Praktijkervaring Volkswagen ID7: ID-topmodel kan het wel

Ervaringen gebruikers

Volkswagen ID7 BMW i5 dubbeltest

De lancering van Volkswagens ID-serie ging niet zonder slag of stoot. Met name de ID3 kende veel softwareproblemen, die na verloop van tijd naar de achtergrond verdwenen. Sindsdien is het elektrische gamma flink gegroeid en vorig jaar naar boven afgerond met de grote ID7. Gaat het daarmee wel meteen goed? We slaan de gebruikersreviews er eens op na. 

De Volkswagen ID7 is het elektrische alternatief voor de Passat en – inmiddels verscheiden – Arteon. Hij opereert dus in het D-segment, een klasse die elk jaar minder populair lijkt te worden. Desondanks gaat het de ID7 voor de wind. Je ziet hem weliswaar niet op elke straathoek, vorig jaar werden er in Nederland zo’n 1.200 stuks aan de man gebracht. Dat aantal heeft de Passat al sinds 2019 niet meer gehaald. 

Volkswagen ID7 BMW i5 dubbeltest

Ruimte en zitcomfort 

Een auto met het formaat van de ID7 moet bijna wel ruim zijn, een ID7 Tourer meet op een paar centimeter na 5 meter. De bewering lijkt te kloppen: “De ruimte voor de achterpassagiers van de ID7 is immens”, schrijft de eigenaar van zo’n Volkswagen ID7 stationwagon. Ook de bagageruimte kan ermee door: “Met de achterbank plat en de rolhoes netjes opgeborgen onder de bodem van de achterbak, leek er geen einde te komen aan de hoeveelheid spullen die ik in mijn ID7 kon proppen.” 

Toch zijn er ook kritische noten te kraken. “Gek genoeg is de bagageruimte niet zoveel meer dan in de kleine Tesla Model 3”, schrijft de eigenaar over zijn rode ID7 Tourer GTX. “Gewend als ik was aan de enorme ruimte onder de kofferbak en aan de heerlijke frunk, mis ik hier beide.” Dat laatste beaamt een derde ID7 Tourer-rijder: “Het is inderdaad wel jammer dat de auto geen frunk heeft.” De ruimte voor bagage en passagiers krijgen wel een dikke voldoende. 

Over het meubilair van de grote Volkswagen is men wel unaniem positief. “De stoelen zitten perfect”, is de korte en krachtige reactie van een ID7 Pro S Business-rijder. Een andere Pro S Business-bestuurder zegt met iets meer detail hetzelfde: “De zetels bieden, zowel voor- als achterin, meer dan voldoende steun – mede dankzij de verstelbare zitting van de voorzetels – en met de uitgebreide massagefunctie houd je het er gemakkelijk uren in vol.”  

Volkswagen ID7 Tourer GTX

Infotainment en bediening 

Een pijnpunt van de Volkwagen ID-serie bleek het nieuwe infotainment. Bij de ID7 blijkt dit probleem grotendeels verholpen, de bediening is volgens de meeste gebruikers intuïtief. “Het grote scherm laat zich eenvoudig bedienen”, lezen we. “In het begin is het even zoeken om de instellingen te vinden maar dat went (zeer) snel.” Toch leidt de gebruikersinterface bij de volgende eigenaar tot enige frustratie. “Een paar knopjes zouden handig zijn. En dan verblijdt VW mij met een paar knopjes (licht en ruitverwarming) en dan zitten ze nèt buiten reikwijdte.” 

Meerdere gebruikers prijzen het bedieningsgemak van het head-up display. Zelfs een voormalige Tesla-rijder is vol lof. “De ID7 heeft het ook goed voor elkaar. Snel, intuïtief en heel veel mogelijkheden om je eigen ID7 te configureren. Misschien wel te veel mogelijkheden.” Ook het head-up display zelf krijgt de handen op elkaar. “Het werkt feilloos en vooral de navigatie in je voorruit is top!” Die vlag gaat voor de volgende rijder niet op: “Ik raad de fans van een zonnebril met Polaroidglazen aan om bij het gebruik van een auto met head-up display, toch andere glazen te nemen. De Polaroidglazen filteren de projectie in de voorruit grotendeels weg.” 

Volkswagen ID7 Tourer GTX

Op pad met de ID7 

Over het weggedrag van de grote Volkswagen zijn rijders behoorlijk te spreken. “Mijn auto heeft geen instelbare demping en is gewoon comfortabel te noemen”, aldus de eigenaar van een ID7 Pro Business. “De rijd- en rolgeluiden blijven mooi op de achtergrond terwijl de koets als een blok op de weg ligt.” De relatief kleine bodemvrijheid van deze auto heeft voor deze rijder wel een nadeel: “Bij het inrijden van sommige private keldergarages tikt de bodem van de auto de grens tussen de stoeprand en de inrit vrij gemakkelijk aan, met een schurend geluid dat door merg en been gaat tot gevolg.” 

Volkswagen ID7

De bestuurder van de rode ID7 GTX heeft wel gekozen voor het adaptieve onderstel. “Ik ken de auto niet zonder, dus ik kan niet vergelijken, maar hij strijkt alle hobbels plat, óf hij gaat strak de scherpste bocht door. Gewoon een klik op het scherm. Heerlijk, keuzes.” Dit alles ondanks de keuze voor grotere wielen. “De 21-inch wielen waren een bewuste keuze om de verhoudingen nog meer in proporties te brengen. Ze rijden ook prima! Op geen enkel moment valt de wagen negatief op. Noch bij lange golven, noch bij kinderkopjes.” 

Volkswagen ID7 BMW i5 dubbeltest

Ook de eigenaar van een ID7 Limousine is erg tevreden over de rijeigenschappen van zijn EV.  “Sturen? Ik heb er niets op aan te merken. Weinig gevoel, maar dat zeggen ze van Mercedessen ook altijd. De gemiddelde comfortrijder zit daar helemaal niet zo om verlegen, die wil in de eerste plaats een rustig gevoel, en dat krijg je.” Vrijwel zonder uitzondering benoemt men de stilte aan boord van de ID7. “De auto rijdt erg goed, ontzettend comfortabel en fluisterstil”, meldt de eigenaar van een ID7 Pro S Business

De rijhulpsystemen werken over het algemeen goed, maar niet altijd foutloos. “ACC op de grote weg doet het bij Volkswagen beter dan bij Tesla: minder handsfree, maar bij bijvoorbeeld inhalen, pakt bij Volkswagen de ACC het gewoon weer van je op”, schrijft de ex-Teslarijder. Een ander meldt juist:  “De software grijpt regelmatig in door plots vol te remmen, blijkbaar omdat er gevaar wordt gezien in de struiken die langs de oprit staan.” 

Storingen en irritaties 

Veel gebruikers hebben het eerste jaar erop zitten, sommigen delen hun ervaringen al na een paar maanden of een paar duizend kilometer. Je kan beweren dat dat te weinig is voor een goede review, toch lieten eerdere nieuwe modellen zien dat juist de eerste kilometers het meest hobbelig verliepen.  

Bij de Volkswagen ID7 gaat dat aanzienlijk beter, al is hij niet helemaal bug-vrij. “Een keer wilde de laadkabel niet ontgrendelen. Wanneer ik de auto weer uit en aan zet werkt alles weer”, aldus de eigenaar van een ID7 Limousine uit 2024. Ook de eigenaar van een ID7 Tourer uit dit bouwjaar kan er goed mee leven. “Het is een rijdende computer, dus er is wel eens een foutmelding, maar tot nu toe zonder grote problemen. Je leest wel eens andere berichten over de ID-serie van Volkswagen, maar ik heb tot nu toe geen serieuze klachten.” 

Volkswagen ID7 multimediascherm

Helaas treft de bestuurder van de rode ID7 GTX een ander lot. “Bij het snelladen (alias DC-laden) breekt de auto de poging na 1 tot maximaal 3 minuten af.” Na meer dan twee maanden bij de dealer te hebben gestaan is er licht aan het einde van de tunnel: “Het grootste probleem was het niet kunnen snelladen en dat lijkt opgelost”, schrijft de bestuurder in een reactie. “Het lijkt ook beperkt te blijven tot een bepaalde batch van GTXen.” 

Verbruik en actieradius 

Tot zover lijkt de ID7 zijn gebruikers in veruit de meeste gevallen meteen te overtuigen, een opsteker voor Volkswagen. Die overtuiging blijft zelfs overeind als we het meestbesproken EV-onderwerpen aanhalen: energieverbruik en actieradius. De ID7, geleverd met 77 -kWh of zelfs 86-kWh  batterijpakket, springt spaarzaam met de stroom om. 

De eigenaar van een ID7 Limousine met de grote batterij geeft inzicht: “Ik heb onlangs met wind mee, 14 graden Celsius en met 100 km per uur op de snelweg een verbruik van 14,3 kWh/100 km gehaald. Dat zou een totaal rijbereik van 601 kilometer inhouden. Op de terugweg met dezelfde snelheid maar met tegenwind een verbruik van 16,7 kWh/100 km behaald. Nog steeds netjes, maar ik was verbaasd dat de wind zo’n verschil maakt.” Een ID7 Tourer-rijder vult aan: “In de wintermaanden zit het verbruik gemiddeld rond de 20 kWh/100 km. Met de warmere dagen in maart 2025 is dit aanzienlijk beter. Hierbij daalt het verbruik naar gemiddeld 15 kWh/100 km.” 

Wie een beetje kan rekenen distilleert hieruit eenvoudig een gemiddelde, wat voor de volgende eigenaar nagenoeg werkelijkheid wordt. “Zelfs in deze koudere periode valt het verbruik me alleszins mee”, schrijft de eigenaar van een ID7 Tourer 77 kWh. “Gemiddeld zit ik nu op 17,2 kWh per 100 km, en dat over ruim 12.000 km sinds de aanschaf in augustus 2024.”  

Het ziet er dus goed uit voor deze grote Duitser. Hij blijkt erg ruim, zeer comfortabel, zuinig en veel betrouwbaarder dan voorgangers in de ID-serie. Afgaand op de eerste gebruikerservaringen lijkt de grote ID7 in meerdere opzichten Volkswagens elektrische topmodel. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.