Renault Mégane RXE 1.4 16V (2000)
Geliefde hatchback?
Nee, veel bekijks scoren we niet bij onze medeweggebruikers in onze lichtgroene Mégane. Hét volumemodel van Renault, wijd en zijd bekend, is nummer één in zijn thuisland, hij doet het zelfs goed in het chauvinistische Duitsland en ook in Nederland hebben we deze Fransoos in het hart gesloten. In 1995 pakte de auto het estafettestokje over van de 19 en in 1999 friste Renault hem op. Hoewel die nieuwe neus behoorlijk slecht is gevallen (niet alleen bij ons), blijft de Mégane z"n partijtje meeblazen in de top-10 van best verkochte auto"s. Heb je het over een Mégane, dan kun je niet om het fenomeen Scénic heen. Voor een groot deel is die superpraktische midi-MPV verantwoordelijk voor het Europese Mégane-succes. Sterker nog: Renault nam weer eens het voortouw en bracht de midi-MPV-markt in een stroomversnelling. Maar niet iedereen heeft altijd zin om in een bus te zitten. Ook wij niet. Dus pakken we nu de auto...
Gezellig
We stappen in en laten ons achter het stuur vallen. Franse autobouwers wisten altijd wel raad met interieurs. Een goede mix van overzichtelijkheid, duidelijkheid en toch ook sfeer en warmte. Generaliserend, vinden we dat dat minder is geworden bij Franse vierwielers maar de Mégane kan er nog mee door. Het is binnenin in elk geval stukken gezelliger dan in elke Japanner. En bij zijn geboorte in "95 versloeg de Renault op dat punt ook zijn Duitse tegenstrevers van die periode, Golf en Astra. Maar de tijd gaat snel: we zijn inmiddels gewend aan het Mégane-dashboard en we hebben het wel een beetje gezien met dat vlakke stuurwiel en die lage knoppen van verwarming en ventilatie. Het is allemaal verzorgd, maar spetterend zeer zeker niet. Afgezien van de plaatsing van het stuurwiel biedt de hatchback van de Mégane-reeks een goede werkplek. Je krijgt in elk geval wel het gevoel dat er aan je gedacht is als bestuurder. Renault is voor 36 mille ook niet krenterig als het gaat over uitrusting. Airbags voor "tout le monde", ABS aan boord en, en da"s lekker, een aircootje. Over centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening), elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels hebben we het al geeneens meer. Dat is bij een beetje auto die mee wil doen gewoon aan boord. Een (simpele) boordcomputer en verwarming in de buitenspiegels zijn evenmin vergeten. Kortom: een complete auto die helemaal past in deze tijd.
Stapje terug
Wie koopt een Mégane hatchback? Wij schatten in: een familieman of -vrouw, met kinderen dus, die niet met de (duurdere) Scénic wil of kan. Die heeft dus wel ruimte nodig. Dat biedt de Mégane. We zitten prima achter onszelf. Kinderen komen niets tekort. Ook de bagageruimte is op niveau voor de normale behoeften van "de hoeksteen". De multifunctionaliteit van een hatchback haalt het natuurlijk niet bij die van een Scénic. Maar hoe vaak wordt die aangesproken?
Inleveren?
We wilden voor zo"n f 35.000 een top-10-auto rijden. Dus moesten we iets inleveren bij de populaire Mégane; vandaar onze keuze voor een kleinere motor. Maar de 1.4 16V is dan misschien klein qua inhoud, hij is wel dapper! De Franse viercilinder peurt liefst 95 pk uit de 1390 cc. Dat gaat gepaard met flink gebrul bij optrekken - dat kan ook bijna niet anders - maar toch, hij doet "t. Op de tussenacceleraties toont de Renault zich geen flitsende auto. Maar probleemloos kom je mee in het verkeer en je hebt zo af en toe nog wat over ook. Wat heb je nog meer nodig? Voor vier inzittenden is de 1.4 afdoende. En we moeten ons dan misschien "behelpen" met een 1,4-liter motor, wat wegligging betreft en rijcomfort kan de Mégane heel wat concurrenten hebben. De Renault heeft een fijne vering en een heel neutraal bochtgedrag. O zo!
Termen als voldoende, genoeg en gemiddeld blijven in de kast vandaag. Dat geeft niets: de Mégane 1.4 16V is een vriendelijke allrounder met een realistisch prijskaartje. Dat maakt het totaalpakket dat de auto te bieden heeft toch heel interessant. Voor dit geld kozen we deze Mégane. Simpel zat.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane RXE 1.4 16V |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.243 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 127 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.164 mm / 1.698 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 575 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |