Porsche Cayman (2007)
Sportauto-light
De Porsche Cayman is een graag geziene gast in onze garage. Deze is de versie zónder S, dus met 2,7-liter boxermotor met 245 pk en 273 Nm. Maar met die cijfers ben je er natuurlijk nog niet; hard rijden is geen kunst, bij dit soort auto's gaat het om méér. De boxermotor produceert een mooi 'raspend' geluid en omdat hij achter je ligt, overheerst het motorgeluid in plaats van het geluid uit de uitlaten. Jaag de Cayman flink in de toeren en de boxer zal je boven de 4.000 tpm belonen met een steeds giftiger wordend gebrul.
Leuk, maar nog veel leuker is het bochtenwerk. Over hoe 'n bocht te nemen hoef je de firma Porsche niets uit te leggen; de Cayman laat zich er als op rails doorheen loodsen. De balans in de auto is uitmuntend. 'n Cayman mooi laten driften vereist daarentegen een kundige hand. Je moet de Cayman voor de bocht eerst 'zetten' alvorens alle 245 pk's aan de bak mogen om de achterkant in een drift te brengen en te houden. Emotie is voor dit soort auto's vaak de hoofdreden voor aanschaf. De Cayman is een volbloed sportauto. We noemden al de exacte besturing. Op korte oneffenheden is het onderstel behoorlijk hard, maar ook in lange snelle doordraaiers blijft de Cayman strak in 't gelid.
Aan de remklauwen van de Porsche is niets bijzonders te zien, remmen doen ze desondanks als de beste. Op dit gebied heeft de fabrikant uit Stuttgart een reputatie hoog te houden: prima doseerbaar en een uitstekende vertraging.
Uit kostenoverwegingen wordt deze instap-Cayman uitgerust met 'n vijfbak – een zesbak of Tiptronic-automaat vergt een extra bijdrage. Is dat erg? Welnee. De verhoudingen zijn goed gekozen, de pook laat zich soepel door de gangen loodsen en je hebt nooit de neiging naar de zesde versnelling te schakelen, die er niet is. De koppeling laat zich ook prima doseren.
Zakelijk
Voor de pure sportwagenpassie moet je bij de Cayman zijn. Neem plaats in de Porsche en het wordt duidelijk dat het uitgangspunt functionele sportiviteit is. Gezelligheid is ver te zoeken, het is strak zakelijk zwart en grijs dat overheerst. Maar de van kunstleer en alcantara voorziene stoelen sluiten perfect om je lichaam, ze zijn laag genoeg voor goed contact met de auto en de zitpositie is uitstekend. Het stuurwiel is opvallend groot en dun, wat niet iedereen prettig zal vinden. We zoeken vergeefs naar een olietemperatuurmeter, maar het is bij dit soort auto's belangrijk om te weten wanneer de boel goed warm is. Het belangrijkste instrument, de toerenteller, staat in het midden. De overkapping van de klokken is voorzien van 'gaas'. Omdat de Cayman een middenmotor heeft, kun je voorin ook wat bagage kwijt, in totaal 410 liter voor- en achterin. Wie de euro's niet op een goudschaaltje hoeft te wegen en op zoek is naar een sportauto bevelen we de Cayman van harte aan. En als we dan toch aan het aanbevelen zijn: investeer iets meer en koop de Cayman mét S. Heb je die extra power die de 'gewone' Cayman mist.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayman |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 67.049 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.687 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 273 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.341 mm / 1.801 mm / 1.305 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.300 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Banden voor | 205/55R17Prijzen |
Banden achter | 235/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 258 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,4 s / 7,0 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 222 g/km |