Porsche Panamera Turbo

Net als de hulk

Porsche Panamera Turbo
Porsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera TurboPorsche Panamera Turbo
AutoWeek 35 2016
AutoWeek 35 2016

Je leest het in AutoWeek 35 2016

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Porsche Panamera een sierlijke, technisch geavanceerde limousine. Maar provoceer 'm en hij barst uit z'n shirt, om vervolgens een bijna beangstigende spierkracht aan de dag te leggen. Toch combineert hij die twee uitersten naadloos met elkaar.

Het proces is bedrieglijk simpel: de ene voet op de rem, de andere op het gas. Op het scherm voor je verschijnt de tekst 'Launch Control Geactiveerd'. Dan is het een kwestie van de rem loslaten. Maar wat dit drietrapsproces aan geweld ontketent, staat in schril contrast met het gemak waarmee je het doorloopt. Tientallen mechanische delen en processoren spannen samen en realiseren een versnelling die je, gezien de massa en omvang van de Porsche Panamera, eigenlijk niet voor mogelijk houdt. Na 3,6 seconden dendert de Turbo door de grens van 100 km/h en niet veel later staat het dubbele op de teller. En zelfs daarna is de acceleratie nog zó krachtig, dat de auto niet lijkt te willen stoppen totdat de geluidsbarrière is geslecht. Het meest indrukwekkende is echter de manier waarop de Panamera vervolgens met een draai aan de knop transformeert tot de comfortabele reiswagen die hij op basis van z'n uiterlijk lijkt te zijn. Dankzij de enorme hoeveelheid techniek die de Panamera, al dan niet optioneel, tot z'n beschikking heeft, zijn er maar weinig auto's die zo'n grote spreiding kennen tussen hun meest comfortabele en hun meest sportieve kant. Want het voorkomen van de Panamera wijzigde in goede Porsche-traditie niet al te radicaal, terwijl de technische sprong voorwaarts enorm is.

Aan de basis ligt een nieuw, modulair platform dat door Porsche zelf werd ontwikkeld, het Moduläre Standartantriebsbaukasten of MSB-platform. Dat maakt riant gebruik van aluminium, waardoor het gewicht ten opzichte van de vorige generatie ongeveer gelijkbleef. De lengte en breedte zijn beide toegenomen. Standaard beschikt iedere Panamera nu over adaptieve dempers en vierwielaandrijving. De voorlopig sterkste, de Turbo, krijgt standaard tevens een nieuw luchtveringssysteem, dat voor de 4S en 4S Diesel optioneel is. Het kan worden uitgebreid met technologie, zoals actieve stabilisatoren, sperdifferentieel op de achteras en vierwielbesturing. Allemaal aanwezig op de Turbo waarmee wij kennismaken en allemaal aangestuurd door één computer, het 4D Chassis Control System. Dat analyseert continu de data van alle sensoren en stuurt de diverse systemen aan de hand daarvan bij.

STEVIGE GT

Het effect is even indrukwekkend als onbevattelijk. In de meest meegaande stand is de Panamera een stevige maar comfortabele GT, in de meest sportieve stand doet de vierdeurscoupé een overtuigende imitatie van een sportwagen. Natuurlijk merk je in krappe bochten dat er bijna twee ton aan massa moet insturen, maar vooral in snelle bochten is de hoeveelheid grip buitengewoon indrukwekkend. Tractie is er dankzij de standaard vierwielaandrijving in overvloed.

Bij de lancering van de Panamera zijn er drie motorvarianten beschikbaar, die alledrie nieuw zijn. De minst krachtige is voorlopig de 4S Diesel, met een 4,0-liter V8 met twee turbo's, die 422 pk en 850 Nm ontwikkelt. Benzinerijders kunnen kiezen uit de 4S met een 2,9-liter V6-biturbo, goed voor 440 pk en 550 Nm, en de Turbo die uit een 4,0-liter V8-biturbo maar liefst 550 pk en 770 Nm haalt. De prestaties van laatstgenoemde laten zich het best omschrijven als overkill. Het gemak en de souplesse waarmee de Turbo snelheid genereert, is overdadig en imponerend. Zelfs de 4S blijkt in de praktijk al snel genoeg om vrijwel altijd over een ruime vermogensreserve te beschikken, doordat beide benzinemotoren al bij minder dan 2.000 tpm hun maximale koppel ontwikkelen. Wat de aandrijflijnen gemeen hebben, is dat een nieuw ontwikkelde PDK-versnellingsbak met twee koppelingen en acht versnellingen altijd standaard is. De nieuwe transmissie schakelt naadloos en vloeiend op, en, als er vermogen wordt gevraagd, ook razendsnel terug.

MODERNER INTERIEUR

Net als de onderhuidse techniek is ook het interieur aanzienlijk moderner geworden. De met knoppen bezaaide middentunnel is voortaan voorzien van een soort touchpads. Het kleine navigatiescherm is vervangen door een sneller, gelikter en vooral veel groter exemplaar en de vijf klassieke klokken voor de neus van de bestuurder zijn eveneens gesneuveld. De centrale toerenteller heeft de moderniseringsslag overleefd, want dat is nog altijd een analoge klok. Maar links en rechts daarvan bevinden zich nu twee schermen die de vier andere klokken uitbeelden, maar bijvoorbeeld ook de navigatiekaart kunnen tonen of het scherm voor het optionele night vision-systeem. Het grote, centraal op de middenconsole geplaatste touchscreen is niet op elk vlak een verbetering. Het ziet er mooi uit en het reageert vlot, maar is niet het allersnelste systeem dat je momenteel kunt krijgen. Bovendien bevat het zoveel functies, dat het bij de eerste kennismaking nogal overweldigend is, al kan dat een kwestie van gewenning zijn. Je kunt je afvragen of het echt zinvol is om het centrale ventilatierooster via het touchscreen te bedienen. Het is een wat ingewikkelde oplossing voor een tamelijk simpel probleem. Hetzelfde geldt voor de middentunnel. Goed, er zitten nu veel minder knoppen op, maar de bediening ervan gaat lastig op de tast. Je zult dus je ogen van de weg moeten halen om te voorkomen dat je de voorruitverwarming aanzet in plaats van de stoelverwarming. Het ziet er allemaal zonder meer moderner uit, maar het is niet altijd een onverdeelde verbetering.

MEER RUIMTE

Dat geldt met dank aan het nieuwe platform wel voor de ruimte aan boord. Het modulaire platform biedt de mogelijkheid om relatief simpel meer varianten te bouwen, zodat de komst van een hybride aandrijflijn en een verlengde versie voor de hand liggen. De wielbasis is ten opzichte van de vorige echter al met drie centimeter toegenomen en dat levert meer beenruimte op voor de achterpassagiers. Voor iemand van 1,80 m is de hoofdruimte ook voldoende, al is die vanwege de dalende daklijn natuurlijk niet uitzonderlijk groot. In de bagageruimte past voortaan 495 liter, een toename van 50 liter. Daarbij valt wel op dat de bagageruimte tamelijk ondiep is; de inhoud komt vooral uit de aanzienlijke lengte van de Panamera.

De afwerking van het interieur precies wat je van Porsche verwacht: zeer goede materialen en indien aangekruist voorzien van alle luxe die je je maar kunt wensen. Dat daar een aanzienlijke prijs tegenover staat, kun je eveneens verwachten van het merk.Maar daar staat dan wel een waanzinnig goede allrounder tegenover die op vrijwel alle vlakken overtuigt. Het enig echte kritiekpunt is dat het interieurconcept niet erg intuïtief is. Maar misschien is dat bij een Porsche bijzaak, het gaat immers om het rijden. En dat doet de Panamera op een manier die maar weinig auto's evenaren en nog minder overtreffen. En misschien moet je deze Porsche zijn lastige bediening maar vergeven. Je wilt hem echt niet meemaken als hij boos wordt.

Video

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.