Renault Kangoo Family 1.6 16V Privilège (2008)
Geen bestelbusje
De Kangoo is van het loopvlak tot aan het puntje van de antenne helemaal nieuw. Meest in het oog springt de neus, waar de grille tussen de koplampen is verdwenen om plaats te maken voor een motorkap die tot aan de bumper door loopt. Ingrijpender zijn de onderhuidse veranderingen en die vormen dan ook het grote nieuws dat Renault met de Kangoo heeft. Om het imago van een tot personenauto omgebouwd bestelwagentje af te schudden, zetten de Renault-ingenieurs het nieuwe model op de bodemplaat van de Scénic. Gebleven zijn de praktische schuifdeuren achter aan weerszijden, die vooral hun diensten bewijzen wanneer je krap geparkeerd staat. Opmerkelijk dat de achterklep dan juist weer erg onhandig is: het is één enorme lap, die flink wat ruimte nodig heeft om open te gaan. Maar als-ie dan eenmaal open staat, krijg je het gevoel voor een veertigvoets zeecontainer te staan. Zelfs met de achterbank in de normale positie is de laadruimte riant, met de bank weg geklapt is die helemaal enorm en bovendien vlak.
Stevig aangepakt
Een waar bestelbusje, zouden we bijna zeggen, maar dat is nu juist wat Renault niet meer wil horen over de Kangoo. En dus hebben de ontwerpers het interieur stevig aangepakt om het loodgieter-opweg-naar-klus-gevoel te doen vergeten.
Het dashboard is vormgegeven met mooie, vloeiende lijnen en oogt daardoor heel modern. Alleen de positie van het stuurwiel doet nog aan een bestelwagen denken; ondanks de hoogteverstelling is het te vlak en te ver van je af. Dat laatste valt ook niet te verstellen. Vrolijke, lichte kleuren zorgen voor een aangename sfeer aan boord. Het dashboard is mooi opgeruimd en overzichtelijk, met een hoog geplaatste pook die er voor zorgt dat je snel kunt schakelen. Grappig is de handrem, die net als bij andere Renaultmodellen lijkt op de gashendel van een vliegtuig of motorboot. Tussen de voorstoelen staat een handig opbergvak dat ook dienstdoet als middenarmsteun. Voor de achterpassagiers zijn opklaptafeltjes beschikbaar en met de opbergkastjes tegen het plafond is het vliegtuiggevoel compleet.
De onderhuids aanwezige techniek van de Scénic is beslist merkbaar in het weggedrag, maar verwacht geen wonderen van de Kangoo. Zolang het rechtdoor gaat, is het een keurig rijdende, vrij comfortabele auto, maar bij plotseling uitwijken helt de koets nogal over.
Desondanks vertoont de Renault een goed beheersbaar, neutraal bochtengedrag. Bijzonder prettig is de versnellingsbak, die verrassend communicatief en trefzeker van verzet naar verzet klikt. Ook de remmen voldoen prima.
Onze testauto is standaard voorzien van vliegtuigkastjes boven de achterbank,
een handmatig bediende airconditioning, boordcomputer, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, radio-cdspeler, cruisecontrol, boordcomputer
en mistlampen voor. Wat we op deze auto missen, zijn de dakrails; die zijn erg handig omdat ze geïntegreerde, wegklapbare dwarsbalken hebben. Verder missen we de zijairbags, die net als gordijnairbags een optie zijn. Datzelfde geldt voor het ESP dat onze testauto aan boord heeft.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Kangoo Family 1.6 16V 110 Privilège |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 78 kW / 106 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.213 mm / 1.829 mm / 1.799 mm |
Wielbasis | 2.697 mm |
Massa leeg | 1.294 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.050 kg / 737 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 13,4 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 180 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zoek je echt veel ruimte? Deze ‘ludospaces’ bieden het voor €7.500
Fiat Dobló 1.4 - Citroën Berlingo Multispace VTi 120 - Renault Kangoo Family 1.6
Citroën Berlingo Multispace - Peugeot Partner Tepee - Renault Kangoo Family - Volkswagen Caddy - Test
Renault Kangoo
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.