Porsche Cayman S

Speels hebbeding

Porsche Cayman S
Porsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman SPorsche Cayman S
AutoWeek 40 2005
AutoWeek 40 2005

Je leest het in AutoWeek 40 2005

Over het Cayman-lijnenspel zijn al heel wat noten gekraakt. Nu weten we eindelijk hoe hij rijdt en dan is die ietwat platsgeslagen kont van de nieuwste Porsche opeens niet zo storend meer. Want de Cayman S is een stuurmansauto van hoog niveau.

Ook Porsche is bezig elke niche in zijn markt af te dekken. Icoon 911 staat op zichzelf, over de Cayenne weet u ook alles en de Boxster is de Boxster. Maar juist rond de Boxster Baureihe was nog ruimte. Want de Boxster is leuk, maar Porsche is de eerste om toe te geven dat het altijd nog 'stijver' kan. Dus zette Porsche op basis van het Boxster-onderstel de dichte Cayman S op poten. Met een andere (sterkere) middenmotor aan boord en, zoals gezegd, toch weer even een ander, onderscheidend ontwerp. Toegegeven, van veraf en met een laag standpunt moet je erg goed kijken, maar flitst de Duitser voorbij, dan zie je echt een andere auto. Ook is Porsche gretig met het uitleggen dat de Cayman meer is dan een dichte Boxster. De firma uit Stuttgart mikt op een jonger publiek en – belangrijk - maakte de Cayman S sneller dan de Boxster S. Door een nieuwe 3,4-liter zescilinder van 295 pk. Het blok is van de Boxster S, de cilinderkoppen stammen van de 911 Carrera en zo is het vermogensgaatje tussen 911 en Boxster perfect opgevuld.

Geen zorgen: een nieuwe Porsche is binnenin nog altijd erg herkenbaar. Uiteraard met de contactsleutel op links en ook de Cayman S kijkt je aan middels drie fiks naar binnen priemende klokken. Toch zijn de Duitsers erin geslaagd het Cayman-intererieur wat rauwer en dus sportiever over te laten komen dan dat van zijn open broer. De versteviging achter de stoelen, de extra bagagevakjes naast het motorcompartiment gewoon in carrosseriekleur, het zijn van die subtiele dingen die het onderscheid maken. Op de balken Cayman S, stoelen uit 'een' stuk, een lage instap. De Cayman heeft een fiks uitnodigend karakter. Met een grote partij fris gewassen, volgetankte Caymannen voor je neus is er niks beters te bedenken dat het hart van het Chianti-gebied per nieuwe Porsche te gaan verkennen. Die gele lijkt ons wel wat; dan vallen we niet zo op…

Plaats nemen in de Cayman is even diep gaan, maar daar krijg je dan wel een nagenoeg perfecte rijpositie voor terug. Diep geborgen zit je vervolgens de positie van het stuurwiel in hoogte en diepte te optimaliseren. Spiegels stellen en dan valt het goede uitzicht recht naar achteren op. Ook opmerkelijk, de stevige heuppartij van de Cayman. Die wielkasten achter knetteren in het beeld van je buitenspiegels. Mooi. Starten en ja hoor, daar is ie weer, die karakteristieke zespitterbrul. Versnellingen 1 en 2 zijn ten opzichte van de zesbak van de Boxster aangepast, korter gemaakt. Dat vond Porsche beter bij het sportieve karakter van de Cayman passen. Ze zijn niet te kort. Maar wel lekker bijterig.

Bochtenridder

Een nadeel van de Italiaanse binnenlanden rondom Siena: de topsnelheid beproeven zit er niet in. Met handbak doet de Cayman S 275 per uur. Dat is een hele beste waarde, maar niet cruciaal. Dat is of Porsche het verhaal dat de Cayman beduidend strakker moet zijn dan de als open auto ontwikkelde Boxster waar kan maken. Daarvoor is Toscane wel uitermate geschikt. Rap zitten we op tempo 120 km/h, de sprintjes tussen de scherpe bochten van het bergachtige gebied zijn een feest van energieverspilling: bij het uitkomen vlot uitaccelereren, en dan zo laat mogelijk weer vol in de remmen voor de volgende full-lock airpin. Dan nog een keer. En nog een keer. Fotograaf Chris geeft geen kick, maar bij een volgend vlak gedeelte waar de bochten elkaar in rap tempo opvolgen doch minder scherp, komen Cayman en bemanning in een zwierige cadans van links-rechts-links-rechts. Geen honderd meter rechtuit. Net de Efteling maar dan echt en met fraaie achtergrondmuziek. Is dat mijn ontbijt dat ik zometeen ga herkauwen? Jezelf misselijk rijden in een Cayman: geluk bestaat!

Je zou bijna vergeten dat tijdens dit werk de zijdelingse steun van de stoelen best beter zou kunnen en de motormuziek is een beetje aan-uit. Onderin is de Cayman feitelijk te braaf, tijdens echt boenderen met veel toeren (vanaf 4.400 toeren is de auto echt een kogel) ben je na een dag moe van de brom. Maar dat past wel weer bij dat rauwe.

Even de Sport-stand van het onderstel uitproberen. Een druk op de knop van het actieve dempersysteem Porsche Actrive Suspension Management en de Cayman wordt een ongehoorde plank. Even oppassen in bochten met slecht wegdek, want de auto slaat nu keihard op oneffenheden en dat kan je net de cruciale grip kosten die je nodig hebt om je lijn in de bocht te houden. De Sport-stand van demping is geen noodzaak om hard onderweg te zijn per Cayman, het maakt het aspect dat de auto een razendsnelle speelvogel kan zijn zoveel sprekender. Deze auto wil je hebben, want met die stijfheid zit het helemaal goed. Sterker nog: daar hoef je geen dichte 911 voor te kopen… Auto's zoals deze, die zo precies luisteren naar het exacte stuurwiel en onverstoorbaar de ingezette lijn blijven vasthouden, die zijn schaars. En ja, de amusementswaarde gaat die van de Boxster dus overstijgen.

Dagelijks gebruik

Even recapituleren. Terug naar Nederland waar de speelse stuurwegen een klap zeldzamer zijn. Dan blijft de Cayman bij normaal gebruik een goed handelbare sportcoupé met (in de standaard onderstel-stand) een redelijk zit- en geluidscomfort. En met de ruimte voorin, opgeteld bij wat je achter de middenmotor nog kwijt kunt aan bagage, kom je zomaar op 410 liter! Niet gek voor een tweezitter. Er is zelfs een dakdrager te bestellen voor de Cayman voor drie(!) fietsen. Zie het voor je. De ergonomie is typisch Porsche. Want besturing, pedalenset en pook; de essentiele zaken, die zijn heel natuurlijk geplaatst voor het echte, serieuze werk. Maar spiegelverstelling, elektrische ramen en meer van dat soort bijzaken zijn toch een beetje verstrooid en terecht gekomen op beschikbare plekjes in de krappe, knusse coupé. Maar daar kom je uit. Het belangrijkste is dat de Cayman van binnen en van buiten absoluut Porsche is, die op het eerste gezicht weinig op de 911 hoeft toe te geven en speelser en wat rauwer is dan Boxster. Daarmee lijkt de niche uitstekend ingevuld en kan Porsche verder met het behalen van recordomzetten. Want het gaat uitstekend met de firma. Maar achterover leunen is er niet bij. In 2009 komen de Duitsers met hun vierde model: de Panamera, afgeleid van de legendarische Enduranceraces Carrera Panamericana. Dat wordt een vierdeurs sportcoupé met vier zitplaatsen, met de motor voorin en aandrijving achter. Om de CLS'en en de S6'en het leven zuur te maken, zeg maar. Tja, en in het kader van de politieke correctheid stort zelfs Porsche zich op de hybride-markt. In 2010 moet de half elektrische verbrandingsmotor voor de Cayenne klaar zijn.