Golf biedt dat ook). De DS 4 mist dan wel sportstoelen t.o.v. de Golf/Focus.
Kortom: de DS 4 lijkt net zo duur als de meeste andere C-segmenters.
Assenaar
Assenaar
  • 1
Waarom zou dit moel n China hoge ogen gooien als het achterin zo krap is?
Mc1
Mc1
  • 1
Dus voor die 4000 euro meerprijs krijg je een iets sieker interieur? Vooral een prijsverhoging dus, dat is geen goede ontwikkeling.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat zijn de verschillen in prijs tussen een gelijkwaardige A3, Golf en Leon?
Fleximex
Fleximex
  • 7
Ik vind de auto relatief goedkoop. Met wat leuke extra's en die 210 pk motor kom je op minder dan 33k uit.
Voor eenzelfde motor bij een Golf moet je meteen de GTI versie hebben en ook bij andere merken in het C-segment wordt een motor met zoveel pk simpelweg niet geleverd of pas bij een veel duurdere sport variant van die auto.
Verder is het interieur van deze auto zeer netjes. Netter bijvoorbeeld dan een Golf GTI of Ford Focus.
Gubstra
Gubstra
  • 4
Prima verslag met een terecht punt. Net als bij Audi/VW dus. Ook beide in essentie dezelfde auto's met iets meer opschmuk voor de Audi. Benieuwd of Frank hier ook over valt.
lennie
lennie
  • 3
Heb bij de premium aspiraties van Fransen altijd een beetje het roadrunner gevoel. Ze bedenken net als die coyote briljant plan op briljant plan, maar de Duitse 3 vliegen er 'miep miep zoefffff' voorbij. En de coyote gaat keihard op z'n plaat. Maar goed, op het laatst krijg je wel sympathie voor de inzet.
mhj van Summeren
mhj van Summeren
  • 1
Fleximex; Heb je ook de prestaties gezien van die 210 pk??? Bijna 8 sec naar 100,een vw of Audi met 180 pk is zelfs al veel sneller! Laat staan dat je de golf gti ermee vergelijkt!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Misschien is het een kwestie van volhouden met dat premium gedoe. Audi is met de Audi 50 ook ooit begonnen met het rebranden van een VW Polo. Toen lukte dat nog, maar veel consumenten hebben inmiddels zoveel kennis van marketing dat deze strategie te doorzichtig is geworden. Het merk 'Citroen' is door zijn historie eigenzinnig genoeg. Dat DS premium gedoe is allemaal zo krampachtig. De weg die ze ingeslagen waren met de laatste DS 5, gewoon onder het Citroen label, was goed. Alleen de betrouwbaarheid moest nog wat beter.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Gouwe gast wel, die FJ.

Maar hoe vaak noemde hij het woord premium? 8x? 10x?
Na bijna 2 (v/d 5.20) minuten tamelijk cynisch commentaar over premium wordt FJ eindelijk concreet.

Dat doet "DAS MAGAZIN" Auto-Motor-und-Sport beter / met minder 'premium' fixatie:
Roemen o.m. het weg gedrag, 180 pk diesel en comfort.
Anoniem
Anoniem
  • 4
FJ: nog iets.

Europa reeds akl jaren DS toen DS pas in China werd geintroduceerd.
DS is helemaal niet primair voor China bedacht!

Op iedere DS maakt PSA 2 tot 3x meer marge in vergelijk tot de vergelijkbare Citroen
Delta 1
Delta 1
  • 0
Op een c4 krijg je 4000 korting , dus het verschil is al 8000
GT 1973
GT 1973
  • 1
Ik vind het een C4 met toegevoegde nadelen, waarvoor je extra moet betalen.

Vroeger stond Premium voor extra kwaliteit. Maar dat is allang niet meer zo. Ook niet bij Mercedes en consorten.
CupraST390
CupraST390
  • 1
wat n zever van die Crossback (of hoe heet het hok?) "ze maken zich er makkelijk vanaf". JA, maar dat doen andere merken ook. bvb een Leon X-perience is ook nix meer dan een verhoogde Leon of een Octavia Scout, A4 Allroad, .... Wat Renault doet met de Captur en de Kadjar is er een compleet ander model van maken dan de Clio en de Megane. Dus daarover vind ik ni da gezeverd moet worden.
verder: tja, de DS4 heb k nooit iets gevonden. En zo heel duur issie ni. kijk naar concurenten met gelijke motorisatie en gelijke uitrusting en kijk dan nog eens naar de prijs, dan valt ie al bij al nog mee. Maar toch zou ik dan voor de C4 kiezen (of 308 of Golf of Astra of mazda 3 of ...)
CupraST390
CupraST390
  • 0
---GT--- schitterend gevonden: een C4 met toegevoegde nadelen. t uiterlijk vind k er 1 van
Wheel Critic
Wheel Critic
  • 0
Beter interieur en nieuwe achterlichten? Volgens mij is daar geen steek aan veranderd
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens mij gaat niemand deze auto kopen voor 4 ruggen verschil. Zeker de Hollanders niet.


Interieur is wel erg mooi zeker qua materialen en kleuren, alhoewel er wat rare hoeken en lijnen inzitten.
Anoniem
Anoniem
  • 5
van summeren, beetje erg kromme vergelijking, er aan gedacht de gewichten te vergelijken van de genoemde types? ..oh nee jij noemt gewoon maar wat merken die je voorkeur genieten. Daar komt bij dat sjoemel 0 tot 100 tijden van VW niet serieus kunt vergelijken met concurrentie; )
@Lennie, bedoel je met "miep miep zoef" dieselgate?
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 0
Ziet er mooi uit, maar dat is niet genoeg om mij over te halen. Betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid en ruimte vind ik ook belangrijk.
Anoniem
Anoniem
  • 12
Heb de DS4 4 jaar voor de deur gehad, naast dat het een fijne auto is rij je iets bijzonders en moois.

Het heeft vanaf de eerste dag gevoeld als een design object in een wereld vol Ikea en Leenbakker. Elke keer instappen en met plezier wegrijden - terwijl je er ook nog eens gewoon mee voor kan rijden bij je klanten. Blijft een Citroen, dus er kleeft geen pooier-imago aan
Anoniem
Anoniem
  • 2
Goedkope marketingtruc, deze premium-wannabe. Gewoon een Citroen met wat blingbling extra.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Overigens best een mooie auto, maar kom niet aan met die marketingonzin.
Anoniem
Anoniem
  • 9
@SingleSignOn

Fijn om het commentaar van iemand te lezen die uit eigen ervaring weet waarover hij praat. Verder lees ik hier weer vooral geroeptoeter uit de onderbuik. Dat schijnt er bij te horen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Teveel citroen, te weinig DS dus. De vraag is wat Citroen hier mee wil bereiken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
4.000 is een forse meerprijs.
Het is wel duidelijk dat ze goed naar de VW groep hebben gekeken. I.p.v. een VW kan je een Audi kopen - of juist een Skoda. Dat zijn heel vergelijkbare stapjes op de ladder. Wat heb je liever? Een dikkere motor en een boel accessoires op je Golf (of C4), of een A3 (DS4) zonder die extra's? Op straat zie ik dat veel mensen zeggen: geef mij de A3 dan maar, ook al is die kleiner.
Het hele verhaal gaat natuurlijk alleen op, als een DS ook echt evenveel meerwaarde / beleving biedt als bij de Duitsers. En dat is wat lastig te vergelijken, want waar Audi voor minimalisme en extra clean lijnen gaat, kiest DS voor nogal uitgesproken design. Beide kan prima premium zijn; zulke verschillen heb je ook in mode, horloges of meubels. Mercedes was in het verleden nogal sober gelijnd (E-klasse jaren '90), en is nu ook nogal druk (C-klasse).
Toch lijkt het me sterk dat DS een plekje tussen BMW en Audi weet te veroveren. Hier, of in China.
Anoniem
Anoniem
  • 5
@ SingleSignOn: thumbs up buddy!

Heerlijk
Een verademing

Eindelijk iemand die recht van spreken heeft.
Leeno
Leeno
  • 0
@unotlikeme, geloof jij jezelf nog? mijn leon st 180pk tsi gaat in 7.5s naar 100, gefoefel of niet het maakt mij allemaal geen bal uit want hij rijdt heerlijk. de concurrentie komt niet aan de tijden van een vergelijkbaar gemotoriseerde benzine. Ga jij maar de moraalridder spelen dan ga ik van mijn motor genieten als dat mag. Deze DS4 had eigenlijk de gewone C4 moeten zijn zonder de verhoging want ik vind het eigenlijk een mooi gelijnde wagen. gr
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
@Unotlikeme
Daar gaan we weer... Ga in het VW dieselgate dossier je zure VW frustratie uiten svp. Het is hier, wederom, niet de plek.

De DS4 vind ik heel aantrekkelijk om te zien, in tegenstelling tot een Citroën C4. Hij vraagt wel om de 210 pk versie en die mooie leren stoelen. Ook die opgehoogde variant smoelt goed, zeker in het rood. Helaas ben ik te lang voor deze auto. Ze hebben de auto om een gemiddelde Franse (dan wel Chinese) bestuurder heen ontworpen. Hiermee duidelijk makend dat een derde van de Noord-Europeanen niet gewenst is als klant. Hopelijk verkopen ze als een dolle in China.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Mooie auto en dat ie wat duurder is dan de normale c4 zal wel ergens in zitten.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De meerprijs zit em vooral in de marketing schat ik zo in.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Ik ben sinds aug. 2011 in het bezit van een DS4 THP 155 EGS SO CHIC.
Kleur Blanc Nacre, metallic.
Particulier aangeschaft en inmiddels 43000 probleemloze kilometers achter de rug.
Een kleine electronica storing gehad en dat was alles.
Het maakt mij helemaal niets uit of men deze auto premium vindt of niet.
Ik stap iedere keer opnieuw met heel veel plezier in deze auto.
Deze DS4 rijdt bovengemiddeld goed, heeft uitstekend meubilair, zeker voorin, en bovenal een prachtig dashboard!
Autoweek/Autobild heeft nu eenmaal een duidelijke voorkeur voor Duitse automobielen!
In Franse autobladen komen de Franse automerken vaak als "winnaar"uit de bus en in Japan "winnen" de Japanners vrijwel altijd in alle opzichten!
Het zal allemaal wel, maar ik ben dik tevreden met mijn DS4.
Er komen zelfs nu, na dik vier jaar, vaak mensen naar mij toe, met de woorden, 'meneer wat heeft u toch een mooie auto'!
Ik heb inmiddels heel veel verschillende auto's gereden, vaak Japanners, doch steeds na max. drie jaar
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet zo tussen dit, een Focus en een 308.

3000 toeren bij 130 vind ik niet overdreven veel. Door die korte overbrenging komt de auto met zijn 1.6 motor aan zijn goede acceleratie.

Maar ja, DS... als iemand zegt dat ie DS rijdt denk ik toch het eerst aan een Snoek...
Anoniem
Anoniem
  • 5
Kwam nog net wat 'tekens' te kort!
..........,.doch steeds na max. drie jaar ingeruild.
Van mijn DS4 echter, kan ik nog steeds geen afscheid nemen!
The Lion
The Lion
  • 7
"Ik weet niet of wij Europeanen ons net zo makkelijk laten foppen als Chinezen" zegt Frank bij 04:24 in deze rij-impressie en dacht dat doen ze toch al jaren bij VW in de vorm van Audi? Wat betreft de DS4 schitterende voiture voor de automobilist met smaak en durf!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Lelijke, oninteressante auto. Heb niet de minste interesse.
Het woord premium wordt al jaren van zijn betekenis ontdaan en hier opnieuw.

Citroen rijders kijken wel eens naar audi's. Audi rijders kijken nooit naar citroen.
Hier en daar zal een creatieveling die ergens tussen tof en verdwaald zit hem kopen, verder een onbelangrijke auto.
Bas Cabrio
Bas Cabrio
  • 4
Wat mij betreft mogen we m vaker op straat zien. De lijnen zijn net even anders dan andere auto's.
autofanaat231
autofanaat231
  • 0
210 pk en dan in 7.8 seconden naar de 100? Ik had sneller verwacht, mijn keuze zou de diesel met 150/180 pk zijn. Verder doet DS mij erg weinig vind het design niet echt mooi en toch wel een forse meerprijs ten opzichte van de c4.
Brikkie310
Brikkie310
  • 0
@427, De Audi 50 verscheen zo'n 7 maanden eerder dan de Volkswagen Polo. Overigens een prachtige auto de DS4
Brikkie310
Brikkie310
  • 0
@427, De Audi 50 verscheen zo'n 7 maanden eerder dan de Volkswagen Polo. Overigens een prachtige auto de DS4
Brikkie310
Brikkie310
  • 0
@427, De Audi 50 verscheen zo'n 7 maanden eerder dan de Volkswagen Polo. Overigens een prachtige auto de DS4
Anoniem
Anoniem
  • 0
Frank begrijpt marketing niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nee, hij komt niet op mijn shortlist. Hoewel Citroen wel altijd bizonder is, en uiterst betrouwbaar. Ik heb veel Duitsers gehad, BMW, MB, en veel Citroens. En geloof me maar, de Citroens waren beter. Het is een roemrucht merk, baanbrekende technologie, milestones in de autogeschiedenis. Alleen, ik zie er geen een meer die ik wil hebben. En deze DS al helemaal niet. Ik vind ze gewoon niet meer mooi. En dat onderscheid Citroen-DS, daar trap je natuurlijk niet in. Ik heb niks met premium. Het enige wat ik me van de premium autos herinner zijn de premium onderhoudskosten. Snobistisch geleuter...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind die auto wat druk, maar wel is het interieur mooi uitgevoerd. Ik zie toch liever de Citroengrille, want het front, een boel bling-bling, verraadt duidelijk, dat de auto op de Aziatische markt is georienteerd. Maar kennelijk werkt dit concept, en PSA kan wel wat successen gebruiken.
Kminne
Kminne
  • 2
Ik vind het echt een hondslelijk model en die nieuwe design line van DS vind ik ook geen vooruitgang. Ook niet bij de DS3, wat ik wel een mooi model vind.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Gewoon volhouden. Het publiek trapt er bij Audi tov VW ook in.
straatos
straatos
  • 1
De C4 is zo'n mislukte Citroen. Maakt de keuze makkelijker. Ik zou dan de DS4 Crossback nemen omdat ie zeker met die wielkuipverbreders a la Peu 205 GTi er stoerder uitziet... en prompt vragen of de vering en demping van de gewone DS4 eronder kan.
Wheel Critic
Wheel Critic
  • 1
DS4 is een C4 met een andere carrosserie. Interieur en techniek zijn praktisch hetzelfde. Daarbij de DS4 krapper en onpraktischer. Via die kleine achterdeurtjes instappen is geen feest. Zicht rondom zeer slecht. Die fikse meerprijs betaal je alleen voor exclusiviteit, want verkopen doet dat ding nauwelijks.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Mablo: je wist het vast, maar desondanks even een refresher:

De DS4 wordt niet in China aangeboden.
Die hebben daarvoor in de plaats de DS5L (sedan) en de DS6 WR (SUV)
Anoniem
Anoniem
  • 3
@H.V.

Tof relaas kerel!
De ervaringen van een (ex-)eigenaar zeggen mij (ons?) meer dan wat de autopers schrijft.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@HV. Prima om je ervaringen te kunnen delen, moet kunnen. Als iemand trouwens over zijn positieve ervaringen met bv een Audi schrijft zoals onlangs het geval was wordt de persoon als een leugenaar weggezet.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Wat een gezever over het foppen van de Chinezen. Als je doorsnee wilt koop je een Golf/C4 en wil je wat fraaiers en onderscheidender een A3/DS4. Recept is krek hetzelfde, valt me tegen dat deze journalist het argument zo sterkt benadrukt, doet hij dat bij Audi ook? Mensen die een A3/DS4 kopen doen dat bewust dunkt me.
Verder kan ik zeggen dat mijn oude heer nu 4 jaar een DS4 1.6 THP heeft en op zijn 75e zegt dat dit de fijnste auto is die hij ooit gehad heeft ( na de Audi's, Alfa's, Ford, Chrysler, Fiat en Peugeot ). Hij is 200% betrouwbaar, alleen voor een Navi update tussen de beurten door bij de garage geweest. Ik vind het ook een fijn ding.
Audijzer
Audijzer
  • 0
Een Audi A4 in de basisuitvoering met voorwielaandrijving en handbak is ook meer "premium" dan een Passat, althans volgens het prijskaartje. En het publiek vreet het.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@bijtellingsweek. Een Audi is een Audi, dit is gewoon een Citroen met een andere badge. Audi deelt componenten en dat is het.
Statler of Waldorf
Statler of Waldorf
  • 6
Wat zou het er op de weg veel vrolijker uitzien met meer DS4-en! Al die zwarte VAG producten met hun gestresste rijstijl maken meer dan duidelijk dat Nederland een humorloos strak en zwartgallig land geworden is helaas. De DS4 is in mijn ogen een exponent dat je ook op een andere, vriendelijker en vrolijker manier in het leven kunt staan...
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Forester BoxerD 180

Ach, een Subaru mag ook hè?

Inderdaad, op en neer van t Gooi naar Mokum city tuf ik over de A1.
En tussen die duizenden blikken dozen vis ik 2, 3x per week een DS4.
Die IRL 'gewoon' erg lekker oogt.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ik heb de video niet kunnen uitkijken.... wat een cynisch gezever. Is die vent die dit filmpje inspreekt net het huis uitgezet door zijn schatje of zo? Ben blij met de commentaren hierboven hoe prettig en goed deze auto ervaren wordt - en gezien het aantal plussen zijn een hoop mensen het daar mee eens.

Wat een armoedig verschil in toon en presentatie trouwens met de advertorial voor de Audi A4 (ook zo'n priemiejum fop-merk, AW) die nu ook op de site te vinden is.

Ik ga weer de Autojournal lezen... ik ben toch zeker clown Bassie niet.
Jvc
Jvc
  • 0
Popcorn smaakt als piepschuim, vind ik, ik hou er niet van. Als die popcorn nu in een doos zit waar 'Chique' op staat, en men noemt 'Chique' 'premium' in de reclame, en die reclame laat de prijs van die popcorn 20% opslaan, dan smaakt die popcorn nog steeds naar piepschuim... maar niet voor de Chinezen, hahaha.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@jvc: denk dat Chinezen popcorn eten zoals de meeste Europeanen dat ook doen. Jij houdt er niet van maar jij bent niet de maatstaf. Ook niet voor de DS4 overigens.
Anoniem
Anoniem
  • 0
"hahaha" die JeeVeeCee!
Wat een premium komiek.

Als iets niet in een hokje past ..... oh wee.

In de papieren AW is FJ overigens positiever dan in de vid.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Frans Man:

Treffend, je commentaar.

Dat lyrische t.a.v. Duits blik is bij niet-Duitse merken vaak anders.
Zoals AW zich door enkele Peu en Renault testvideo's 'heensleepte', zo vlot gaat het bij Duitse (dus niet Opel modellen.

Kan uiteraard toeval zijn......
Ami
Ami
  • 0
PSA maakt een fout door DS te lanceren zonder grote investeringen te doen. Hier worden de DS 4 en DS5 nog een keertje opgewarmd. IN China worden wel nieuwe modellen geïntroduceerd

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum