Renault Kangoo Family 1.6 16V Privilège (2008)

Geen bestelbusje

Renault Kangoo Family 1.6 16V Privilège
Renault heeft de Kangoo na tien jaar trouwe dienst vervangen. De opvolger moet wat minder 'busje' zijn en om dat te bereiken zette Renault hem op het onderstel van de Scénic. Toch blijft veel ruimte voor weinig geld de insteek.

De Kangoo is van het loopvlak tot aan het puntje van de antenne helemaal nieuw. Meest in het oog springt de neus, waar de grille tussen de koplampen is verdwenen om plaats te maken voor een motorkap die tot aan de bumper door loopt. Ingrijpender zijn de onderhuidse veranderingen en die vormen dan ook het grote nieuws dat Renault met de Kangoo heeft. Om het imago van een tot personenauto omgebouwd bestelwagentje af te schudden, zetten de Renault-ingenieurs het nieuwe model op de bodemplaat van de Scénic. Gebleven zijn de praktische schuifdeuren achter aan weerszijden, die vooral hun diensten bewijzen wanneer je krap geparkeerd staat. Opmerkelijk dat de achterklep dan juist weer erg onhandig is: het is één enorme lap, die flink wat ruimte nodig heeft om open te gaan. Maar als-ie dan eenmaal open staat, krijg je het gevoel voor een veertigvoets zeecontainer te staan. Zelfs met de achterbank in de normale positie is de laadruimte riant, met de bank weg geklapt is die helemaal enorm en bovendien vlak.


Stevig aangepakt
Een waar bestelbusje, zouden we bijna zeggen, maar dat is nu juist wat Renault niet meer wil horen over de Kangoo. En dus hebben de ontwerpers het interieur stevig aangepakt om het loodgieter-opweg-naar-klus-gevoel te doen vergeten.

Het dashboard is vormgegeven met mooie, vloeiende lijnen en oogt daardoor heel modern. Alleen de positie van het stuurwiel doet nog aan een bestelwagen denken; ondanks de hoogteverstelling is het te vlak en te ver van je af. Dat laatste valt ook niet te verstellen. Vrolijke, lichte kleuren zorgen voor een aangename sfeer aan boord. Het dashboard is mooi opgeruimd en overzichtelijk, met een hoog geplaatste pook die er voor zorgt dat je snel kunt schakelen. Grappig is de handrem, die net als bij andere Renaultmodellen lijkt op de gashendel van een vliegtuig of motorboot. Tussen de voorstoelen staat een handig opbergvak dat ook dienstdoet als middenarmsteun. Voor de achterpassagiers zijn opklaptafeltjes beschikbaar en met de opbergkastjes tegen het plafond is het vliegtuiggevoel compleet.
De onderhuids aanwezige techniek van de Scénic is beslist merkbaar in het weggedrag, maar verwacht geen wonderen van de Kangoo. Zolang het rechtdoor gaat, is het een keurig rijdende, vrij comfortabele auto, maar bij plotseling uitwijken helt de koets nogal over.
Desondanks vertoont de Renault een goed beheersbaar, neutraal bochtengedrag. Bijzonder prettig is de versnellingsbak, die verrassend communicatief en trefzeker van verzet naar verzet klikt. Ook de remmen voldoen prima.

Onze testauto is standaard voorzien van vliegtuigkastjes boven de achterbank,
een handmatig bediende airconditioning, boordcomputer, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, radio-cdspeler, cruisecontrol, boordcomputer
en mistlampen voor. Wat we op deze auto missen, zijn de dakrails; die zijn erg handig omdat ze geïntegreerde, wegklapbare dwarsbalken hebben. Verder missen we de zijairbags, die net als gordijnairbags een optie zijn. Datzelfde geldt voor het ESP dat onze testauto aan boord heeft.

Signalement

Merk Renault
Model Kangoo Family 1.6 16V 110 Privilège
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.213 mm / 1.829 mm / 1.799 mm
Wielbasis 2.697 mm
Massa leeg 1.294 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.050 kg / 737 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 13,4 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum