Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond
Te mooi voor export
56 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ach ja, de Renault Twingo. Die is bedoeld voor de boodschappen, om de kinderen naar school te brengen en heen en weer naar blokfluitles. Maar dan hebben we toch echt even gerekend buiten deze witte 1.5 dCi. Die heeft na acht jaar al bijna een half miljoen kilometers achter de kiezen. En zijn taak zit er nog lang niet op.
De negentienjarige Demi van der Vegt meldt zich bij de Klokje Rond-garage. Eerder dit jaar nam ze deze Twingo diesel met een gezegende kilometerstand in ontvangst. Met een woonplaats diep in Friesland, een school in Dronten, een vriend in Veenendaal, een vakantierit hier en daar en de rest van de ritten trapt ze er 45.000 kilometer per jaar bij. Die Twingo heeft het er dus maar druk mee. Demi: “Mijn vader heeft een garagebedrijf. Daar werd deze auto ingeruild. Ze hebben hem bij 90.000 kilometer in onderhoud gekregen. Hij was nog te mooi om weg te doen voor de export.
Hiervoor reed ik een Peugeot 206 HDi, maar toen ik eens een boete kreeg omdat ik met die oude diesel door een milieuzone was gereden, werd het tijd voor iets anders. Dat is dus deze Twingo geworden.”
Het is een vreemde wereld. In de tijd dat deze Twingo een nieuwe auto was, werd je verwend met een lage bijtelling omdat je een diesel reed met een lage CO2uitstoot, maar vandaag de dag is ‘diesel’ bijna een vloekwoord geworden. Demi: “Maar deze auto is nooit een leaseauto geweest. Hij is nieuw gekocht door een particulier, die er voorzichtig mee is omgesprongen.” Dat zal dan één van de weinig Twingo diesels zijn geweest die niet via de zakelijke markt op de weg zijn gekomen.
Tim de Leeuw, de keurmeester van dienst, wordt al enthousiast als hij om de Twingo heen loopt. “Die ziet er nog wel heel erg mooi uit. Als je zou zeggen dat er 150.000 op de teller staat, had ik het ook geloofd. Zelfs steenslag op de motorkap ontbreekt. En met een 85 pk diesel met flink wat trekkracht is het de fijnste Twingo die je kon kopen.” Demi doet daar nog een schepje bovenop: “De vorige eigenaar liet de auto chippen, dus ik denk dat hij nu rond de 110 pk zit en iets van 275 Nm trekkracht heeft.” Tim: “Ik heb vrienden met een Twingo RS. Zullen we eens een dragrace regelen? Dikke kans dat je die gaat winnen.”
Na de proefrit komt Tim terug met één belangrijk kritiekpunt. “Bij het remmen trekt je auto enorm naar rechts. Daar zit iets vast of loopt iets aan. Als ik jou was, zou ik daar snel eens naar laten kijken.”
DURE PREMIUMDIESEL
Als Tim onder de motorkap duikt, informeert hij naar de verstuivers. Het blijkt dat deze Twingo de originele nog heeft. “Dan heb je mazzel, want deze motor staat erom bekend dat de verstuivers zeker niet het eeuwige leven hebben.” De vader van Demi, die meekomt naar de keuring, weet een manier om de levenduur van de verstuivers op te rekken: af en toe dure premiumdiesel tanken, blijkt de oplossing. Daar wordt de auto nog een stukje zuiniger van ook, weet hij te vertellen. Ook met het roetfilter heeft deze Twingo nooit problemen gehad.
Verder ziet de motorruimte er nog keurig uit. “Al zit de inlaatbuis vast met een tie-wrap. Zelf zou ik daar een nieuwe op hebben gezet; dat oogt toch een stuk beter. En ik vind het zonde dat de vorige eigenaar een beetje aan het beunen is geweest. Er zitten afgeknipte kabels van een 27MC-installatie en er loopt een draad voor de zelf geïnstalleerde dagrijverlichting. Dat doet toch een beetje afbreuk aan zo’n nette auto.”
Als de auto een stukje omhoog gaat, verbaast hij zich over wat hij achter de grille aantreft. “Deze auto heeft geen airco, maar toch zie ik iets wat verdacht veel op een aircocondensor lijkt. Dat zal dan het standaard koelpakket zijn voor de Twingo II.” Bovendien komt hij met een goede tip. “Ik zie hier ook achter de bumper dat de radiator van de intercooler helemaal vol zit met drab. Als je daar de hogedrukspuit eens op zet, zul je zien dat de boel beter ademhaalt en hij nóg wat sneller wordt.” Kortom: die dragrace kon nog wel eens verpletterend worden.
BEETJE BLAUW
Als we bij de wielen zijn, komt het euvel van het scheeftrekken naar voren. Tim wijst ons op het verschil tussen de linkeren de rechterschijf. Aan één kant is de roest daarop veel roder en oogt de schijf een beetje blauw. “Dat is het teken dat die veel warmer wordt dan aan de andere kant.
De rem loopt dus aan.” Het vastzitten van de remmen blijkt een standaardkwaal van deze generatie Twingo te zijn. Verder is er weinig malheur over deze auto te melden. Zelfs bij het uitlezen van de OBD komen er geen storingen tevoorschijn en van roestvorming is ook al geen enkele sprake. Wel bespeurt het alziend oog van Tim de Leeuw een remleiding die binnenkort aandacht verdient. “Als je die opschuurt en tectyleert, kan die best nog een tijd blijven zitten.”
Tot slot is er nog kritiek op de banden. Die zijn gecupt en ver afgesleten. Daarvan is Demi op de hoogte. “Voordat het winter wordt, komen er vier nieuwe op. Het probleem met de remmen moet ook snel worden opgelost. Reken maar dat deze auto vanavond bij mijn vader nog op de brug staat”, zegt ze terwijl ze het kapje dat voor de OBD-poort zit weer in haar auto terugklikt.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze Twingo ziet er vanbinnen en vanbuiten nog heel mooi uit en de leuke wielen maken hem helemaal af. Verder is het opvallend dat deze motor zijn eerste injectoren nog heeft. Dat is bijzonder voor een 1.5 dCi. Het is jammer dat de remmen niet in orde zijn; dus een duim omhoog zit er niet in. Een bak snoep in de auto zorgt altijd voor pluspunten, maar daarmee ben ik niet beïnvloedbaar.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.687 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 550 kg / 350 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 3,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 90 g/km |
Lezersreacties (56) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.