AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Twingo
26

Brutale aap

Renault Twingo RS (2008)

De Twingo RS is door Renault voorzien van een leuk interieur; let ook op de pedalen! De 1,6-liter viercilindermotor moet veel toeren maken en ontleent daaraan een vermogen van 133 pk. De Cup-uitvoering van de Twingo RS staat op 17-inch lichtmetaal.
  • Autotest
14 mei 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na in het B- en C-segment al naam te hebben gemaakt met respectievelijk de Clio RS en de Mégane RS komt Renault Sport nu met een eerste sportautootje in het A-segment: de Twingo RS. Die blijkt opvallend leuk om mee te spelen.

De Renault Sport-divisie uit Dieppe heeft de laatste jaren opvallende stappen gemaakt. Natuurlijk: auto's uit het verleden als de Clio Williams en de R5 Turbo zijn inmiddels legendes, maar bijvoorbeeld de Clio II Sport en de eerste Mégane RS waren voornamelijk leuk en niet supersportief. Maar toen waren daar ineens de Clio III RS en de jongste generatie Mégane RS. Ineens waren deze zachte Franse auto's getransformeerd tot zeer communicatieve gooi- en smijtauto's. Dit wekte verwachtingen voor de Twingo RS. De 'gewone' Twingo is een geinige auto, ook al mist-ie het karakter van de eerste Twingo. Maar om te zeggen dat het een scherp sturend karretje is, nou nee. Werk aan de winkel, dus.

Renault begon uiteraard met de buitenkant. De Twingo RS is lager en breder dan een normale versie en heeft een andere voor- en achterbumper gekregen. Ook werden de mistlampunits anders aangekleed en kreeg de auto een chromen uitlaat en 16-inch lichtmetaal. Eerlijk gezegd worden wij er niet heel wild van. Je krijgt het idee dat er iemand met een tuningkitje aan de slag is gegaan.
Vanbinnen ziet-ie er wel leuk uit. Zo zit er een witte toerenteller recht voor je neus met een schakelindicator die echt pas actief wordt als je in het rood zit. Verder zijn er standaard uitstekende sportstoelen met oranje stiksels en oranje gordels.


Hoogtoerige krachtbron
We gaan op pad met de Cup-versie. Deze heeft steviger dempers en 17-inch lichtmetaal. De motor is dezelfde als in de basis-RS: de 1,6-liter zestienklepper die we onder meer uit de Clio kennen, opvallend genoeg een atmosferisch blok. Er is gekozen voor een hoogtoerige motor, waaraan nog wat werd gesleuteld. Onder meer door aanpassingen aan de luchtinlaat, klepbediening en de vorm van de verbrandingsruimten wist Renault het vermogen op te krikken naar 133 pk. Hier moet je wel voor werken, trouwens, want al die pk's worden pas bij 6.750 toeren actief. En snel schakelen: 250 toeren later hakt de begrenzer erin!
Aanpassingen aan het uitlaatspruitstuk hebben gezorgd voor een opvallend pittig geluid. Vooral boven de 5.000 tpm doet het blok er nog een schepje bovenop en klinkt het opvallend brutaal. Bij gas los word je vervolgens getrakteerd op wat arrogant gepruttel uit de uitlaat.
De aanpassingen aan het onderstel missen hun uitwerking niet. Op slecht wegdek is de demping van de Cup-versie oncomfortabel hard, maar in ruil daarvoor is de feedback via stuur en billen uitstekend. Het sturen gaat heerlijk direct en met veel gevoel, bovendien is de Twingo pas laat onderstuurd. Gevolg is dat de auto ook een beweeglijk kontje heeft, dat bij 'gas los' niet te beroerd is om een stapje opzij te zetten. Als je tenminste het ESP hebt uitgezet. Dat zorgt al bij al voor een erg leuk autootje, waarbij je je al snel maar aan één ding ergert: gebrek aan power. Sowieso moet je op letten dat je in de juiste versnelling zit: het echte feest begint pas boven de 5.000 tpm. Maar zelfs dan heeft de auto zó weinig last van aandrijf reacties in het stuur, dat je bij het uitaccelereren van veel bochten zou willen dat je iets meer power had. De 'gewone' RS is duidelijk comfortabeler dan de Cup, maar dat gaat wel ten koste van de feedback.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo RS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 97 kW / 133 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.367 mm
Massa leeg 1.024 kg
Laadvermogen 381 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 350 kg / 350 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Renault Renault Twingo

Uitgelicht aanbod

    1.0 SCe Collection AUTOMAAT , 13.000Km , 1e Eigenaar, NieuwStaat AUTOMAAT , 13.000 KM  info Roel 0492-588951 € 11.845,=

    Renault Twingo 1.0 SCe Collection AUTOMAAT , 13.000Km , 1e Eigenaar, NieuwStaat AUTOMAAT , 13.000 KM info Roel 0492-588951 € 11.845,=

    • 2018
    • 13.481 km

    € 11.845

    1.2-16V Authentique

    Renault Twingo 1.2-16V Authentique

    • 2010
    • 48.311 km

    € 3.450

    SCe 70 Collection - Achteruitrijcamera - Navigatie - Parkeersensoren

    Renault Twingo SCe 70 Collection - Achteruitrijcamera - Navigatie - Parkeersensoren

    • 2016
    • 17.007 km

    € 8.450

Meer Renault Twingo occasions

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

Renault Twingo RS - Op de Rollenbank

De producten van Renault Sport zijn op onze rollenbank in alle soorten en maten op de proef...

Lees meer
Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

80

De tweede generatie Twingo oogt bij lange na niet zo leuk als zijn illustere voorganger. Toch...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night & Day (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Night &...

    • 24 december 2020
  • Review
    Renault Twingo (2012)

    Renault Twingo (2012)

    2
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    32
    • 29 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    2
    • 19 februari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021
  • Review
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens...

    7
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault-CEO: R5 vervangt Zoe, komst R4 niet uitgesloten

    Renault-CEO: R5 vervangt Zoe, komst R4...

    47
    • 9 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep