Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank
'Sneller dan een RS'
12 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Danny Kremers bezoekt de rollenbank met een Renault Twingo TCE GT, met een gastank én een tuning van V-Tune. Volgens de website van die tuner zou deze motor met de aanpassingen 117 pk en 170 Nm koppel moeten leveren.
Als je met Danny Kremers over auto’s wilt praten, ben je aan het goede adres. Als hij eventjes telt, komt hij tot de conclusie dat dit zijn 52e is. “Het vaakst had ik een Subaru op lpg, maar ik wilde eens een auto die wat minder vaste lasten zou opleveren.” Dat is dus een Renault Twingo geworden, met een gastank én een tuning van V-Tune. Volgens de website van die tuner zou deze motor met de aanpassingen 117 pk en 170 Nm koppel moeten leveren. Maar wat we ook gaan meten: Danny is heel tevreden met zijn lpg-ombouw én zijn tuning. “Met lpg rijd ik natuurlijk voor een habbekrats. Helemaal bij ons, diep in Limburg, kost het tanken echt niet veel. En in de heuvels is deze auto onverslaanbaar. Door zijn turbomotor met extra kracht, zou het me niet verbazen als hij sneller is dan een Twingo RS, al zal die vast wel een hogere topsnelheid hebben.”
SNEL EN WENDBAAR
Voor de verandering is Danny nu eens iemand die écht iets aan een snelle wendbare auto heeft. “Ik ben reanimatiehulpverlener, dus het is voor mij van belang dat ik heel snel ter plaatse kan zijn.” Zodoende wordt het vermogen van de Twingo ook echt regelmatig aangesproken. Ghisbert luistert inmiddels geïnteresseerd mee: “De combinatie van lpg en chiptuning is best ingewikkeld hoor. Gas verbrandt later en daar moet je dus wel rekening mee houden. Verder zou ik er rekening mee houden dat je de levensduur van de turbo bekort. Daar zal na zo’n 150.000 kilo meter na de tuning wel een keer een nieuwe in moeten.”
Bij de meting blijkt dat de tuner zijn vermogen akelig nauwkeurig heeft opgegeven. Voor de vorm doen we ook nog een meting op lpg. Danny: “Dat verschil is echt belachelijk weinig. Er zou toch tien procent minder vermogen moeten zijn op gas?” Tja, dat is wel wat er altijd wordt beweerd, maar bij deze tests blijkt toch telkens dat van die bewering maar weinig klopt. “Het is echt belachelijk weinig verschil”, concludeert Danny voordat hij naar huis terugkeert.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo GT TCE |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 430 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 350 kg / 350 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.