Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

'Sneller dan een RS'

12 reacties

Video
AutoWeek 11 2021
AutoWeek 11 2021

Je leest het in AutoWeek 11 2021

Danny Kremers bezoekt de rollenbank met een Renault Twingo TCE GT, met een gastank én een tuning van V-Tune. Volgens de website van die tuner zou deze motor met de aanpassingen 117 pk en 170 Nm koppel moeten leveren.

Als je met Danny Kremers over auto’s wilt praten, ben je aan het goede adres. Als hij eventjes telt, komt hij tot de conclusie dat dit zijn 52e is. “Het vaakst had ik een Subaru op lpg, maar ik wilde eens een auto die wat minder vaste lasten zou opleveren.” Dat is dus een Renault Twingo geworden, met een gastank én een tuning van V-Tune. Volgens de website van die tuner zou deze motor met de aanpassingen 117 pk en 170 Nm koppel moeten leveren. Maar wat we ook gaan meten: Danny is heel tevreden met zijn lpg-ombouw én zijn tuning. “Met lpg rijd ik natuurlijk voor een habbekrats. Helemaal bij ons, diep in Limburg, kost het tanken echt niet veel. En in de heuvels is deze auto onverslaanbaar. Door zijn turbomotor met extra kracht, zou het me niet verbazen als hij sneller is dan een Twingo RS, al zal die vast wel een hogere topsnelheid hebben.”

SNEL EN WENDBAAR

Voor de verandering is Danny nu eens iemand die écht iets aan een snelle wendbare auto heeft. “Ik ben reanimatiehulpverlener, dus het is voor mij van belang dat ik heel snel ter plaatse kan zijn.” Zodoende wordt het vermogen van de Twingo ook echt regelmatig aangesproken. Ghisbert luistert inmiddels geïnteresseerd mee: “De combinatie van lpg en chiptuning is best ingewikkeld hoor. Gas verbrandt later en daar moet je dus wel rekening mee houden. Verder zou ik er rekening mee houden dat je de levensduur van de turbo bekort. Daar zal na zo’n 150.000 kilo meter na de tuning wel een keer een nieuwe in moeten.”

Bij de meting blijkt dat de tuner zijn vermogen akelig nauwkeurig heeft opgegeven. Voor de vorm doen we ook nog een meting op lpg. Danny: “Dat verschil is echt belachelijk weinig. Er zou toch tien procent minder vermogen moeten zijn op gas?” Tja, dat is wel wat er altijd wordt beweerd, maar bij deze tests blijkt toch telkens dat van die bewering maar weinig klopt. “Het is echt belachelijk weinig verschil”, concludeert Danny voordat hij naar huis terugkeert.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Twingo GT TCE
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.367 mm
Massa leeg 955 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 350 kg / 350 kg
Banden185/55R15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 132 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum