Rij-impressie - Audi Q7

Op platgetreden paden

67 reacties

Video
AutoWeek 24 2015
AutoWeek 24 2015

Je leest het in AutoWeek 24 2015

De nieuwe Audi Q7 deelt niet langer z'n platform met de VW Touareg en de Porsche Cayenne. Het is de eerste auto die opgetrokken is uit de bouwstenen van het nieuwe MLB-bouwprincipe van de Volkswagen Group. Is de auto daarmee de nieuwe maatstaf in de suv-wereld?

Na tien jaar heeft Audi de eerste generatie Q7 afgelost met editie twee. Deze auto is van voor- tot achterbumper helemaal nieuw getekend en de eerste binnen de Volkswagen Group die is opgetrokken volgens het vernieuwde MLB-bouwprincipe, het bouwsysteem voor auto's met een motor in lengterichting (voor de auto's met een dwarsgeplaatste motor wordt binnen de Volkswagen Group gewerkt volgens het modulaire bouwsysteem MQB, zoals bij de Passat, de Audi A3 en de Skoda Superb). Er is binnen het concern dus ook een gestandaardiseerd bouwsysteem voor auto's met de motor in langsrichting. De jongste versie is het MLB 2, ook wel MLB Evo genoemd. Hierop gaan we auto's zien als de nieuwe Audi A4, de volgende generatie Porsche Panamera, maar ook de suv's van Bentley en Lamborghini en nu als eerste de nieuwe Audi Q7.

Afgeslankt

Behalve financieel gewin als gevolg van schaalgrootte, brengt het MLB ook constructief voordeel. Mede hierdoor is de Q7 zo'n 300 kg lichter geworden. Niet dat-ie nu meteen bij de vedergewichten ingedeeld kan worden, de weegschaal slaat nog altijd uit tot twee ton. Maar goed, hiermee loopt-ie wel weer in de pas met auto's als de Porsche Cayenne en BMW X5. Qua weggedrag moest de vorige Q7 duidelijk z'n meerdere erkennen in die BMW en Porsche. Dat gat lijkt nu gedicht. Of-ie er ook voorbij is, zal later in een directe confrontatie moeten blijken. Wat in elk geval helpt zijn de opties luchtvering en vierwielsturing waarvan de auto waarmee wij reden was voorzien. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegen waardoor de draaicirkel met een meter wordt gereduceerd, hierdoor laat de mastodont (want klein is-ie nog steeds niet) zich zonder problemen door de krappe binnenstad sturen terwijl de auto op snelwegtempo (wanneer de achterwielen juist met de voorwielen meesturen) een mooi stabiele en neutrale indruk maakt, het geeft meer rust in de stuurinrichting. De luchtvering kent verschillende standen, de comfort-setting is prettig en de dynamische modus maakt - zeker samen met de vierwielbesturing - van de auto een heerlijke rijmachine die voor wat betreft rijgedrag steeds meer tegen dat van een limousine aanschurkt. Misschien ook wel een beetje de wereld op z'n kop, een auto hoog op z'n poten zetten en vervolgens allerlei kunstgrepen uithalen om 'm dan te laten rijden alsof die ophoging nooit heeft plaatsgevonden. Het is eigenlijk net zoiets als bij een sportwagen alles uit de kast halen om de ongelukkige positie van een motor achter de achteras te compenseren terwijl zo'n fabrikant met een ander model bewijst dat die motor ook heel eenvoudig vóór de achteras gemonteerd kan worden. Maar goed, het resultaat is lang niet slecht.

Inpluggen

In eerste instantie wordt de Q7 alleen geleverd met drieliter V6'en, zowel diesel als benzine. De 3.0 TDI is er in twee vermogensversies: de één met 218 pk en de andere met 272 pk. Wij zijn op pad geweest met de 3.0 TFSI, de iets bijgepunte V6 benzinemotor met z'n mechanische compressor die nog steeds 333 pk levert. In combinatie met de achttraps automaat van ZF is dat een erg prettige aandrijflijn die dankzij een prima geluidsisolatie in alle rust doet wat er van hem verlangd wordt. Geen moment geeft deze machine het gevoel dat-ie het niet aankan, au contraire. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Audi A6 zal de Q7 niet met een S-Tronic-transmissie met dubbele koppeling geleverd worden. Door het hoge gewicht en de grote kans dat er een zware trailer aangekoppeld wordt, komt een klassieke koppelomvormer veel beter tot z'n recht. Een negatieve invloed op het verbruik levert dat volgens Audi niet of nauwelijks op. Wat het argument ook moge zijn, we kunnen ons prima vinden in deze keuze. De auto komt heel erg soepel van z'n plek en schakelen gaat zijdezacht, net even verfijnder dan wat we gewend zijn met DCT's zoals de S-Tronic.

Voor begin volgend jaar staat er een plug-in hybride versie gepland met V6 dieselmotor. Deze is goed voor 373 pk, 700 Nm en 46 gram CO2 per kilometer. Dat laatste betekent zoals het er nu naar uitziet een bijtellingspercentage van 15 procent. Overigens staat voor China een plug-in hybride met tweeliter benzinemotor op de rol, maar die komt niet bij ons. Beter nieuws is dat we wel al de eerste beelden hebben gezien van een gecamoufleerd over de Nord Schleife denderende machine die wel eens de SQ7 zou kunnen gaan heten.

Doeltreffend

Audi levert de auto met een keur aan elektronische assistentiesystemen, een rijbaanassistent en een adaptieve cruise control maken er bijna een zelfrijdende auto van. Om verbonden te blijven met de wereld is er WiFi aan boord, dat werkt prima, net als het touchpad van het multimediasysteem. Wereldschokkend is het inmiddels niet meer, maar het werkt heel goed. De grote draaiknop van het MMI (ja, die is er ook nog) kan gebruikt worden als stuurknop om een aanhanger achteruit in te parkeren. Simpel, maar doeltreffend. En dat geldt ook voor de leds in de portieren die je bij het uitstappen waarschuwen voor passerende auto's. Materiaalkeuze en afwerking zijn dik in orde en dragen er net als de eenvoudige bediening aan bij dat de eerste indruk die de auto achterlaat een goede is, het maakt hem echter nog niet meteen de trensetter waar de concurrentie wakker van zal liggen. Daar helpt ook de optionele derde zitrij niet bij.

Audi Q7
Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum