Praktijkervaring Skoda Scala: vasthouden aan traditie

'Ruimte: zoals het Skoda betaamt is dit uitstekend voor elkaar'

Skoda Scala

Tussen alle SUV’s en cross-overs zou je ze al bijna niet meer zien staan: de traditionele hatchback in het C-segment. Tot niet eens zo heel lang geleden was het de hoeksteen van het autolandschap, maar inmiddels moet je ze zoeken met een vergrootglas. De Skoda Scala is op het oog een prettig traditionele auto en in dit artikel ontdekken we waarom gebruikers ervoor kiezen. 

Met de Skoda Scala maakten we kennis in 2019, als opvolger van de Rapid Spaceback. De opvallende, doorlopende achterruit van deze Spaceback bleef bewaard, waardoor de verder behoorlijk rationele Scala toch een eigen gezicht - of beter, achterwerk - heeft. Onder de motorkap verdwijnt dat eigene, want veruit de meeste Scala’s doen het met de bekende 1,0-liter driecilinder uit de Volkswagenstal. In de eerste jaren met 116, daarna met 110 pk. De instapper moet het doen met 95 pk terwijl de viercilinder 1.5 TSI (150 pk, alleen in Sport-trim met DSG-automaat) de Scala best rapid maakt. Per modeljaar 2024 is deze motor vervallen en resteert enkel de driecilinder. 

Scala: praktisch als elke Skoda? 

Als er iets is waarmee Skoda een naam heeft hoog te houden is het wel interieurruimte, en het optimale gebruik daarvan. Hoe dat bij de Scala zit? “De auto oogt heel compact van buiten, maar is buitengewoon ruim van binnen”, schrijft de rijder van een Scala uit 2020 in zijn zeer beknopte review. “Met de stoel in de achterste stand kan er nog een volwassene achter me zitten.” Beknopt of niet, de eigenaar van een Scala 1.0 TSI is het er wel mee eens. “Ruimte: zoals het Skoda betaamt is dit uitstekend voor elkaar. De kofferbak is aanmerkelijk groter dan die van een Golf hatchback. Groot genoeg voor een vakantie met ons gezin van 4 personen. Ook ruimte op de achterbank is prima.”  

Ook een derde rijder is content met de geboden ruimte. “De kofferbak is voor dit segment auto ook riant (zoals het Skoda betaamt). Met mogelijkheid om de bagagevloer in hoogte te verstellen, erg handig! Er past veel meer in dan je van tevoren denkt.” Hoe de auto zich verhoudt tot een andere auto uit het Skoda-gamma? “Ik ben blij verrast door het ruime interieur, waarin mijn opgroeiende koters nog ruim voldoende groeimogelijkheden hebben. Ook de bagageruimte doet amper onder voor die van een Fabia Combi en is logischerwijs een stuk breder”, aldus de koper die zijn Fabia inruilde

Zitcomfort en bediening 

De rijder van een nieuwe Scala, bouwjaar 2024, is tevreden over het geboden zitcomfort. “Ik vind de bestuurdersstoel fijn zitten. Het zit stevig en daar houd ik wel van”, geeft hij aan. “Met mijn 1,85 meter heeft een mogelijke bijrijder achter mij voldoende beenruimte. Mijn vrouw is wat kleiner dan ik, maar zij kan op de bijrijdersstoel voldoende beenruimte benutten terwijl onze lange zoon (1,95 meter) achter haar ook nog prima uit kan komen met zijn beenruimte.” 

Ook in 2019 waren de stoelen blijkbaar al in orde, als we de volgende bestuurder mogen geloven. “De stoelen zitten stevig en zijn uitstekend verstelbaar. Er is bij beide voorstoelen ook een lendensteun aanwezig, waardoor er ruim voldoende steun voor je rug is.” Ook een goede zitpositie blijkt zo gevonden. “Verstelling van het stuur gaat ook makkelijk en is voldoende verstelbaar voor iemand van nog geen 1,65 meter.” 

De rijder van een Scala Sport Business beschikt over strakker gesneden stoelen. “De sportstoelen zijn voor mij wat smal maar zitten op zich goed”, schrijft hij daarover. Toch moeten deze hun meerdere erkennen in andere stoelen uit het Volkswagenconcern. “Op lange afstanden wel minder dan de Ergo-comfort stoelen uit de eerdere Golfjes en de stoelen uit de Passat”, is het vergelijk. 

Over de bediening is deze gebruiker eveneens te spreken. “De digitale cockpit en het grote scherm zien er fraai uit en draadloos Apple CarPlay werkt perfect. Ik ervaar totaal geen hinder van matige softwareprestaties zoals de nieuwe Golf dit schijnt te hebben. Alles werkt intuïtief en snel.” 

De rijder van het 2019-exemplaar deelt deze ervaring grotendeels, maar moest er wel even aan wennen. “Nog steeds ben ik allerlei functies aan het ontdekken (digitaal dashboard heeft werkelijk heel veel functies), maar soms is het zoeken in het menu”, schrijft hij na de eerste 1.500 kilometer. “Ik heb me na het tanken rot gezocht naar een knopje om de dagteller op 0 te krijgen; dat blijkt dus in het multimediasysteem te zitten.” Daar stopt voorlopig ook de kritiek. “De ergonomie is verder uitstekend. Je kunt vrijwel overal goed bij en de knoppen (zoals de bediening van de automatische airco) en schakelaars voelen goed aan.” 

Op pad met de Scala 

We blijven even bij deze bestuurder, die de rijeigenschappen samenvat. “De auto is comfortabel en veert prima op de diverse asfaltlagen, met en zonder gaten, keien en dergelijke. Op de snelweg hoor je feitelijk alleen wat bandengeruis. De auto ligt goed op de weg en ik heb eigenlijk nooit het idee dat het te hard gaat. De auto stuurt goed, remt uitstekend en de DSG reageert eigenlijk altijd zoals je verwacht, namelijk op de achtergrond. Wel is het zo dat soms bij wegrijden er een kleine schokje opvalt, maar dat is niet altijd en niet echt storend. Het motortje hoor je alleen bij fel optrekken, maar toch heel gedempt.” 

Ook een andere rijder is te spreken over het weggedrag van zijn eveneens automatisch geschakelde Scala uit 2019. “Het bochtenwerk is prima. Zeer weinig zijwaartse overhang, wat ik niet had verwacht, en de grip is voldoende. Ik heb nog niet gehad dat de voorbanden onder acceleratie doorslippen bij nat wegdek, maar ik heb het gas ook nog niet vanaf stilstand vol ingetrapt. Remmen is stevig zonder dat het te abrupt is. Ook het wind- en bandengeluid is zeer minimaal. Dit had ik niet verwacht in deze klasse.”  

Dat laatste benadrukt ook een andere 1.0 TSI-eigenaar. “Over het rijden met de Scala ben ik erg tevreden. De vlotte 1.0 liter (Volkswagen) driecilinder versnelt uitstekend en kan prima meekomen op de linkerbaan. De aanduiding sportief is wellicht een beetje overdreven, maar je hoeft je nergens voor te schamen. Zakelijk rijd ik namelijk een heerlijke Volvo V60 D5, maar in de Skoda Scala (die de helft kost) kom ik werkelijk niets tekort. De handgeschakelde 6-bak schakelt zijdezacht en wat opvalt is de rust in het interieur.” 

Kritiek is er ook, en wel op de veiligheidssystemen. Twee van bovenstaande rijders kregen te maken met een plotselinge ingreep van het noodremsysteem. “Op een 80 km/u-weg ging de auto zelfstandig op de noodrem (botsassistentie), terwijl er werkelijk niets en niemand in de buurt van de auto was. Of het door de motregen kwam? Geen idee, maar ik schrok er wel behoorlijk van”, tekent een rijder op.  

Onderhoud, storingen en irritaties 

De Skoda Scala’s van onze reviewers maken niet heel veel kilometers, waardoor we geen compleet beeld krijgen van de onderhoudsgevoeligheid op langere termijn. De eigenaar van een auto uit 2019 maakt melding van een heel scala aan elektronische onhebbelijkheden. Zo viel het geluid van de radio regelmatig weg, net als de navigatiekaart in het digitale instrumentarium. Gelukkig was er licht aan het einde van de tunnel. “Bij de beurt is er naar het entertainmentsysteem gekeken. Men heeft het geheel geüpdatet en alles zou nu goed moeten werken. De laatste tijd viel het systeem steeds vaker uit, ofwel de muziek, ofwel de navigatie ofwel het gehele systeem. Het lijkt erop dat het nu niet meer voorkomt (500 km gereden na de beurt), dus fingers crossed!” De operatie blijkt succesvol, in de ruim 45.000 kilometer die volgen treden deze problemen niet of nauwelijks meer op.  

Ook het olieverbruik wordt door deze rijder nauwlettend in de gaten gehouden. “Bij 27.000 km ging er wel een lampje branden van de olie en kwam de melding ‘Oliepeil laag’. Ik heb een half litertje bijgevuld en daarna was de melding weg. Olieverbruik is er dus wel, maar op een heel acceptabel niveau.” Eén rijder, die verder beknopt is in zijn review, kreeg te maken met een ernstiger probleem. “Tot mijn verbazing kreeg ik afgelopen zondag een EPC & motorstoringslampje. Oorzaak volgens de garage: Problemen met de cilinderkop. Dat voor een auto die 4 maanden oud is, is wel schokkend.” Gelukkig werd het naar behoren opgelost. “Afgelopen vrijdag mocht ik mijn auto weer ophalen, er zit een gloednieuwe motor in, dus niet gereviseerd.” 

We sluiten af met een andere beknopte review, en wel die waarmee we dit artikel begonnen. “Ik heb deze auto ruim 1,5 jaar, zakelijk gereden”, begint deze rijder, om te eindigen met het volgende. “Ik vond deze auto zo fijn, dat ik er binnenkort zelf eentje privé ga kopen!”  

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum