Porsche Cayenne Turbo SE Hybrid - Eerste rijtest
Kraftwerk voor de Autobahn
Hier is hij dan, de meest gepeperde Porsche Cayenne ooit, de snelste tot nu toe: de Turbo SE Hybrid. Geen laf zescilindertje dat wordt bijgestaan door een opgevoerde accuschroevendraaier, maar een 550 pk sterke V8 turbo, gekoppeld aan een elektromotor die met 136 pk net zo krachtig is als die uit de vorige eGolf. Samen goed voor 680 pk en 900 Nm. En deze zware SUV is nog zuinig ook. Althans, in vergelijking met een Ford F150 Raptor.
We rijden op de Duitse autobahn. Waarom rijdt die kerel in die Toyota Hilux zo langzaam op de linker rijstrook? Zo lijkt het tenminste als je in de Cayenne Turbo SE Hybrid komt aandenderen. Kort daarvoor tikten we ruim 260 km/h aan, gewoon om even te kijken hoe gemakkelijk dat gaat. En als je dan moet afremmen naar 160 km/h, lijkt dat in deze auto ineens een wandeltempo, terwijl de man in de Hilux waarschijnlijk het gevoel heeft binnenkort op te stijgen. De imposante en licht intimiderende batterij ledlampen in de neus van onze Porsche prikken in zijn binnenspiegel en na de inhaalactie gaat het Japanse werkpaard keurig aan de kant om ruim baan te maken voor 680 wilde hengsten uit Stuttgart. Pure waanzin natuurlijk. Een bijna 2,5 ton zware SUV die met zijn 900 Nm koppel sprint als een lichtgewicht sportwagentje. Blijkbaar zijn er mensen die dat graag willen, dus is Porsche niet te beroerd om een auto te bouwen die aan die eisen voldoet.
De aandrijflijn is dezelfde als die in de Panamera Turbo SE Hybrid. Porsche gelooft sterk in dit concept (moet ook wel, voor de C02uitstoot) en laat weten dat tot nu toe 67 procent van alle Panamera’s als hybride de deur uit gaat. Tegelijkertijd laat een woordvoerder van Porsche weten dat uiteindelijk de volledig elektrische auto de hybride en de verbrandingsmotor zal vervangen. De Taycan is daar de eerste voorbode van.
HIJ KAN OOK, EH … ZUINIG
Goed, de koning aller Cayennes kan dus verschrikkelijk snel optrekken en haalt op een lege snelweg zelfs 300 km/h op de teller. Maar kun je er ook Zeeuws zuinig mee rijden? Hangt er helemaal van af. Er is in ieder geval een batterij aanwezig om in theorie circa 40 kilometer elektrisch te kunnen rijden. Wij kwamen tot iets meer dan 25 kilometer in de EV-modus. Dan moet je een beetje voorzichtig optrekken en niet sneller dan 135 km/h rijden. De toerenteller staat al die tijd op nul, net als de verbruiksmeter. Behalve die van de elektriciteit, die gaat hard. In het gaspedaal voel je op een bepaald punt een zekere weerstand. Trap je daardoorheen, dan komt de V8 in actie om de elektromotor te assisteren. Het beste is om voor de modus ‘auto hybrid’ te kiezen, dan kiest het systeem zelfs voor de meest optimale aandrijfvorm.
En dan is de Cayenne met name in stads- en fileverkeer vele malen zuiniger dan de Cayenne Turbo, die dezelfde benzinemotor heeft als de SE Hybrid. Bijkomend voordeel is dat vrijwel alle rem-energie via de elektromotor wordt teruggevoerd naar de batterij (recuperatie), zodat deze later weer kan worden gebruikt tijdens het optrekken. Na een middagje rijden zien we dat de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 10,7 liter per 100 km weergeeft. Dat is toch best een nette waarde, gezien ons af en toe uiterst zondige gedrag.
MINDER DUUR DAN DE TURBO
Dat de Cayenne een wat lichtvoetige indruk maakt, komt niet alleen door het krankzinnige vermogen, maar ook door het onderstel. Driekamerluchtvering is standaard, net als elektronisch geregelde stabilisatoren, die de koets altijd vlak houden. Kies je voor de minst sportieve modus, dan is er overdadig comfort. Boven een snelheid van 210 km/h gaat het systeem automatisch in de stand ‘laag’ en zakt de koets een stukje om de luchtweerstand te verminderen.
Maak je over de remmen ook geen zorgen: PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) is standaard. Met aan de voorkant remklauwen met tien zuigers, achter zijn dat er vier. De wielen zijn altijd 21-inch groot, met banden in de maat 315/35/21, voor en achter.
De Coupé is leverbaar met lichtgewicht 22-inchwielen en daarnaast met een carbon dak, dat 21 kg lichter is dan het panoramadak. Wil je nog iets scherper door bochten, dan is er optioneel vierwielbesturing, verkrijgbaar op allebei de versies. Het spreekt voor zich dat alle denkbare veiligheidsen assistentiesystemen standaard aanwezig zijn of als optie leverbaar. De adaptieve cruisecontrol wordt mede aangestuurd door de data uit het navigatiesysteem (Porsche InnoDrive) en helpt daarmee zuiniger te rijden.
Nuchter beschouwd is deze auto buiten alle proporties. Porsche bestempelt de snelste Cayenne als ‘de 918 Spider voor het gezin’, hoewel je je passagiers geen plezier doet met een ‘enthousiaste’ rijstijl. Hoe dan ook, het topmodel is iets voordeliger en sneller dan de tot nu toe duurste versie, de Turbo. Goed nieuws voor gefortuneerden met de hand op de knip.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Onthutsend snel
- +Relatief zuinig
- -Beperkte elektrische actieradius
- -Hoge aanschafprijs
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 192.241 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 500 kW / 680 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 900 Nm bij 2.100 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.939 mm / 1.989 mm / 1.653 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 2.510 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 285/40R21Prijzen |
Banden achter | 315/35R21Prijzen |
Topsnelheid | 295 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 111 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid Platinum Edition | Blauw-Beige-Krijt | 1e. Eig.
- 2022
- 80.000 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT | PTS KLEUR | KERAMISCH | 4WIELSTURING | STOELKOELING | SOFT-CLOSE | 360 |
- 2022
- 64.280 km

Porsche Cayenne 4.0 Turbo GT / Burmester / Keramische remmen / 321k NP / Org. NL
- 2023
- 79.860 km