Praktijkervaring Volvo EX30: populaire EV door ogen van gebruikers

'Het radarsysteem heeft 1 keer ingegrepen en dit was volledig terecht'

Volvo EX30

Heb je nog nooit van de Volvo EX30 gehoord? Dat is een prestatie, want de auto is overal. Niet alleen hier op AutoWeek.nl is er veel aandacht voor, dat zet zich door op de weg. Inmiddels rijden er al ruim 5.000 van in ons land. Genoeg om de eerste inzichten van gebruikers te kunnen analyseren. 

Je zou de Volvo EX30 ook kunnen kennen uit onze duurtestgarage. Een vrolijk geel ding, uitgerust als Extended Range Ultimate met een netto 64 kWh groot batterijpakket. Onze achterwielaandrijver is ronduit snel, want de sprinttijd van 0 naar 100 km/u bedraagt een luttele 5,3 seconden. Bij de versies met een 49 kWh-batterij is dit 5,7 seconden. Mocht je het gevoel hebben tekort te komen, ga dan voor de EX30 Performance. Die raffelt het sprintje in slechts 3,6 seconden (!) af. 

Gebruiksgemak en zitcomfort 

“Op de achterbank is de EX30 echt krap”, schreven we over onze gele duurtester. Je zou verwachten dat eigenaren dit ook in hun praktijk ervaren, maar het aanbod blijkt nauwelijks een struikelblok. “Negentig procent van het rijden leg ik alleen af, maar ook met vier personen heb ik niemand horen klagen over ruimtetekort”, aldus de eigenaar van een EX30 Single Motor Extended Range Plus. “Zelfs een korte rit met vijf personen is gelukt, maar dan is het inderdaad passen en meten.” Over de bagageruimte: “Die is klein. Wil je echt zaken meenemen, dan zullen de achterstoelen plat moeten.” De eigenaar van een vergelijkbaar uitgevoerde auto heeft aanvullende kritiek op het gebruiksgemak. “Het is fijn dat Volvo een lange laadkabel levert, maar het is jammer dat die daardoor niet meer in de frunk past. De documenten zitten in een mooi mapje, alleen het is net te breed voor het dashboardkastje.” 

Over de stoelen zijn de reacties overwegend positief. “De stoelen zitten goed”, vindt de rijder van een EX30 Extended Range Plus. “Ook na een dag rijden stap ik nog fris uit de wagen”, meldt een andere rijder. “De stoelen zijn inderdaad top!”, reageert een derde eigenaar enthousiast. “Bij de Ultra-variant zijn de stoelen elektrisch bedienbaar en is die zowel voor het profiel van mijzelf als voor het profiel van mijn vrouw ideaal geconfigureerd.” 

Een derde Extended Range Plus-rijder is minder goed te spreken over het meubilair. “De stoelen zijn niet de beste die Volvo heeft gefabriceerd. Ze zijn aan de korte kant en het zitvlak is niet te kantelen. Dat laatste kan overigens wel met de elektrische stoelen.” Zijn oplossing: “Een plaatselijke stoelbekleder gaat een betere lendensteun installeren en daarnaast het zitvlak aan de voorzijde verhogen, waardoor mijn bovenbenen meer ondersteuning moeten krijgen.” 

Infotainment en bediening 

Een bijzonderheid aan de Volvo EX30 is het bedieningsconcept. Volvo gebruikt, net als Tesla, maar één centraal beeldscherm waarmee de hele auto wordt bediend. “Het gecentraliseerde scherm voor infotainment en bediening lijkt in eerste instantie geweldig, maar ik mis toch de eenvoud van fysieke knoppen, vooral tijdens het rijden. Hoewel spraakbesturing beschikbaar is en goed werkt, vergt het nog steeds wat gewenning”, zegt een rijder erover. Maar dat is niet het enige. “Het feit dat mijn scherm al twee keer is uitgevallen en de verbinding met Android Automotive een paar keer is verbroken, is zorgwekkend en zal ik zeker aankaarten bij Volvo.” 

De volgende rijder is er beter over te spreken. “Het interactieve touchscreen werkt zeer soepel en snel. Het zou wel fijn zijn wanneer je wat meer snelkoppelingen kunt bepalen om bijvoorbeeld de instellingen van driver alert en de adaptieve cruisecontrole eenvoudiger te bereiken”, schrijft hij. Ook hier echter een punt van kritiek: “Het is meerdere keren voorgevallen dat de navigatie een onjuiste positie van de auto aangeeft, waardoor de routebegeleiding faalt. In vreemde omgevingen is dit behoorlijk lastig.” 

Een derde rijder ondervindt geen problemen, maar enkel vreugde. “Ik ben erg gecharmeerd van het Google-systeem. Het is snel, overzichtelijk en werkt goed geïntegreerd samen”, is zijn ervaring, maar hij weet ook dat dit niet voor iedereen geldt. “Ik begrijp dat zeker andere rijders de nodige aanloopproblemen hadden met het Vodafone IITC-internetabonnement. Dit is mij bespaard gebleven. Om het systeem optimaal te laten functioneren, heb je echt internet nodig.” 

Weggedrag en hulpsystemen Volvo EX30 

De meeste eigenaren zijn tevreden met de manier waarop hun EX30 rijdt. “Dit is een heel erg prettig sturende wagen, uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik”, aldus een Extended Range Plus-rijder. “Er dringt weinig geluid in de wagen door en door het gewicht van de accu's helt de wagen in bochten weinig over. Hierdoor is het mogelijk bochten snel te nemen zonder dat deze meteen zal uitbreken. Ook een kasseienweg rijden gaat met groot gemak, zonder dat ik door elkaar word geschud. En drempels in de stad: je hoeft er zelfs niet voor af te remmen, want ze worden met gemak genomen.” 

Een beleving die wordt gedeeld door een andere Extended Range Plus-bestuurder. “Het rijcomfort van de EX30 is opmerkelijk. De overgang van benzine naar elektrisch was even wennen, maar het rijden is stil en soepel. De auto ligt stevig op de weg, versnelt goed en stuurt gemakkelijk. Ik ben gewend aan auto's met een kleine draaicirkel en ook de EX30 stelt op dat gebied niet teleur.” 

De ervaring van een snelle Volvo EX30 Performance-rijder staat haaks op die van bovenstaande rijders. Hij bekritiseert de wegligging en past daarop de banden aan. “Pirelli-banden brengen een lichte verbetering, maar ik krijg meer en meer het gevoel dat het onderstel gewoon het vermogen van de auto niet echt aan kan. Dat de auto wordt afgeregeld bij 180 km/h is denk ik verstandig uit veiligheidsoverwegingen. Al vanaf 150 km/h wordt de auto erg onrustig en voelt hij onveilig.” 

Ook over de rijhulpsystemen zijn de meningen verdeeld. Een voormalig Tesla-rijder: “Ook bij de EX30 gebruik ik weer veelvuldig de ACC (bij Tesla Autopilot). Wat ik fijn vind is dat die nu geactiveerd blijft, ook als je van rijbaan wisselt. Hij rijdt op ACC iets minder strak dan de Tesla Autopilot, maar ik heb er al veelvuldig gebruik van gemaakt.” 

Buiten de snelweg gaat het iets minder goed, laat een andere rijder weten. “Drive Lane Assist werkt niet fijn. Ik rij regelmatig over wat achterafweggetjes met alleen belijning aan de zijkant. Wanneer er een tegenligger aankomt, moet je hier overheen. Daar is deze wagen niet van gediend! Ruw word je teruggestuurd en ik heb al tweemaal bijna een frontale aanrijding gehad met een tegenligger.” 

Een derde chauffeur heeft ervaring opgedaan met het noodremsysteem. “In deze elf weken rijden heeft het radarsysteem één keer ingegrepen en dit was volledig terecht: een fietser sloeg rechtsaf en ik dacht alvast in te sturen op de bocht. Hier greep de Volvo in, en ik gaf hem gelijk! Goed gedaan! De wagen komt gewoon rustig tot stilstand.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Dat niet elke nieuwe auto automatisch probleemloos is, hebben we in deze rubriek vaker gezien. De Volvo EX30 blijkt daarop geen uitzondering. Meerdere gebruikers laten weten met meer of minder grote storingen en ergernissen te kampen. Bij het behandelen van het onderwerp ‘infotainment’ meldde al een gebruiker uitval van het scherm. Dit blijkt geen uniek geval. “Helaas zijn er nog meerdere bugs. De telefoon maakt niet automatisch verbinding en het bereik is teleurstellend. Het scherm lijkt er soms even over te moeten nadenken en tijdens rijden werd het scherm zwart. Gelukkig was dat tot nu toe eenmalig”, laat een andere rijder weten in zijn verder erg beknopte review. 

Daarnaast meldt hij dat de portiervergrendeling soms moeizaam werkt, zeker als het regent. Ook een andere bestuurder klaagt over de ontgrendeling. “Die werkt niet altijd. Bij de andere Volvo-modellen hoef je een willekeurig portier maar vast te pakken en alles springt van het slot, bij deze werkt dat alleen op de bestuurdersdeur. Helaas springt hij niet van het slot, maar sta je eerst nog een te lange tijd aan je hendel te trekken voor dat hij open gaat.” 

Een andere rijder heeft nog een opmerkelijk probleem. “Als ik rem, gaat de radio uit.” Ook bij het opladen loopt hij tegen problemen aan. “Snel laden werkt niet, is beperkt tot drie maal 6A in plaats van drie maal 16A. Er is een handmatige work-around mogelijk, maar je moet dan in het menu ‘Laden’ de knop ‘Laden beperken’ aanzetten en de stroomsterkte op 32A zetten. Dat moet bij elke laadsessie opnieuw worden ingesteld.” Inmiddels zou dit dankzij een software-update opgelost moeten zijn. 

Tot slot klaagt een aantal rijders over het energieverbruik van de auto en de daardoor beperktere actieradius. Hieraan besteden we op een later moment aandacht in de rubriek ‘Zo ver komt…’. We waarderen het als je hieraan wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit! 

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum