en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Renault Sport-divisie uit Dieppe heeft de laatste jaren opvallende stappen gemaakt. Natuurlijk: auto's uit het verleden als de Clio Williams en de R5 Turbo zijn inmiddels legendes, maar bijvoorbeeld de Clio II Sport en de eerste Mégane RS waren voornamelijk leuk en niet supersportief. Maar toen waren daar ineens de Clio III RS en de jongste generatie Mégane RS. Ineens waren deze zachte Franse auto's getransformeerd tot zeer communicatieve gooi- en smijtauto's. Dit wekte verwachtingen voor de Twingo RS. De 'gewone' Twingo is een geinige auto, ook al mist-ie het karakter van de eerste Twingo. Maar om te zeggen dat het een scherp sturend karretje is, nou nee. Werk aan de winkel, dus.
Renault begon uiteraard met de buitenkant. De Twingo RS is lager en breder dan een normale versie en heeft een andere voor- en achterbumper gekregen. Ook werden de mistlampunits anders aangekleed en kreeg de auto een chromen uitlaat en 16-inch lichtmetaal. Eerlijk gezegd worden wij er niet heel wild van. Je krijgt het idee dat er iemand met een tuningkitje aan de slag is gegaan.
Vanbinnen ziet-ie er wel leuk uit. Zo zit er een witte toerenteller recht voor je neus met een schakelindicator die echt pas actief wordt als je in het rood zit. Verder zijn er standaard uitstekende sportstoelen met oranje stiksels en oranje gordels.
Hoogtoerige krachtbron
We gaan op pad met de Cup-versie. Deze heeft steviger dempers en 17-inch lichtmetaal. De motor is dezelfde als in de basis-RS: de 1,6-liter zestienklepper die we onder meer uit de Clio kennen, opvallend genoeg een atmosferisch blok. Er is gekozen voor een hoogtoerige motor, waaraan nog wat werd gesleuteld. Onder meer door aanpassingen aan de luchtinlaat, klepbediening en de vorm van de verbrandingsruimten wist Renault het vermogen op te krikken naar 133 pk. Hier moet je wel voor werken, trouwens, want al die pk's worden pas bij 6.750 toeren actief. En snel schakelen: 250 toeren later hakt de begrenzer erin!
Aanpassingen aan het uitlaatspruitstuk hebben gezorgd voor een opvallend pittig geluid. Vooral boven de 5.000 tpm doet het blok er nog een schepje bovenop en klinkt het opvallend brutaal. Bij gas los word je vervolgens getrakteerd op wat arrogant gepruttel uit de uitlaat.
De aanpassingen aan het onderstel missen hun uitwerking niet. Op slecht wegdek is de demping van de Cup-versie oncomfortabel hard, maar in ruil daarvoor is de feedback via stuur en billen uitstekend. Het sturen gaat heerlijk direct en met veel gevoel, bovendien is de Twingo pas laat onderstuurd. Gevolg is dat de auto ook een beweeglijk kontje heeft, dat bij 'gas los' niet te beroerd is om een stapje opzij te zetten. Als je tenminste het ESP hebt uitgezet. Dat zorgt al bij al voor een erg leuk autootje, waarbij je je al snel maar aan één ding ergert: gebrek aan power. Sowieso moet je op letten dat je in de juiste versnelling zit: het echte feest begint pas boven de 5.000 tpm. Maar zelfs dan heeft de auto zó weinig last van aandrijf reacties in het stuur, dat je bij het uitaccelereren van veel bochten zou willen dat je iets meer power had. De 'gewone' RS is duidelijk comfortabeler dan de Cup, maar dat gaat wel ten koste van de feedback.
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo RS |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 16.690 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 97 kW / 133 pk bij 6.750 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 1.024 kg |
Laadvermogen | 381 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 350 kg / 350 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,5 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 0,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.