Praktijkervaring Audi Q5 (2008-2017)

'Vooral voorin heb je een zee aan ruimte'

Audi Q5 2.0 TDI Quattro

De Audi Q5 was Audi’s tweede model in wat een uitgebreide SUV-range zou gaan worden. Na lancering van de forse Q7 twee jaar eerder leek het de Duitsers tijd voor een compacter model. De Q5 was niet de eerste auto in zijn segment, en moest onder meer de strijd aangaan met BMW’s X3. Tijd vliegt, dus kwalificeren de eerste Q5’s nu al als youngtimer. Is dat wat, zo’n compacte Audi-SUV? Eigenaren geven inzicht. 

Deze gevorderde leeftijd zorgt ervoor dat de AutoWeek Gebruikersreviews niet alleen zijn geschreven door gebruikers die de auto nieuw reden, er zitten ook als occasion gekochte auto’s bij. Dat geeft extra informatie over hoe goed deze auto’s zich na verloop van tijd houden. Nog even over het model zelf: het is echt een Audi uit de periode waarin zo goed als alles kon. Om het maar op te sommen: voor- of vierwielaandrijving, 2.0 TFSI, 3.2 FSI, 2.0 TDI, 3.0 TDI of zelfs de 326 pk sterke SQ5. Die laatste peurt dat vermogen bijzonder genoeg uit een dieselmotor, een benzine-SQ5 kent deze generatie niet. 

Zo ervaart men het weggedrag 

We beginnen voor de verandering met het weggedrag van deze auto, toch een van de zaken waarover rijders het meest uitweiden. Om te beginnen met de ervaring van een 3.0 TDI-rijder. “Het rijden is super”, vat hij zijn beleving samen. “Iedere keer stap je met een glimlach in en het rijdt gewoon fantastisch. Het kan ongetwijfeld beter en sneller, maar dit simpelweg een heerlijke wagen om rustig mee te rijden en ook om stevig mee door te rijden. Ondanks het wat hogere gewicht van dit type auto zit er een dot snelheid en versnelling in.” 

De eigenaar van een Q5 2.0 TFSI is het deels met bovenstaande beweringen eens. “De auto is te zwaar en hoog om snel door bochten te gaan en de besturing is ook wat afstandelijk zoals het een Audi betaamt. De gebruikelijke snelheden op de snelweg gaan in alle rust bij een toerental van rond de 2000 tpm. En als ik eens in Duitsland ben kan de auto probleemloos richting 200 km/u. Hierbij is het hoge gewicht een voordeel: de auto blijft ook op hogere snelheid heel stabiel.” 

Ook een 2.0 TDI-bestuurder ervaart dit. “Het rijcomfort is prima te noemen”, schrijft hij. “De auto ligt als een blok op de weg en de 4-wielaandrijving zorgt ervoor dat ik al meerdere winters heb bespaard op winterbanden. De auto is ook in de sneeuw en op zomerbanden niet uit balans te krijgen. In de bochten helt hij wat veel over, maar ik zou bij een SUV ook niet anders verwachten.” Een bescheiden minpunt: “De auto is tot 140 km relatief stil. Daarboven neemt het windgeruis en het motorgeluid wat toe, maar dit is allerminst storend.” Rijders met andere motorversies horen we overigens niet over wind- en motorgeluid. 

Een aantal rijders koos voor een adaptief onderstel. “In Italië heb ik wat met de instellingen van de vering en stuurinrichting gespeeld en ik moet zeggen: formidabel”, concludeert een van hen. “Met de besturing strak en direct en de vering op hard is het een plezier om de kleine bergweggetjes met haarspeldbochten te nemen.” Hij vindt bijval van een tweede rijder. “De drive-select in combinatie met variabele demperregeling is een absolute aanrader op de auto, mede doordat je zelf kunt kiezen voor een comfortabele of sportieve vering en/of schakelprogramma”, schrijft die.  

“De auto is voorzien van een S-line sportonderstel en dat maakt dat je hierbij vrijwel altijd een goede en prettige combinatie kunt vinden van weg- en schakelgedrag.” Tot slot geeft deze rijder aan dat het niet altijd een overbodige luxe betreft. “Er komt bij dat bij een S-line de 19-inch standaardvelgen een wel heel stevig combinatie zijn zonder de variabele demping, de demo had dat toen.” 

 

Praktisch gebruiksgemak 

De Q5 overtuigt zijn rijders dus met een aangenaam weggedrag, maar hoe is het gesteld met de praktische eigenschappen? Het lijkt een onderwerp dat vooral speelt bij mensen die hem niet kopen, terwijl rijders zelf er niet om malen.  “Hoewel diverse mensen mij waarschuwden dat het binnen aan de krappe kant is valt het mij alles mee”, schrijft een 2.0 TFSI-rijder over zijn eigen praktijk. “Vooral voorin heb je een zee aan ruimte. Achterin is het wel iets krapper, maar toch nog ruim genoeg om met 2 volwassenen te zitten.” De eigenaar van een 3.0 TDI is nog korter van stof. “Ruim genoeg voor een gezin van 4”, vindt hij

Hetzelfde lijkt op te gaan voor het zitmeubilair, dat blijkbaar niemand in de weg zit. “De standaard stoelen bekleed met leer bieden voldoende steun”, concludeert de eigenaar van een 2.0 TFSI. “Uiteraard waren hier de sportstoelen beter geweest maar je kunt niet alles hebben met een beperkt budget.” Een rijder die wel voor stoelen bijbetaalde laat weten: “Na 1.250 km (1 tussenstop om te tanken) uitgestapt zonder rugpijn, met dank aan de uitstekende comfortstoelen met lendensteun.” 

Interieur en bediening 

De Q5 is niet alleen een auto waarbij je veel te kiezen had qua aandrijflijnen, het is ook een Audi uit de jaren dat auto’s van het merk hoge ogen scoorden op het gebied van interieurdesign en -afwerking. “Dit is toch echt Audi's domein, het interieur.”, schrijft een 3.0 TDI-bestuurder daarover. “Echt een perfecte afwerking (écht perfect), en heel veel ruimte. Het navigatiesysteem is erg mooi vormgegeven en werkt goed. Nog net een tandje beter dan het VW-systeem. Touch is niet altijd even goed...” 

Een andere rijder, die de auto in 2019 gebruikt aanschafte, is minder overtuigd. “MMI High 3G was een vereiste en dat zit er ook in, hiermee heb je toch nog redelijk wat opties echter erger ik me (nu al) aan de lage resolutie van het scherm”, vindt hij. “Verder is het niet kunnen streamen van audio via je telefoon maar via een aux-kabel écht niet meer van deze tijd.” Om maar aan te geven hoe snel de technologie voortschrijdt. 

Dat blijkt ook uit de volgende review van een Q5 uit 2009. “Het MMI systeem bevalt me erg goed. De navigatie is soms onduidelijk en het 3D systeem staat duidelijk nog in de kinderschoenen: alleen Den Haag en Parijs heb ik tot op heden in 3D gezien, de rest is gewoon 2D. De Audi Concert radio die in het Pro Line-pakket zit vind ik erg goed, ook hoge en lage tonen doet 'ie prima.” Nog even over die voortschrijdende technologie: “De geïntegreerde iPod-aansluiting + 2 SD cards maken het luisteren naar muziek tot een feest!” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Zoals gezegd zijn de oudste Q5’s inmiddels al ruim vijftien jaar geleden verkocht. Tijd genoeg om te ontdekken wat zijn zwaktes zijn. We beginnen met een eigenaar die zijn Q5 2.0 TFSI uit 2009 zakelijk kocht met 236.349 kilometer op de teller. Bij deze aanschaf heeft hij gelukkig enig onderhoud ingecalculeerd. Na een motorstoring werden alle vier bobines vervangen en na een paar duizend kilometer volgt er echt serieus onderhoud. “Ook deze auto moest de afgelopen maanden bij de garage staan om de welbekende TFSI-modificatie aan de zuigers uit te voeren om te voorkomen dat deze motor een keer in de soep loopt.” Daarvan werd geen half werk gemaakt. “Gelijktijdig de distributieketting vervangen uiteraard. Verder zijn ook de waterpomp, condensor, startmotor en de motorsteunen vervangen omdat het motorblok toch was gedemonteerd.” 

Niet veel later speelde ook de DSG-transmissie op. “Het bleek een veel voorkomende storing te zijn aan de rijstandsensor. Omdat de bak toch open lag gelijk ook de koppeling vervangen”, schrijft de rijder die daarna tevreden op vakantie kon. Ook tevreden is een 3.0 TDI-rijder die na 160.000 kilometer de tussenstand opmaakt. “Tot op heden rij ik eigenlijk probleemloos. Bij de onderhoudsbeurten geen noemenswaardige punten (ik weet ze in ieder geval niet meer, dus zal niet veel geweest zijn). Wel een defecte Xenon lamp, maar zelf originele nieuwe gekocht en beide zelf vervangen.” 

Een andere 3.0 TDI-rijder trof het minder goed, hij kreeg te maken met trillingen in het onderstel die nooit helemaal zijn verdwenen. Daarnaast merken twee rijders op dat het panoramadak soms kraakt, met name bij lagere buitentemperaturen. We sluiten af met een rijder die aandacht vraagt voor defecte dagrijverlichting. “Door twee onafhankelijke Audi-dealers wordt meteen een totale vervanging van de koplamp als reparatiemethode voor de ledverlichting afgegeven. Een dealer heeft expliciet vermeld dat Audi Nederland dit voorgeschreven heeft. Een onderzoek naar het probleem was daarmee volkomen zinloos, het reparatievoorstel stond immers al vooraf vast en ook de kostprijs.” Daarmee doelt hij op zo’n 1.250 euro anno 2017. 

De Audi Q5 overtuigt zijn rijders dus vooral met kalme, solide rijeigenschappen. Een sportauto is het niet, al gaat hij met adaptief onderstel prima door de bocht. Dat de auto niet de ruimste is lijkt zijn eigenaren niet te deren, da’s meer een probleem voor buitenstaanders. Voor eigenaren van een exemplaar met TFSI-motor, al dan niet in combinatie met DSG-automaat, is wat extra onderhoudsbudget geen overbodige luxe. Maar laten we eerlijk zijn: voor welke oudere auto in dit segment geldt dat niet? 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum