Renault Mégane Coupé 2.0 16V (1998)
TGV Coupé
De familie Renault heeft er met de Mégane een groot gezin bij gekregen. Wij pakten voor de gelegenheid een tweedeurs Coupé. Die reden we met de sterkste motor uit de reeks: de tweeliter 16V van de inmiddels uit produktie genomen Clio Williams.
Nu is die motor niet zo maar overgenomen, er is wel degelijk 't een en 't ander aan gebeurd. Het topvermogen is met 150 pk ongewijzigd, maar het wordt nu bereikt bij 6000 in plaats van bij 6100 tpm. en het koppel van de Méganemotor piekt 185 Nm bij 4500 tpm; de Williams (in engeland liefkozend Willy genoemd) haalde 175 Nm bij hetzelfde toerental. In de praktijk is de zestienklepper beschaafder dan zijn voorganger. Renault heeft een groot deel van de herrie die Willy maakte, naar de achtergrond weten te dringen, maar hoog in de toeren klinkt de tweeliter nog altijd lekker sportief. Nu we het toch over sportief hebben: in maar 8,7 seconden rij je 100 en ook 80-120 gaat zowel in vier als vijf razend rap: in respectievelijk 8,3 en 11,2 tellen.
Meer dan brute kracht
Het is niet alleen brute kracht die de Mégane snel maakt, ook het onderstel verleent alle medewerking. Zolang je niet aan de rem komt, heeft de zeer stug geveerde Mégane namelijk een uitermate neutrale wegligging. We willen beslist niet aanzetten tot onverantwoordelijk weggebruik, maar met de Mégane Coupé kan veel. Ga er gerust voor zitten, neem hem mee naar de Ardennen en gás. Maar zorg wel dat je hebt geremd voordat je een bocht in stuurt, want ondanks het standaard ABS wordt de korte achterkant van de Mégane toch wat licht als je tegelijkertijd remt en stuurt. Daarmee biedt de 16V je wél de mogelijkheid om met een licht uitwaaierende achterkant door de bocht te gaan. Een hoogst amusant weggedrag.
Wie de sportiefste Mégane Coupé overweegt, moet zich realiseren dat het weggedrag voorrang heeft gekregen op comfort. Het onderstel is namelijk bijzonder stug. En dat merk je des te beter doordat om de 16-inch wielen platte, dus stugge 50-serie banden zijn gemonteerd. Bovendien heeft de coupé door zijn 11 centimeter kortere wielbasis van nature al minder 'absorptievermogen' dan de hatchback. Op korte oneffenheden heeft hij dan ook een wat nerveus, springerig gedrag en dat voel je als inzittende. En goed ook.
Jammer genoeg monteert Renault in de snelste Mégane niet de uitstekende Williams-stoelen, maar zetels waarvan de zitting wat korter is. Je zit overigens wel lekker stevig door de grotendeels stroeve bekleding.
Het dashboard is onder andere door de prominente middenconsole modern van vormgeving. Daar is op zich niets mis mee, wel echter met de plaatsing van bepaalde schakelaars: die van de achterruitverwarming en de alarmlichten bijvoorbeeld zitten én ver weg én van je afgedraaid. Prima voor in de Engelse uitvoering, onhandig voor het continent. Ook de draaiknop voor de aanjager (met maar liefst zes standen) zit te ver weg en bovendien is hij nogal klein. Heel hip zijn de witte wijzerplaten van de instrumenten: een typisch 16V-kenmerk.
De Mégane Coupé is een auto voor twee. Alleen als de nood heel hoog is, kun je (eventjes) twee mensen achterin meenemen, maar of je ze daar een plezier mee doet... De bagageruimte valt helemaal niet tegen, de bereikbaarheid ervan via het kleine kofferdeksel wel. Dat weet je echter van te voren; wie daar niet mee kan leven, moet maar een vijfdeurs Mégane kopen.
Wij vinden het uiterlijk van de Mégane Coupé zeer geslaagd, vooral die korte achterkant met de dubbele ronde lichtunits maken hem heel apart en herkenbaar. Het spoilertje op de achterklep onderscheidt de 16V van de Coupé 1.6 en 2.0 8V. Van voren heeft de coupé in principe dezelfde agressieve neus als de vijfdeurs Mégane; de coupé onderscheidt zich slechts door de andere bumper met ronde in plaats van ovale mistlampen. Fraai zijn de grote velgen die de wielkasten goed opvullen: ze maken de Coupé tot een indrukwekkende verschijning.
De Mégane Coupé 2.0 16V is een auto voor mensen die bereid zijn comfort en ruimte in te leveren. Maar wát je inlevert, krijg je wel dubbel en dwars terugbetaald in sportiviteit.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Coupé 2.0 16V |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.687 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.931 mm / 1.699 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.095 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 585 kg |
Banden | 195/60VR16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |