Porsche Cayman S PDK
Meer man
- Sandor van Es
- Eerste rijtest
Grotere motoren met meer pk's, dat is toch niet meer van deze tijd? Nou, wél als de verbranding efficiënter verloopt; evenals de onlangs vernieuwde 911 zijn nu ook de Cayman en de Boxster namelijk uitgerust met directe inspuiting. Tegelijk met een stijging van het vermogen wordt daarmee een gunstiger verbruik gerealiseerd. En worden er dus minder schadelijke stoffen (een reductie van tussen de 11 en 16 procent) de atmosfeer in geblazen. Iedereen blij.
Om de karakterverschillen tussen de Cayman en de Boxster - die toch vooral geliefd is bij (Gooische) vrouwen - te benadrukken, is de krachtstoename van de coupé groter dan die van de cabriolet. Voor de instapmodellen groeide de inhoud van de nieuwe zescilinder boxer van 2,7 naar 2,9 liter, in de Cayman goed voor 265 pk (+20 pk), in de Boxster voor 255 pk (+10 pk). De S-varianten blijven voorzien van een 3,4-liter, maar ook die is geheel nieuw (beide zijn afgeleid van de Carrera) en levert dankzij alle veranderingen respectievelijk 320 pk (+25) en 310 pk (+15).
Op de dynamische introductie van de Boxster moeten we nog even wachten, Porsche trapt af met de Cayman. Die is gelijk maar in de snelste uitvoering voor ons neer gezet: de S met PDK, Porsche-Doppelkupplunsgetriebe, een optie van € 3.000. Wij dus ook helemaal blij. Althans, bíjna. Want ondanks de kritieken die de vernieuwde 911 heeft gekregen op de matige bediening van de PDK (knoppen op de voor- en achterkant van de stuurspaken), houdt Porsche voor de Cayman helaas vast aan dit systeem. Het verweer dat de vroegere Tiptronic S-automaat eenzelfde bediening had en dat de vaste klanten dus niet hoeven te wennen, is een opmerkelijk conservatieve gedachte; de rest van de techniek schrijdt immers wél voort.
Superbak met rotbediening
De praktijk? Daarin blijkt tegelijk sturen en schakelen geen gelukkige combinatie, bovendien is het niet logisch dat je door te drukken opschakelt en met een trekbeweging aan de knop op de achterkant terugschakelt. Nee, een flipper links en een flipper rechts, zoals alle andere fabrikanten bij dergelijke transmissies hanteren, is domweg intuïtiever te bedienen.
Jammer, want de bak zelf, die in tegenstelling tot de 911 áchter de motor is gemonteerd en dus enige aanpassingen behoefde, is fantastisch. Je hebt de keuze uit zes schakelinstellingen; drie in de automatische en drie in de handbediende modus. In de normale, automatische stand wordt de koppeling zo geleidelelijk bediend, dat je niet of nauwelijks voelt dat er geschakeld wordt en dat het comfortniveau vergelijkbaar is met dat van een conventionele automaat. Soepeltjes zoef je in no-time door naar de zevende versnelling, die al vóór de 100 km/h ingelegd wordt.
Het andere uiterste is Sports Plus, waarin niet alleen ultrarap, maar ook behoorlijk sensationeel geschakeld wordt. Het figuurlijke kaboutertje dat de koppeling bedient, laat zijn linkervoet bij wijze van spreken gewoon van het pedaal schieten en de platen in één klap aangrijpen. In de automatische stand zorgt de elektronica ervoor dat de motor altijd in het optimale toerengebied zit, boven de 4.000 tpm. G-krachtdetectoren en sensoren in het gaspedaal en de stuurinrichting zijn verantwoordelijk voor een ongekende adaptiviteit. Vóór de bocht wordt bijna feilloos teruggeschakeld naar het goede verzet, en dit wordt net zo lang vast gehouden als nodig is. De handmatige modus activeer je door de pook naar links te tikken en zolang je het gaspedaal niet door de kick-down-verzwaring heen trapt, moet je het nu écht zelf doen.
Toegenomen gretigheid
Qua prestaties was de vorige Cayman S heus geen stakkertje, toch misten we daarin net dat laatste beetje pit om 'm héél sensationeel te maken. Wat dat betreft maakt de nieuwe motor, die naast directe inspuiting onder meer een ander smeersysteem kreeg, uit minder componenten is opgebouwd en daardoor stijver en lichter is, een groot verschil. In combinatie met PDK en launch control (onderdeel van het optionele Sports Chrono Pakket) is er een halve seconde afgehaald van de acceleratietijd naar de 100 km/h. Met 4,9 seconden is de Cayman S slechts pakweg een halve tel langzamer dan de nieuwe Carrera S, en snéller dan de vorige Carrera S. De topsnelheid blijft overigens gehandhaafd op 275 km/h.
Imponerende cijfers, maar wat achter het stuur vooral opvalt, is de toegenomen gretigheid waarmee de Cayman reageert op het gaspedaal en de verbeterde souplesse onderin, wat te danken is aan de verminderde roterende motormassa en het tot 370 Nm gestegen koppel (+30 Nm). Ook lekker is dat je verder door kan trekken dan voorheen, de zescilinder draait voortaan 7.500 toeren, wat vlak achter je rug vergezeld gaat van een blij raspende en stampende boxerroffel.
Sensationele balans
Om de krachten optimaal op het asfalt te krijgen, heeft Porsche kans gezien het reeds zeer uitgebalanceerde onderstel nóg verder fijn te slijpen. De vering, demping en anti-rollbars kregen een iets gewijzigde set-up, en ook de calibratie van besturing werd herzien. Actieve dempers (PASM) zijn optioneel, maar in onze ogen niet echt nodig, want de sportstand daarvan is wel érg hard.
Mede dankzij het (optionele) sperdifferentieel stuurt de Cayman S net even iets fijner in dan voorheen. Zolang je licht gas blijft geven en daarmee druk op de brede achtersloffen houdt, blijft de auto neutraal zijn koers volgen. Lift je een beetje, dan verplaats je het gewicht naar de voorkant, die onmiddellijk reageert door scherper in te sturen. Ga je helemaal van je gas, dan wordt het lastwisseleffect – typisch voor een auto met een middenmotor - maximaal. Op de limiet verliest de achterkant zoveel druk ten opzichte van de neus dat de kont omkomt. Dit alles gaat echter zéér controleerbaar en doseerbaar, veel meer dan in een 911, wiens balanswisselingen door de motor helemaal achterin en het iets hogere wagengewicht rigoureuzer zijn en die in het grensgebied lastiger te controleren is.
Kortom, de Cayman is al met al een nóg lekkerdere, heerlijke rijmachine dan voorheen. De vraag rijst of hij de Carrera S stiekem overbodig maakt. Dat is niet helemaal het geval, want op de Nordschleife is die nog altijd een seconde of tien sneller dan z'n kleinere broertje, die 8.06 heeft laten noteren. En laten we ook de iconische status van de 911 niet vergeten. Dat neemt echter niet weg dat de Cayman S, die in februari bij de dealer staat, z'n mannetje meer dan staat.