Porsche Cayman S (2006)
Speels hebbeding
Porsche zette op basis van het Boxster-onderstel de dichte Cayman S op poten. Met een andere (sterkere) middenmotor aan boord en, zoals gezegd, toch weer even een ander, onderscheidend ontwerp. Toegegeven, van veraf en met een laag standpunt moet je erg goed kijken, maar flitst de Duitser je voorbij, dan zie je echt een andere auto. Binnenin is de Cayman heel duidelijk als Porsche herkenbaar. Uiteraard met de contactsleutel aan de linkerkant en ook de Cayman S kijkt je aan door drie forse naar binnen priemende klokken-ogen. De ergonomie is typisch Porsche. Want besturing, pedalenset en versnellingspook - de essentiële zaken - die zijn heel natuurlijk geplaatst voor het echte, serieuze werk.
Diep gaan
Plaatsnemen in de Cayman is even 'diep gaan', maar daar krijg je dan wel een nagenoeg perfecte rijpositie voor terug; diep geborgen zit je vervolgens de positie van het stuurwiel in hoogte en diepte te optimaliseren. Spiegels stellen en dan valt het goede uitzicht recht naar achteren op. Ook opmerkelijk: de stevige heuppartij van de Cayman. Die achterwielkasten zitten in het beeld van je buitenspiegels.
De nieuwe Porsche Cayman heeft een nieuwe 3,4-liter zescilinder van 295 pk. Het blok is van de Boxster S, de cilinderkoppen stammen van de 911 Carrera. De versnellingen 1 en 2 zijn ten opzichte van die van de Boxster aangepast en lekker bijterig.
Zespitterbrul
We starten, en ja hoor, daar is 'ie weer; die karakteristieke zespitsboxerbrul. Met handbak moet de Cayman S 275 km per uur kunnen halen, maar dat zit er vandaag niet in. We rijden in de omgeving van Siena, Italië. Maar hier in Toscane kan de Cayman wel laten zien of 'ie echt strakker is dan de Boxster, zoals Porsche belooft. Rap zitten we op 120 km/h, de sprintjes tussen de scherpe bochten van het bergachtige gebied zijn een feest van energieverspilling: bij het uitkomen vlot uitaccelereren en dan zo laat mogelijk weer vol in de remmen voor de volgende full lock hairpin. Nóg een keer! Je zou bijna vergeten dat tijdens dit werk de zijdelingse steun van de stoelen best beter zou mogen zijn; en de motormuziek is een
beetje aan-uit. Onderin is de Cayman feitelijk te braaf, maar tijdens het echte boenderen met veel toeren (vanaf 4.400 tpm is de auto écht een kogel) ben je na een hele dag gewoon moe van de brom. Maar dat past ook wel weer bij dat rauwe karakter.
Actieve dempers
Even de Sport-stand van het onderstel uitproberen. Een druk op de knop van het actieve dempersysteem (Porsche Active Suspension Management) en de Cayman verandert in een ongehoord harde plank. Even oppassen in bochten met slecht wegdek, want de auto slaat dan keihard op oneffenheden en dat kan je net de cruciale grip kosten die je nodig hebt om je lijn in de bocht te houden. Al met al biedt Porsche met de Cayman S een heerlijke sportcoupé. Ook voor dagelijkse ritten in Nederland, waar de speelse stuurwegen een stuk dunner gezaaid zijn, is de Cayman bij normaal gebruik een goed handelbare sportcoupé met – in de standaard-onderstelstand – een redelijk zit- en geluidscomfort.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayman S |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 84.998 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.386 cc |
Maximaal vermogen | 217 kW / 295 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.341 mm / 1.801 mm / 1.305 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 290 kg |
Banden voor | 235/40R18Prijzen |
Banden achter | 265/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 275 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s (fabrieksopgave: 5,4 s) |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 254 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.