Renault Twingo RS - Op de Rollenbank
'Je kunt er feestelijk de bochten mee door'
14 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De producten van Renault Sport zijn op onze rollenbank in alle soorten en maten op de proef gesteld. Eentje schitterde door afwezigheid: de Twingo RS. Daar gaan we vandaag verandering in brengen. Hoewel het een recente auto is, lijkt het er toch eentje uit een andere tijd. Want een A-segmenter met een ongeblazen 1.6 kun je je vandaag de dag toch niet meer voorstellen?
We zouden natuurlijk mooie verhalen kunnen houden over de producten uit ieppe, die schilderachtige havenplaats in Frankrijk waar de fabriek van Renault port staat. Voor de Twingo RS gaat die vlieger niet op. Hij komt ‘gewoon’ uit Slovenië, waar ook zijn burgerlijke broertjes en zusjes werden gebouwd. Het maakt hem zeker niet minder begeerlijk. Sterker nog: misschien is de Twingo RS wel de meest begeerlijke stadsauto van de afgelopen jaren. De eigenaar van deze Twingo heet Roy Mullenders. Als je hem ziet staan, zou je hem inschatten op een Chevy Van of een bewust verwaarloosde Mercedes S-klasse, maar niets is minder waar: hij beweegt zich voort in een kleine Franse auto, maar dan wel een heel feestelijke.
“Ik heb inderdaad een Mercedes gehad, al was dat een C-klasse. Die heb ik verkocht omdat ik iets zuinigs wilde. Het ging tussen een Swift Sport en deze Twingo RS. Het begin was niet makkelijk. De versnellingsbak moest al meteen worden gereviseerd omdat de schakelvorken krom bleken te zijn. Toen was ik al meteen weer drieduizend euro verder.”
Die tegenvaller is Roy weer gauw vergeten als hij in zijn Twingo rijdt. “Je kunt er enorm veel lol mee maken op de bochtige weggetjes bij ons in Limburg. Bovendien woon ik op twee minuten van de Duitse grens en daar komt hij op de snelweg mooi tot zijn recht.” Bovendien is Roy niet gestopt met investeren. De achterbank van de Twingo ligt plat om ruimte te bieden aan vier 17-inchwielen die hij onlangs heeft opgehaald. “Jammer dat het niet is gelukt om die erop te zetten voordat hij vandaag op de foto moest.”
Genoeg gekeuveld: we zijn hier voor de harde cijfers. Zo’n simpele voorwielaandrijver zonder turbo is met het grootste gemak te meten. Het resultaat mag er wezen: hij scoort mooi 5 pk boven de fabrieksopgave en dat betekent dat er bijna 140 pk schuilt in deze 1.024 kilo wegende driftkikker. Dat is toch een mooi resultaat. Ook al komt hij niet uit Dieppe, die Twingo RS draagt zijn naam met verve.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo RS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 97 kW / 133 pk bij 6.750 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 1.024 kg |
Laadvermogen | 381 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 350 kg / 350 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.