Praktijkervaring Nissan Qashqai: nog steeds onderscheidend?

'Altijd is daar op afroep Koning Koppel paraat'

Nissan Qashqai

Nissan Kas-watte? Ja, zelfs anno 2023 blijft de naam Qashqai spellen een uitdaging. Moeilijke naam of niet, het was mooi wel één van de eerste cross-overs in het C-segment en daarmee een schot in de roos. Het model was zelfs zo populair dat het soms leek of de auto niet verkocht, maar simpelweg uitgedeeld werd. Hoewel die tijd achter ons ligt is ook de huidige, derde generatie een hardloper in de Nissan-showrooms. Hoe dat komt? In dit artikel vatten we de mening van eigenaren en gebruikers samen. 

Je kunt de Nissan Qashqai bestellen met traditionele benzinemotoren, maar een volledig elektrische variant is er niet en ook een plug-in hybride zoek je tevergeefs. Nee, Nissan speelt het spel net even anders. De Qashqai is tevens verkrijgbaar met de opvallende E-Power aandrijflijn. Die rijdt als een volledig elektrische, maar een 1,5-liter driecilinder benzinemotor genereert de energie. Afgaand op onze reviews is dit niet de populairste versie, maar in dit artikel komt-ie wel aan bod. Wil je trouwens meer weten over gebruikerservaringen met de vórige generatie Qashqai (2014-2021)? Je leest het in dit artikel. 

Nissan Qashqai: praktische bruikbaarheid 

Een deel van het succes zat hem in de bruikbaarheid. Is daarvan bij de huidige generatie nog wel sprake van? Het valt enigszins op dat maar weinig rijders aandacht besteden aan de ruimte in het interieur en vaak is dat een goed teken. Wel roemen ze de flexibiliteit, met name die van de kofferbak. “De auto is lekker ruim en achterin kan je de kofferbodem half weghalen en verticaal terugzetten”, legt de berijder van een Qashqai Tekna+ uit. “Zo kan je ook dingen erin liggen zonder dat ze tijdens het rijden veel verschuiven. Een handigheidje waarvan ik veel gebruik maak”, benadrukt hij. 

De rijder van een Qashqai e-Power laat eveneens een uitgebreide beschrijving achter. “De achterklep loopt mooi tot onderaan door, waardoor het inladen van grote spullen bijzonder eenvoudig is”, is zijn bevinding. “Hoewel je 35 liter inlevert aan ruimte vanwege een klein accuutje onder de vloer blijft er een zeer bruikbare ruimte over. Het neerklappen van de bank levert een prachtig rechthoekige spelonk op met een volledig vlakke laadvloer. Erg fijn om grote spullen te vervoeren.” Hier valt eveneens de flexibiliteit van de kofferbak op. “Onder de laadruimte zit een extra ruimte die zeer functioneel te gebruiken is. De kofferbakbodem kun je verticaal plaatsen, zodat flessen bier en wijn niet door de hele kofferbak rollen.” Daarmee is het gemak nog niet bekeken. “En als je vieze spullen te vervoeren hebt kun je de platen omkeren, waardoor een eenvoudig schoon te maken plankier de kofferbak bedekt.”  

Voor het zitmeubilair geldt overigens hetzelfde als voor de ruimte, maar de weinige woorden die berijders eraan besteden zijn positief. Zo meldt de berijder van een Qashqai Tekna+ uit 2021: “Stoelen zitten erg goed en zijn volledig elektrisch op de millimeter nauwkeurig naar wens in te stellen.” Terloops benoemt hij een comfortabele optie. “Stoelmassage werkt erg prettig, al blijft dat een gimmick.” 

Infotainment en bediening 

Over de bediening van functies is de eigenaar van een Qashqai Business Executive uit 2022 goed te spreken. “Het is fijn dat je de volledige kachelbediening/airco met gewone knoppen kunt bedienen”, vindt hij. “Ook zaken als stoelverwarming, stuurwielverwarming voorruitverwarming (allebei heel fijn) worden met gewone knopjes bediend.” Ook de software bevalt. “Ik gebruik meestal Google Maps via Android Auto, dat moet helaas wel met een draadje. Werkt prima. De ingebouwde navigatie werkt verder prima, meldingen hiervan worden ook in het head-up display weergegeven.” 

De berijder van een Qashqai Tekna+ uit 2021 is al net zo over het systeem te spreken. “Het infotainment is erg goed, op een minpuntje na,” schrijft hij, “en de Bose geluidsinstallatie klinkt erg fijn als je maar flink wat extra bas inregelt. Connectie met Nissan Connect-app en telefoon gaat soepel. Live verkeersinfo (TomTom) is zeer goed.” Nu het minpunt. “Het navigatiesysteem geeft aan hoe lang je nog deze weg moet volgen en komt dan kort van tevoren met de aanwijzing waar je eraf moet. Ik ben gewend aan de aanwijzing ‘na x kilometer eraf of rechtdoor’.” 

Op pad met de Qashqai 

Over het rijden zijn eigenaren onverdeeld enthousiast. “Zoals ik verwacht had blijkt de QQ een heerlijke reismetgezel te zijn”, zegt de eigenaar van een Qashqai Access Edition. “Ook op minder goed wegdek blijft de auto comfortabel en rustig zijn werk doen. In de bergen heb ik de DS-stand veel gebruikt; de auto trekt dan wat langer door in de versnellingen en remt ook meer op de motor bij afdalingen. Soort sport/bergverzet dus.” 

De Tekna+-rijder is eveneens zeer tevreden. “De auto rijdt als op rails. Door de multilink-ophanging achter zijn er geen dwarsschokken door de auto. Dat is alleen bij de Tekna+ omdat deze 20-inch wielen heeft. De vrees dat dit tot verlies van comfort zou leiden is daarmee ongegrond gebleken, het onderstel biedt een goede mix van comfort en sportiviteit.” Deze technische claim klopt, maar we moeten eraan toevoegen dat ook vierwielaangedreven Qashqais een dergelijke ophanging hebben. 

Motoren en aandrijflijnen 

Zoals gezegd is de Nissan Qashqai verkrijgbaar met uiteenlopende aandrijflijnen. We beginnen met de bijzondere hybride e-Power, waarover de eigenaar schrijft: “Waar ik elke dag gewoon de vetste grijns van op mijn smoelwerk tover is die tomeloze elastische kracht van de elektro-aandrijving van de Nissan. Nooit worden de voorwielen aangedreven door een amechtige geknepen eco-based bromfietsmotor. Altijd is daar op afroep Koning Koppel paraat die je met een gigantische schop onder je hol voorwaarts sleurt.” Toch is er zo nu en dan motorgeluid hoorbaar. “Door de noise canceling is het bijzonder stil in de auto. Door de opvallende stilte valt het dan extra op als de Nissan, bij gebrek aan stroomvoorraad, de brandstofmotor even op verhoogd toerental laat draaien om de accu even snel op te laden. Heel kort hoor je dan een wat rauw geluid dat gevoelsmatig lang aanhoudt omdat het geen plezierig geluid is.” 

Bestuurders van een Qashqai met gangbaardere aandrijflijn lijken net iets minder tevreden. Dat heeft met name betrekking op rijders van een versie met continu variabele transmissie. “Werking van de cvt-automaat is bij wegrijden soms wat schokkerig, grijpt vrij abrupt aan. Hierdoor voelt de aandrijflijn wat onrustig”, schrijft de bestuurder van een Qashqai Dig-T 158 uit 2022. Na enkele software-updates wordt de ervaring bijgesteld tot ‘goed mee te leven’. Meerdere berijders geven aan dat de beleving beter wordt als het stop-/startsysteem wordt uitgeschakeld. “De 158-pk motor in combinatie met de X-Tronic-automaat werkt erg fijn en is gevoelsmatig erg snel”, meldt een andere berijder. “De vaker genoemde agressieve auto-stop herken ik wel, als ik me eraan stoor zet ik deze eenvoudig uit.” 

Onderhoud, storingen, ergernissen

De belangrijkste ergernissen hebben we onder het vorige kopje al behandeld, en daar blijft het zo goed als bij. De Qashqai lijkt vooralsnog een betrouwbare metgezel. Een kleine ergernis van de e-Power-rijder: “Nissan doet er goed aan om de afwatering bij de voorportieren onder de loep te nemen bij een facelift. Als ik na een regenbui het portier open valt er steevast een plens water op de wang van de voorstoel. Het resultaat is een stoel vol kringen en dat haat ik intens.” 

Samenvattend doet de huidige generatie Nissan Qashqai veel goed. Daarbij springt vooral de flexibel in te delen kofferruimte eruit, al benadrukken veel gebruikers hoe stil en comfortabel hun auto is. Er staat tegenover dat de cvt-automaat van de conventionele motoriseringen een minder schokvrije beleving geeft dan je zou mogen verwachten. De opvallende hybride aandrijflijn lijkt dé manier om het maximale comfort te beleven. 

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum