Rij-impressie Audi A3

De soepele van het stel

102 reacties

Video
AutoWeek 22 2012
AutoWeek 22 2012

Je leest het in AutoWeek 22 2012

De nieuwe Audi A3 krijgt binnenkort meer concurrentie dan ooit. Niet alleen van de ijzersterke BMW 1-Serie, maar ook van de komende Mercedes-Benz A-klasse en de Volvo V40. Hij zal dus voor zijn plekje moeten vechten. Kan de A3 de strijd aan? Kijk hier naar onze eerste kennismaking met de driedeurs!

Hij zal het niet makkelijk krijgen. Al zonder een meter in de nieuwe Audi A3 gereden te hebben, is het veilig om die conclusie te trekken. Want waar de compacte Duitser voorheen overduidelijk de lijst aanvoerde in de wereld van compacte luxueuze auto's, is de concurrentie van de A3 de laatste jaren enorm toegenomen. BMW had natuurlijk al een fijne 1-Serie, maar de tweede generatie van die auto is stukken inzetbaarder. Mercedes-Benz sprak met de hoge, wat vreemde A-klasse tot op heden een andere kopersgroep aan dan Audi met de A3, maar daar komt binnenkort ook verandering in omdat Stuttgart het met de A-klasse over een hele andere boeg gooit. Lager, sportiever en meer gericht op – daar zijn ze weer – jonge, dynamische kopers. Laten we ook Volvo niet vergeten, dat met een rasechte hatchback komt in de vorm van de nieuwe V40. Stuk voor stuk auto's die precies dezelfde groep mensen voor ogen hebben. En als we dan toch nog bezig zijn, heeft Lexus een voor ons land nog interessante optie met de CT200h, die als enige van het stel te rijden is met veertien procent bijtelling.

Het is dus te hopen voor Audi dat het merk zijn best heeft gedaan op de derde generatie van de A3. Vanbuiten oogt de nieuweling in ieder geval sterk; wie denkt dat Audi het koetswerk van de uitgaande versie gewoon heeft voorzien van wat andere hoeken en nieuwe LED-lampen heeft het mis, want hier staat een compleet nieuwe auto. Een model dat bovendien als eerste auto van de Volkswagen Group gebruik maakt van het nieuwe, modulaire MQB-platform, maar daarover later meer. Zeker in de lichte kleuren is de A3 een best attractief ogend autootje als je het ons vraagt, met her en der verrassende stylingdetails zoals de lichtjes krommende lijn boven de voorste wielkasten die mooie dingen doet met licht- en schaduwval. Ja, hij lijkt op alle andere Audi's en vooral de achterkant sprankelt nou niet echt van de jovialiteit, maar dit is overduidelijk een A3 anno nu.

A3-trapsraket

Vandaag krijgen we alleen de kans om kennis te maken met de driedeurs A3, andere carrosserievarianten volgen later. Natuurlijk staat er opnieuw een Sportback met vijf portieren in de planning, komt er ook van deze generatie een cabriolet met zachte kap, maar voor het eerst in de geschiedenis worden we later ook nog getrakteerd op een A3 sedan! Hoe die auto eruit komt te zien weten we al in grote lijnen, want Audi presenteerde de A3-met-kofferbak vorig jaar al rond de Autosalon van Genève. Op motorengebied heeft Audi ook een soort (A-) drietrapsraket bedacht: de eerste maanden kunnen kopers alleen kiezen uit een 1.4 TFSI benzinemotor met 122 pk, een sterkere 1.8 TFSI met 180 pk en één tweeliter dieselmotor met 150 pk. Allen met start/stopvoorzieningen én twintig procent bijtelling. De tweede trap wordt over een paar maanden verzorgd door de komst van een 1.4 TFSI met 150 pk en Cylinder on Demand (ofwel cilinderuitschakeling) en een nieuwe 1.6 TDI met 105 pk. Ook deze motoren, die bovendien de meest verkochte zullen zijn in Nederland, zijn schoon genoeg voor twintig procent fiscale bijtelling. De 1.6 TDI stoot 99 gram CO2 per kilometer uit. Nóg later kunnen we de derde trap van de raket verwelkomen, die aan de ene kant bestaat uit dikkere versies (zoals de S3 en mogelijk zelfs een RS3) maar ook een plug-in hybride behelst. Die extra zuinige versie krijgt een elektromotor en een benzineblok, en verschijnt volgens Audi begin 2014 op de weg.

Wij maakten onze eerste kilometers met de twee belangrijkste motoren voor ons land. Die worden pas in september beschikbaar voor kopers, maar zijn al wel te bestellen. Om te beginnen met de 1.4 TFSI met CoD, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Meteen is al duidelijk dat deze veertienhonderd een lekker soepele motor is met veel kracht bij lage toeren, een rustige loop en voldoende alertheid. Wel moet ons iets van het hart: Audi belooft dat je als rijder niets merkt van de cilinderuitschakeling, maar dat is niet helemaal waar. Eerst de werking: bij rustige, constante snelheden berekent de auto of je met minder brandstof af kunt, en zodra dat het geval is schakelt hij twee van de vier cilinders tijdelijk uit. Opvallend genoeg verschijnt er ook een melding in het display tussen de tellers. Deze voorziening zou er voor moeten zorgen dat je in het meest gunstige geval de helft van je brandstof verbruikt. Wat merk je er dan van? Wel, jammer genoeg gaat er tijdens de 'cilinderswitch' een heel lichte schok door de auto én het is vrij duidelijk te horen wanneer de auto op twee pitten voortsukkelt. Wellicht hebben wij er tijdens onze eerste kennismaking extra veel op gelet en valt het gedrag je na een tijdje niet meer op, maar het is wel even wennen. Neemt niet weg dat de 1.4 TFSI een prima aandrijflijn vormt voor de A3, zeker wanneer je het gaspedaal wat verder vloert.

Gas geven is iets wat je met de 1.6 TDI zo min mogelijk moet doen, tenminste dat zegt Audi. Wie zich met deze hoogst efficiënte motor een beetje weet in te houden met het gaspedaal, zou een gemiddeld verbruik van 3,8 liter per honderd kilometer moeten kunnen scoren. Dat is netjes voor een motor met 105 pk, maar nog netter is het loopgedrag van deze viercilinder. Het is indrukwekkend hoe trillingsvrij de 1.6 TDI zijn werk doet; hij is niet bepaald snel en bij hogere toerentallen raakt-ie relatief snel buiten adem, maar juist bij lage toerentallen reageert de diesel aangenaam soepel en siddert er vrijwel nooit een vibratie door de auto. Dat is prima gedaan en een compliment aan Audi, want bij een aantal concurrenten zit je vaak in een lichtjes trillende auto omdat de motor zo ver geknepen is. Bij de A3 vormt de 1.6 TDI simpelweg een aanrader.

MQB

Eerder meldden we al dat de nieuwe A3 als eerste model van de Volkswagen Group het modulaire MQB-platform krijgt. MQB staat voor het Duitse Modularer Querbaukasten en betekent eigenlijk dat het voorstel deel van het A3-platform precies hetzelfde is als van veel andere komende modellen van Seat, VW en Skoda. De afstand tussen vooras, motor en pedalen staat altijd vast, maar verder kunnen de ontwikkelaars eindeloos variëren per model met spoorbreedte, lengte en wielbasis. Dat spaart uiteraard ontwikkelingskosten uit, maar eerlijk gezegd vragen wij ons af wat wij er als consumenten van merken. Want, niet platform of niet, in grote lijnen rijdt ook de nieuwe A3 precies zoals je dat van een Audi verwacht.

Wat wel onmiddellijk opvalt, is hoe comfortabel deze nieuwe Duitser is. Zeker de vering en demping zijn bijna zacht te noemen! Dat is verrassend, maar tegelijkertijd zeer welkom. De vorige generatie had – zeker op grote wielen – een wat stuiterig randje maar die is bij de nieuwe A3 weg. Uiteraard kun je kiezen voor een Dynamic chassis en een nog lager S-chassis, maar de standaard ophanging is erg soepel. Niet week, maar waarschijnlijk precies zoals veel mensen het prettig vinden bij dagelijks gebruik. De A3 heeft duidelijk een onderstuurd karakter en als het wat harder gaat doet de stabiliteitscontrole hard zijn best om alles op de rit te houden, maar daar staat tegenover dat dit een hele fijne auto zal zijn om mee van en naar je werk te gaan. Dat merk je ook in de besturing, die wat afwachtend reageert en niet al te direct staat afgesteld. Audi heeft van de A3 geen speelkameraadje gemaakt en dat meegaande rijkarakter maakt hem wellicht wel héél erg serieus, maar aan de onderstelafstemming mankeert welbeschouwd weinig. We moeten de nieuwe V40 en A-klasse nog gaan rijden, maar na deze eerste ontmoeting durven wij de voorspelling wel aan: tussen de andere kandidaten in de hogere compacte klasse, is de nieuwe Audi A3 duidelijk de soepele van het stel.

Audi heeft met andere woorden weer een auto neergezet waar weinig op aan te merken valt. Hij is wat weinig frivool of spannend, maar wel modern, goed gebouwd, solide en efficiënt. Nee, makkelijk krijgt-ie het niet tussen de komende concurrentie, maar Volvo, Mercedes-Benz, Lexus en BMW moeten door de komst van deze Audi A3 rekening houden met een zeer capabele tegenstrever.

Audi A3
Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (102) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum