Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

'Je kunt er feestelijk de bochten mee door'

14 reacties

Video
AutoWeek 05 2019
AutoWeek 05 2019

Je leest het in AutoWeek 05 2019

De producten van Renault Sport zijn op onze rollenbank in alle soorten en maten op de proef gesteld. Eentje schitterde door afwezigheid: de Twingo RS. Daar gaan we vandaag verandering in brengen. Hoewel het een recente auto is, lijkt het er toch eentje uit een andere tijd. Want een A-segmenter met een ongeblazen 1.6 kun je je vandaag de dag toch niet meer voorstellen?

We zouden natuurlijk mooie verhalen kunnen houden over de producten uit ieppe, die schilderachtige havenplaats in Frankrijk waar de fabriek van Renault port staat. Voor de Twingo RS gaat die vlieger niet op. Hij komt ‘gewoon’ uit Slovenië, waar ook zijn burgerlijke broertjes en zusjes werden gebouwd. Het maakt hem zeker niet minder begeerlijk. Sterker nog: misschien is de Twingo RS wel de meest begeerlijke stadsauto van de afgelopen jaren. De eigenaar van deze Twingo heet Roy Mullenders. Als je hem ziet staan, zou je hem inschatten op een Chevy Van of een bewust verwaarloosde Mercedes S-klasse, maar niets is minder waar: hij beweegt zich voort in een kleine Franse auto, maar dan wel een heel feestelijke.

“Ik heb inderdaad een Mercedes gehad, al was dat een C-klasse. Die heb ik verkocht omdat ik iets zuinigs wilde. Het ging tussen een Swift Sport en deze Twingo RS. Het begin was niet makkelijk. De versnellingsbak moest al meteen worden gereviseerd omdat de schakelvorken krom bleken te zijn. Toen was ik al meteen weer drieduizend euro verder.”

Die tegenvaller is Roy weer gauw vergeten als hij in zijn Twingo rijdt. “Je kunt er enorm veel lol mee maken op de bochtige weggetjes bij ons in Limburg. Bovendien woon ik op twee minuten van de Duitse grens en daar komt hij op de snelweg mooi tot zijn recht.” Bovendien is Roy niet gestopt met investeren. De achterbank van de Twingo ligt plat om ruimte te bieden aan vier 17-inchwielen die hij onlangs heeft opgehaald. “Jammer dat het niet is gelukt om die erop te zetten voordat hij vandaag op de foto moest.”

Genoeg gekeuveld: we zijn hier voor de harde cijfers. Zo’n simpele voorwielaandrijver zonder turbo is met het grootste gemak te meten. Het resultaat mag er wezen: hij scoort mooi 5 pk boven de fabrieksopgave en dat betekent dat er bijna 140 pk schuilt in deze 1.024 kilo wegende driftkikker. Dat is toch een mooi resultaat. Ook al komt hij niet uit Dieppe, die Twingo RS draagt zijn naam met verve.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Twingo RS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 97 kW / 133 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.367 mm
Massa leeg 1.024 kg
Laadvermogen 381 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 350 kg / 350 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum