Renault Twingo 1.2 16V Night & Day eco2 (2009)
Hippe meidenauto
De Renault Twingo wordt tegenwoordig gebouwd in de Renault-fabriek in
Slovenië. Het is dan ook niet geheel toevallig dat hij veel techniek deelt met de Clio Campus, die in dezelfde fabriek in elkaar wordt geschroefd.Bij de eerste kennismaking maakt de kleine Twingo al meteen indruk met zijn verfrissende uiterlijk. Hij oogt veel minder eigenzinnig dan zijn voorganger, vooral door het ontbreken van deguitige kikkerogen die de vorige Twingo zo kenmerkten.
Hip en vlot
Renault wilde met deze kleine driedeursauto gewoon een hip, vlot ding neerzetten, voor hippe, vlotte meiden. Die nog even willen wachten met je-weet-wel en zorgeloos door het leven sjezen. En zodra je-weet-wel er dan toch is, staan ze te vloeken met die Maxi-Cosi, die net niet door dat voorportier naar de achterbank wil. Maar laten we wel wezen; daar staat zo veel leuks tegenover. Want vanbinnen is de Twingo nog geslaagder dan de buitenkant doet vermoeden. Logica is ver te zoeken en het dankzij twee lichte basiskleuren vrolijk ogende dashboard zet de toerenteller pontificaal voor je neus. Daarachter een vakje waar je de telefoon kwijt kunt, of ander klein spul. De digitale snelheidsmeter zit centraal op het dashboard, omgeven door een heleboel andere digitale meters en displays, wat het geheel een volwassen karakter geeft. Ergonomisch is de Twingo helaas geen hoogvlieger. De radio zit in een rare hoek onder aan de middenconsole en is met die kleine priegelknopjes moeilijk te bedienen. Dat kan gelukkig in deze uitvoering ook met een stel knoppen achter het stuur, maar dat cluster zit weer zo dicht op het wiel dat je er bij sturen wel eens tussen komt te zitten.
En over het stuur gesproken: dat zit te ver van je vandaan, waardoor het kiezen is tussen gestrekte armen of opgetrokken knieën. Achterin heb je prima hoofdruimte, maar de beenruimte is nogal krap. Bij de introductie van de eerste generatie Twingo koketteerde Renault met een verschuifbare achterbank, net als later de Daihatsu Cuore. Helaas zoeken we daar in de Twingo nog steeds tevergeefs naar.
Volwassen onderstel
Het onderstel van de Twingo voelt behoorlijk volwassen aan. Zeker op de snelweg verrast de kleine Renault daarmee. Wel is de besturing wat gevoelloos, maar het stuiterige dat veel auto's in deze klasse tekent, ontbreekt. Staar niet te verlekkerd naar de Twingo op deze pagina, want we hadden het actiemodel Nokia en dat is inmiddels niet meer leverbaar. Dat was gebaseerd op de Dynamique en had als extra opties airconditioning, een radio met mp3-aansluiting, Bluetooth, elektrisch bedienbare buitenspiegels, verduisterde achterruiten en meegespoten beschermstrips.
Het dichtst bij de Nokia-versie in de buurt komt nog de Night & Day eco2. Voor lichtmetalen 15-inchwielen moet je dan wel bijbetalen en dat geldt ook voor het hier getoonde panoramische schuifdak. Dat laatste is overigens een regelrechte aanrader.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 1.2 Dynamique |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 43 kW / 60 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 900 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 350 kg / 350 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 154 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,4 s (fabrieksopgave: 15,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 18,0 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 388.642 km - Klokje Rond
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000
Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 227.099 km - Klokje Rond
Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.