Renault Mégane 1.6 16V 110 (2009)
Braafste jongetje
Liefhebbers van opvallend design hoeven zich echter niet direct woedend tegen de Franse managers te keren: de Mégane Coupé is namelijk van een compleet andere orde en nog steeds goed voor draaiende hoofden. De hatchback is simpelweg minder spannend. De voorkant heeft nu wat Laguna-achtigs, maar de kont is toch wel wat anoniem.
Vanbinnen is de Fransman er sterk op vooruitgegaan. Sowieso is de ruimtebeleving top, wat mede komt door de opzet van het dashboard. We herkennen veel elementen uit de Laguna, zoals de bedieningselementen van de klimaatregeling en de radio. Ook de bediening van de navigatie in de middentunnel komt uit de grotere broer. De afwerking is overal dik in orde, maar het materiaalgebruik is niet overal zo goed als je zou verwachten. Hoe lager je komt, hoe harder en plastic-achtiger de kunststof, en ook de kap rondom het navigatiescherm doet wel erg goedkoop aan. De wijzerplaten zijn een opvallende drie-eenheid.
De toerenteller is ouderwets analoog, de snelheidsmeter digitaal en de boordcomputer
weer digitaal met een heel andere lay-out. Het ziet er origineel uit, maar het geheel is niet echt in balans. De afleesbaarheid is gelukkig wel goed. Ook de bediening van de airco is in orde. Erg prettig is dat je ook in de automatische stand kunt kiezen of het apparaat hard of zacht blaast. Iets ingewikkelder – misschien te ingewikkeld – is de radio. Een nieuwe zender zoeken heeft meer voeten in de aarde dan nodig is en de bediening via het stuur is al net zo gecompliceerd. Ook de bediening van de cruisecontrol en snelheidsbegrenzer is nodeloos ingewikkeld.
Kaart op zak
Dan het rijden. Het starten gaat met de sleutelkaart in je zak: op de startknop drukken en gaan. De 110 pk sterke 1,6-litermotor kan niet verbloemen dat hij al een tijdje meedraait. De vierpitter maakt opvallend veel herrie en de banden helpen niet mee door eveneens nogal wat lawaai te produceren. De decibelmeter toonde zo erg hoge waarden.
Waar we wel erg enthousiast over zijn, is het rijgedrag. De auto is erg comfortabel, maar zoals wel vaker bij Renault maakt dit de auto allerminst zompig. Bij een lange doordraaier blijft onderstuur stukken langer uit dan bij veel soortgenoten in dit segment, wat veel vertrouwen geeft. Het hele onderstel is sowieso erg goed in balans. Let wel: dit maakt van de Mégane geen sportieve auto, bij snelle links-rechtswisselingen heeft de auto te veel tijd nodig om zich te zetten. Bovendien kan de communicatie van het stuurwiel nog wel wat beter.
Maar kopers van deze auto zijn zeer vermoedelijk toch niet op zoek naar een model met sportieve ambities. Maar goed, als je een comfortabele, maar niet zompige auto wilt, heb je aan de nieuwe Mégane zeker een goede. Ook wat veiligheid betreft zit de Fransman in de hoogste regionen. Sowieso zijn alle elektronische beschermengelen standaard en ook de remmen zijn erg goed. Ook op andere gebieden is de auto goed uitgerust: naast een radio-cd-speler (met matige luidsprekers), airco en lichtmetaal krijg je op de Dynamique ook nog keyless entry en elektrische ramen achter.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane 1.6 16V 110 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 151 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.295 mm / 1.808 mm / 1.471 mm |
Wielbasis | 2.641 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 544 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 645 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 7,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.