Renault Kangoo RTE 1.4 (2000)
Ludospace
Dat de Renault Kangoo een ludospace is, moge duidelijk zijn. Hij ziet er zonder meer grappig uit en één blik op het interieur is voldoende om te constateren dat ruimtegebrek niet snel aan de orde zal zijn. Het uiterlijk van de Kangoo is bovendien zodanig dat niemand hem ooit als MPV zal betitelen. De bestuurder en de passagier naast hem verkrijgen toegang tot het interieur door een traditioneel openend keurig autoportier. Bij onze Kangoo hadden we voor de toegang tot het passagiersgedeelte een schuifdeur te rechterzijde. Maar... Inderdaad, u hebt gelijk: de Kangoo is inmiddels leverbaar met twee schuifdeuren. Klopt, maar wij hadden nog een Kangoo uit een vorige serie. Wie echter nu een Kangoo 1.4 RTE bestelt, krijgt altijd die tweede schuifdeur meegeleverd. Wie een minder luxueuze Kangoo neemt - een RN - dient voor zo"n tweede schuiver zo"n f 1.000 te reserveren. U weet: zo"n schuifdeur is handig als je krap inparkeert.
Als je de Kangoo ziet staan, dan is één ding wel duidelijk. Het gaat hier om ruimte. In het interieur en in de bagageruimte. Dat "ruim" kan via een in gedeelten neerklapbare achterbank nog worden uitgebreid. De bank is breed genoeg voor drie personen en die drie achterin hebben een zee aan beenruimte ter beschikking. Met dank aan de lange wielbasis.
De bagagruimte is simpel afgewerkt met rubber matten. Best handig. Je zou hem bij wijze van spreken met een hogedrukspuit te lijf kunnen gaan.
Hard plastic
Bij de Kangoo weet je onwillekeurig al wat je in de cabine zult aantreffen. En dat klopt. Veel hard plastic, maar dan wel uitgevoerd in verschillende kleuren. Het dashboard is simpel en logisch van opzet, maar het oogt heel aardig. Heeft ook te maken met de ronde uitstroomopeningen van de ventilatie/verwarming. Een grappig detail is dat de toeter op twee manieren is te bedienen. Via drukknoppen op het stuur of volgens oud Frans gebruik door het indrukken van de richtingaanwijzer/lichtschakelaar. De Kangoo doet niet al te zeer zijn best om het interieur verder al te veel op te vrolijken. Zo zijn de deuren allemaal bekleed met van dat ongezellige harde plastic. Alleen de stoelen zijn bekleed met stof. Wat er bij ons niet in kan, is dat Renault geen enkel bergvakje met een klep ervoor heeft. Vroeger wel, maar nu is er een airbag voor in de plaats gekomen en Renault heeft het niet nodig gevonden een andere oplossing te zoeken.
De motor is een degelijke 1.4 met 2 kleppen per cilinder en verder geen ingewikkelde dingen. Het topvermogen bedraagt 75 pk. Dat is niet voldoende voor topprestaties - vooral in de vijfde versnelling laat hij het echt afweten - maar in de praktijk is de Kangoo voldoende vlot. Het probleem zit hem er echter in dat hij erg luidruchtig is. Je hoort de lucht langs de antenne fluiten en ook het interieur is niet vrij van bijgeluiden. Tel daarbij dat het Kangoo-binnenste een forse klankkast is waarin veel te weinig geluidsabsorberende materialen zijn verwerkt. Wij vinden de hoeveelheid geluid in deze auto gewoon té. Daar ligt dus nog een schone taak voor de Fransen. Het onderstel geeft weinig reden tot klagen. Geloof het of niet, maar de nadruk ligt op comfort. Door de vrij weke vering ga je lekker hellend door de bocht als het eens wat sneller moet. Qua weggedrag valt op dat de Kangoo wat staartlastig is. Hij reageert nadrukkelijk op gas los of juist gas bij. Gemeen wordt hij niet - er gaat veel energie in het overhellen zitten. Over de besturing kunnen we melden dat deze niet zo direct is als we zouden wensen, maar het schakelen gaat zonder meer goed.
De Kangoo wekt de indruk dat het qua uitrusting maar een kale bak is. Als je binnen in kijkt wordt die indruk nog eens bevestigd. Schijn bedriegt echter, want deze RTE is van veel gemakken voorzien. Zoals centrale vergrendeling met bliep. En elektrisch verstelbare buitenspiegels en getinte ruiten. Verder heeft hij zeer goed verstelbare hoofdsteunen, twee airbags en meer dingen die je er gewoon niet aan afziet.
Wij waarderen de basic-gedachte van de Kangoo, maar daar gaat het nu ook fout. De Kangoo schopt te veel herrie en mist raffinement. Qua ruimte is hij nagenoeg onverslaanbaar, maar verder heeft hij weinig voordelen ten opzichte van een personenauto. Behalve prijstechnisch dan, want de Kangoo is relatief sterk geprijsd.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Kangoo RTE 1.4 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.475 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 114 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.663 mm / 1.827 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 950 kg / 570 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,3 s (fabrieksopgave: 14,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,8 s / 21,0 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |