Praktijkervaring Volkswagen Golf 8: dit vinden eigenaren van hun auto
Allemansvriend met aanloopproblemen
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De tijden waarin de Volkswagen Golf verkooplijsten domineert ligt achter ons. Zelfs uit eigen huis heeft de nieuwe, achtste generatie te maken met stevige concurrentie. Kleine broer Polo en ‘elektrische Golf’ ID3 zagen aan zijn stoelpoten. Sluit de Golf niet meer aan bij wat consumenten verlangen of is hij gewoon niet meer zo goed? Eigenaren van de Volkswagen Golf 8 delen hun ervaringen.
Troefkaarten van de Golf zijn vanouds ruimte en comfort voor alle passagiers, ook de stilte aan boord wordt gewaardeerd. Aan de voorstoelen lijkt Volkswagen extra aandacht besteed te hebben. “De stoel zit super, zelfs beter dan de ErgoActive-stoel uit mijn vorige Golf 7,5. Het zitoppervlak is meer te verlengen dan in de andere Golf, erg prettig omdat ik nogal lang ben.”
Bediening Golf 8
De Volkswagen Golf 8 is digitaler dan een Golf ooit was. Zo zoek je bijvoorbeeld tevergeefs naar een traditioneel instrumentarium en is de hoeveelheid knoppen tot een minimum teruggebracht. In plaats daarvan zijn er een aantal aanraakgevoelige vlakken onder het centrale touchscreen. Daarmee kun je volume en temperatuur met een vingerveeg regelen. Dat is niet altijd even handig, vindt een aantal eigenaren. Eén van hen heeft een workaround gevonden. “Er zijn handigere manieren om de temperatuur te wijzigen. Bijvoorbeeld via de 'clima'-knop op het knoppeneilandje rondom de gevarenlichtknop. Als je daarop drukt krijg je op het multimediascherm gelijk de kachelinstellingen.”
Niet elke gebruiker ervaart problemen met de aanraakbediening. “De temperatuur instellen via de touchbar onder het scherm werkt prima. Het stuur met de touch-knoppen werkt ook vrij prettig. Ik ben er erg snel aan gewend en ik mis zelf de fysieke knoppen op het stuur niet.”
Storingen infotainment
De bediening lijkt dus vooral een kwestie van wennen. Dat geldt niet voor traagheid en storingen waar gebruikers over klagen. Zij ervaren verbindingsproblemen met Apple CarPlay en kampen met traag reageren of zelfs uitvallen van het centrale scherm. Gebruikers die melding maken van dergelijke problemen komen hier na een aantal updates op terug. Nadat het systeem is bijgewerkt, soms via een ‘over-the-air update’, zijn zowel de snelheid als de stabiliteit van het systeem toegenomen. In Golf 8-modellen vanaf 2022 wordt verbeterde hardware met snellere chips toegepast.
Rijden en features
Wat rijden betreft verrast de Golf 8 niemand, het blijkt opnieuw een allemansvriend. “Het onderstel is voor mij sportief genoeg. De auto ligt goed genoeg in de bochten, het is natuurlijk geen sportauto”, zo schrijft een eigenaar over zijn 150 pk sterke 1.5 eTSI.
Wel een sportauto is de Golf 8 R, die één reviewer wist te verleiden om zijn Golf 7 R in te ruilen. “Wat opvalt is het gevoel van het iets strakker sturen en de rust in de wagen bij normaal gebruik/rijden.” Hard rijden is met 320 pk onder de kap zeker mogelijk, maar niet per se nodig. “Met al die luxe aan boord is het een plezier om mee te rijden en als je zin hebt gaat-ie ook nog eens als de brandweer. Zo niet, dan tokkel je rustig met het verkeer mee.”
Heb je zelf een Volkswagen Golf 8 en wil je je ervaringen delen met lezers van AutoWeek.nl? Schrijf dan een review!
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion Panoramadak Harman Kardon
- 2022
- 39.885 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4M Performance Pano|Akra|HuD|Drift
- 2023
- 38.192 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 PK DSG Style | WORDT VERWACHT | IQ. Light | Trekhaak | Apple CarPlay | Stoelverwarming | Getint Glas |
- 2024
- 26.594 km
Lees ook
Praktijkervaring Tesla Model 3: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring Volvo XC40: dit vinden eigenaren van hun auto
Plek 15, 33 en 76: de teloorgang van de Golf, Astra en Focus in Nederland
Opel Astra GSe vs. Volkswagen Golf GTE - Vergelijkende Test
Opel Astra vs. Volkswagen Golf - Vergelijkende Test
Lezersreacties (145) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.