Praktijkervaring BMW iX – Opvallende koets bekeken door ogen van gebruikers
'Hoe het kan met 2500 kg, echt heel knap'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De elektrische reis van BMW is er een van vallen en opstaan. De BMW i3, vanaf de eerste pennenstreep als EV bedoeld, markeert het enthousiaste en voortvarende begin. Echt succes bleef op zich wachten, tot het merk gangbare modellen van een elektrische aandrijflijn ging voorzien. De iX is in het gamma een buitenbeentje. De grote SUV-achtige is immers alleen verkrijgbaar met elektromotor en batterijpakket. Hoe dat uitpakt? Gebruikers geven het antwoord.
Eerder lazen we al dat gebruikers van een BMW i4, afgeleid van de 4 Serie Gran Coupé, behoorlijk enthousiast zijn over hun auto. De traditionele benadering van het EV-onderwerp gaat BMW dus goed af en in dat licht bezien is de iX een onverwachte auto. Zo uniek als de i3 is hij niet, want hij maakt gebruik van een bestaand BMW-platform, maar een traditionele motor zul je in deze koets nooit aantreffen.
Ook bijzonder is de carrosserievorm, want is die BMW iX nu een SUV of een MPV? En dan hebben we het nog niet eens over de van zelfherstellende kunststof gemaakte grille gehad. Wel, laten we het maar snel over de techniek hebben. De instapper, de iX xDrive 40, heeft een netto 71 kWh grote batterij en laat 326 pk los op alle vier de wielen. De xDrive 50 doet er een flinke schep bovenop met netto 105,2 kWh batterijcapaciteit en 523 pk. Nog niet voldoende? Met 619 pk doet de iX M60 een nog grotere aanslag op het batterijpakket.
Ruimte en zitcomfort
We stelden de vraag al: is het een SUV of een MPV? Rijders weten het. “De kinderen vinden de ruimte achterin fantastisch. Dat is ook bijna limo-niveau”, schrijft een rijder over zijn iX xDrive 40. “Daarnaast hebben ze ook nog eigen stoelverwarming en usb-poortjes. Ze zijn de koning te rijk.” Een andere xDrive 40-rijder beaamt dit. “Het is binnenin echt een grote auto”, schrijft hij. Op één onderdeel na: “De kofferbak is met 500+ liter groot genoeg, maar niet overdreven ruim voor zo'n grote auto. Dit had slimmer bedacht kunnen worden met bijvoorbeeld een frunk. Het blijft gek dat er een gigantische motorkap is, waar je niets mee kunt.” Een mening die veel andere rijders delen, zoals deze xDrive 50-bestuurder. “De kofferruimte is met 500 liter oké, maar mijn vorige wagen, een X5, scoorde toch beter wat betreft gebruiksgemak...” Nog een reactie in die trant: “De koffer is een stuk kleiner dan je zou verwachten en vooraan zit geen frunk.” Erg weinig MPV-trekjes dus.
Ook over de stoelen wordt veel geschreven, en niet in alle gevallen positief. “De stoelen zijn wat kort”, meldt een xDrive 40-rijder. “Hier is veel over geschreven. Ik ben 1,86 meter en 90 kilo en voor mij was het prima, maar het zijn echt 'fauteuils' waar je op zit. Persoonlijk zou de stoel lager mogen en met een zittingverlenger.” Toch valt het in de praktijk mee. “De langste rit die ik ermee heb gemaakt, is zo'n vier å vijf uur en dat was geen enkel probleem”, besluit deze rijder. Een ander ervaart iets soortgelijks. “In het begin had ik wat twijfels over de stoelen. Ik was de sportstoelen gewend en in de iX kun je de zitting niet verlengen en heb je wat minder steun. In de praktijk zitten ze echter goed en de stoelmassage werkt goed, dus die twijfel was niet terecht.”
De volgende xDrive 40-rijder lijkt zich te hebben voorbereid op deze rubriek. “Anderen schreven ook al dat de zittingen van de stoelen kort ogen, maar schijn bedriegt; met mijn lengte van 1,93 meter ervaar ik tijdens de lange rit naar Italië de stoelen als supercomfortabel en heb ik op geen enkele manier last na ruim tien uur sturen. De stoelen zijn wat zachter dan de goede sportstoelen uit de iX3, maar daarmee ook een stuk comfortabeler.”
Infotainment en bediening
Voor het infotainment bedacht BMW een groot scherm en een interface die je op meerdere manieren kunt bedienen. “Dat werkt snel en doordat je touch, de iDrive-controller óf spraak kunt gebruiken, is er altijd een manier die bij je past”, aldus de rijder van een iX xDrive 40. Dat klinkt ideaal, maar één klacht komt opmerkelijk vaak voor. “Wat echt een draak van een functionaliteit is in softwareversie 8.5 is de spraakbesturing”, klaagt de rijder van een iX uit 2023. “Behalve iemand uit je adresboek bellen kun je niet veel. Oké, in alle eerlijkheid: je kunt met het commando 'Hallo BMW' wel je stoel- of stuurverwarming activeren of deactiveren, maar iets simpels als een adres invoeren gaat met geen mogelijkheid.”
Een xDrive 50-rijder heeft het zelfs uitgezet. “Ik heb de Personal Assistent (voice-control) voorlopig on hold gezet, want zij kwam er te pas en te onpas tussen en begreep mij verkeerd. Dat werkte in de X5 eigenlijk veel beter.” De volgende bestuurder heeft deze goede ervaring niet. “Wat ik wel klein een minpunt vind, is de spraaksturing. Dat vond ik bij mijn ingeleverde BMW al en bij deze ook. Ik had toch verwacht dat dit verder ontwikkeld zou zijn in 2021.”
Op de verdere interface heeft hij ook kritiek. “De minimale aanwezigheid van knoppen is in mijn ogen doorgeslagen. Na enige gewenning kan ik nu goed omgaan met de bediening, maar voor stoel- en stuurverwarming mogen er van mij wel wat knoppen terug.” Een xDrive 50-rijder gaat een stapje verder. “De overstap is groot, zowel van Mercedes-Benz naar BMW als van diesel naar full electric, evenals naar de overweldigende techniek. De instructie en begeleiding die je daarbij krijgt, is matig, ondanks de welwillendheid van de zeer zorgvuldige verkoper.” Het laat zich aanzien dat de kennis bij de dealer(s?) niet toereikend is. Dat geeft bij deze gebruiker zo nu en dan stress. Dat is een minpunt.” Een oude man – dat zeggen wij niet, dat zegt hij zelf – heeft er geen moeite mee. “Alle gezeur over de niet meer ‘fysieke knopjes’ en de hoeveelheid ‘apps’. Ik heb alle knoppen die je niet moet bedienen tijdens het rijden ingesteld en hoef er amper meer aan te komen.”
Rijden met de iX
Tot nu toe zijn de ervaringen verdeeld, maar dat wordt anders als we ons focussen op de rijbeleving. “Nog nooit een SUV gereden die zo strak stuurt”, jubelt een xDrive 40-chauffeur. “Hoe het kan met 2.500 kilo, echt heel knap.” Daaraan voegt hij toe: “Enorm stille en comfortabele auto, ondanks 22 inch en geen luchtvering.” Een xDrive 50-eigenaar beschikt wel over luchtvering. “Oneffenheden in het wegdek worden ongelooflijk goed weggefilterd”, schrijft hij daarover. En er is meer. “Hij rijdt naar mijn ervaring echt als een BMW; zeer aangenaam op snelweg, secundaire wegen, rechtdoor en in bochten. Het hoge gewicht voel ik niet echt, maar ik heb ook wel een eerder rustige rijstijl. Vierwielsturing zal hier ook wel een positieve bijdrage aan leveren.” De auto wordt ook ingezet voor buitenlandse reizen. “Zojuist terug van onze jaarlijkse familietrip naar de Franse sneeuw en dan besef je ten volle het absolute comfort van de iX: de baanvastheid (onverstoorbaar in regen en wind) en de stilte, rust en ruimte in de wagen.”
Ook andere rijders geven hoog op over de stilte in hun BMW. “De auto is erg stil, windgeruis is vrijwel afwezig. Wel hoor je (daardoor) het omgevingsgeluid weer wat beter, bijvoorbeeld in een tunnel”, ervaart een andere rijder. “Nog nooit in zo’n stille auto gereden.” Zijn analyse van het onderstel: “Ondanks de schroefveren is het rijcomfort in de auto erg hoog, snelle bochten gaan goed, maar dan is er met hobbels wel wat deining waarneembaar. De adaptieve dempers van de iX3 deden dit beter en auto leek wat strakker te liggen. Door de kortere wielbasis was de iX3 wel wat hobbeliger. Nu is er al met al meer rust in de auto. Ook hier weer geldt weer: het comfort ligt op een erg hoog niveau!” En niet alleen bij lage snelheden. “Ook bij 200 km/h ligt de auto als een huis en zoeft hij zeer stil en comfortabel over de weg.”
Een iX M60-rijder koos met een reden voor het topmodel, en die reden is niet het exorbitante vermogen. “Eigenlijk is de IX die je wilt een iX 45”, schrijft hij, “maar die bestaat (nog) niet. Een IX met een accu van zo ongeveer 95 kWh en ongeveer 400 pk vermogen. Als die er was geweest, had ik die besteld, want ik heb geen 619 pk nodig in een SUV.” Nee, de reden is van andere aard. “Op de iX 50 is luchtvering – die eerder standaard was – niet meer leverbaar en – voor mij nog belangrijker – de achterassturing is eveneens niet meer leverbaar op de iX 50. Beide zaken zijn standaard op de iX M60. Zeker die sturende achteras is op een grote auto als de IX toch wel echt een must voor mij.” Over het rijbereik, onderdeel van de iX-ervaring, zouden we wel een heel artikel kunnen wijden. Dat gaan we binnenkort ook doen.
Onderhoud, storingen en irritaties
Uit eerdere artikelen over e-BMW’s maakten we al op dat de auto’s behoorlijk betrouwbaar zijn. Dat lijkt in het algemeen ook voor de iX te gelden. Niets is echter helemaal foutloos, dus ook iX-rijders maken zo nu en dan wat mee. Bij een xDrive 50 viel een over the air-update niet helemaal goed, wat leidde tot storingen in het noodoproephulpsysteem, de communicatie en de navigatie. “Intussen alles netjes opgelost”, laat de bestuurder weten. “Auto een paar uur in service bij BMW, waarbij ze een bepaalde module (weggewerkt in de dakhemel blijkbaar) even dienden los te koppelen en vervolgens ook de software opnieuw moesten installeren of updaten.”
Ook een andere rijder kreeg te maken met een softwareprobleem. “Vorige week was na een korte rit het rechter scherm totaal zwart. Ook de knoppen om de lay-out van het dashboard te wijzigen, werkten niet meer.” Hoe dit is opgelost? “Nu kun je sinds jaar en dag een iDrive resetten, in de iX doe je dit door de volumeknop ingedrukt te houden voor ten minste 30 seconden. Helaas werkte zelfs dit niet en ook de diagnostische modus oproepen werkte niet.” Wat wel werkte: “De auto afsluiten en wachten tot deze in slaap viel. Daarna startten alle systemen weer op en werkte alles weer helemaal naar behoren.”
Los van deze bevindingen zijn rijders behoorlijk enthousiast over hun elektrische SUV. SUV, ja, want qua ruimte en flexibiliteit blijkt het zeker geen MPV. De kofferbak wordt, gezien de buitenafmetingen, klein gevonden en rijders zijn verbaasd over het ontbreken van een ‘frunk’. Net zo verbaasd zijn ze over de matig werkende spraakbediening van het infotainment. Daar staat tegenover dat bestuurders zowel de rijeigenschappen als het comfort, waaronder de stilte aan boord, erg waarderen.
Later zullen we in een apart artikel terugkomen op de actieradius in de praktijk.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring BMW iX3: werpt conservatieve aanpak vruchten af?
Praktijkervaring BMW i4: belangrijke Tesla-tegenhanger door ogen van eigenaren
Praktijkervaring BMW 2-serie Tourer: eigenaren over eerste voorwielaangedreven BMW
Praktijkervaring BMW 5-serie: wat vinden eigenaren van hun auto?
BMW iX vs. BMW iX5 Hydrogen - Ben je sneller in München per EV of op waterstof? - Reportage
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.