Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane

Renault Mégane RXE 1.4 16V (2000)

Geliefde hatchback?

Renault Mégane RXE 1.4 16V (2000)
  • Autotest
13 maart 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hoezo compleet, die Mégane-familie? We hebben een sedan, een coupé, een cabrio, een stationcar, deze hatchback en de variabele ruimtevariant Scénic. Die laatste ie het meest geliefd, maar de "hatch" is nog altijd goed voor 18 % van de verkopen.

Nee, veel bekijks scoren we niet bij onze medeweggebruikers in onze lichtgroene Mégane. Hét volumemodel van Renault, wijd en zijd bekend, is nummer één in zijn thuisland, hij doet het zelfs goed in het chauvinistische Duitsland en ook in Nederland hebben we deze Fransoos in het hart gesloten. In 1995 pakte de auto het estafettestokje over van de 19 en in 1999 friste Renault hem op. Hoewel die nieuwe neus behoorlijk slecht is gevallen (niet alleen bij ons), blijft de Mégane z"n partijtje meeblazen in de top-10 van best verkochte auto"s. Heb je het over een Mégane, dan kun je niet om het fenomeen Scénic heen. Voor een groot deel is die superpraktische midi-MPV verantwoordelijk voor het Europese Mégane-succes. Sterker nog: Renault nam weer eens het voortouw en bracht de midi-MPV-markt in een stroomversnelling. Maar niet iedereen heeft altijd zin om in een bus te zitten. Ook wij niet. Dus pakken we nu de auto...

Gezellig

We stappen in en laten ons achter het stuur vallen. Franse autobouwers wisten altijd wel raad met interieurs. Een goede mix van overzichtelijkheid, duidelijkheid en toch ook sfeer en warmte. Generaliserend, vinden we dat dat minder is geworden bij Franse vierwielers maar de Mégane kan er nog mee door. Het is binnenin in elk geval stukken gezelliger dan in elke Japanner. En bij zijn geboorte in "95 versloeg de Renault op dat punt ook zijn Duitse tegenstrevers van die periode, Golf en Astra. Maar de tijd gaat snel: we zijn inmiddels gewend aan het Mégane-dashboard en we hebben het wel een beetje gezien met dat vlakke stuurwiel en die lage knoppen van verwarming en ventilatie. Het is allemaal verzorgd, maar spetterend zeer zeker niet. Afgezien van de plaatsing van het stuurwiel biedt de hatchback van de Mégane-reeks een goede werkplek. Je krijgt in elk geval wel het gevoel dat er aan je gedacht is als bestuurder. Renault is voor 36 mille ook niet krenterig als het gaat over uitrusting. Airbags voor "tout le monde", ABS aan boord en, en da"s lekker, een aircootje. Over centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening), elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels hebben we het al geeneens meer. Dat is bij een beetje auto die mee wil doen gewoon aan boord. Een (simpele) boordcomputer en verwarming in de buitenspiegels zijn evenmin vergeten. Kortom: een complete auto die helemaal past in deze tijd.

Stapje terug

Wie koopt een Mégane hatchback? Wij schatten in: een familieman of -vrouw, met kinderen dus, die niet met de (duurdere) Scénic wil of kan. Die heeft dus wel ruimte nodig. Dat biedt de Mégane. We zitten prima achter onszelf. Kinderen komen niets tekort. Ook de bagageruimte is op niveau voor de normale behoeften van "de hoeksteen". De multifunctionaliteit van een hatchback haalt het natuurlijk niet bij die van een Scénic. Maar hoe vaak wordt die aangesproken?

Inleveren?

We wilden voor zo"n f 35.000 een top-10-auto rijden. Dus moesten we iets inleveren bij de populaire Mégane; vandaar onze keuze voor een kleinere motor. Maar de 1.4 16V is dan misschien klein qua inhoud, hij is wel dapper! De Franse viercilinder peurt liefst 95 pk uit de 1390 cc. Dat gaat gepaard met flink gebrul bij optrekken - dat kan ook bijna niet anders - maar toch, hij doet "t. Op de tussenacceleraties toont de Renault zich geen flitsende auto. Maar probleemloos kom je mee in het verkeer en je hebt zo af en toe nog wat over ook. Wat heb je nog meer nodig? Voor vier inzittenden is de 1.4 afdoende. En we moeten ons dan misschien "behelpen" met een 1,4-liter motor, wat wegligging betreft en rijcomfort kan de Mégane heel wat concurrenten hebben. De Renault heeft een fijne vering en een heel neutraal bochtgedrag. O zo!
Termen als voldoende, genoeg en gemiddeld blijven in de kast vandaag. Dat geeft niets: de Mégane 1.4 16V is een vriendelijke allrounder met een realistisch prijskaartje. Dat maakt het totaalpakket dat de auto te bieden heeft toch heel interessant. Voor dit geld kozen we deze Mégane. Simpel zat.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane RXE 1.4 16V
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.243

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.164 mm / 1.698 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 575 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 16,2 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 156 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Bekijk nu ⟩
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    • 1999
    • 89.000 km

    € 2.999

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 165.850 km

    prijs op aanvraag

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    Renault Mégane Cabrio 1.6-16V Sport Wordt geleverd met een Vol jaar APK

    • 1999
    • 230.745 km

    € 998

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    42
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden