Porsche Boxster S (2012)
911-je leef je nog?
Er staat ook een Boxster zonder S in de prijslijsten. Die heeft een 2,6 liter grote zescilinder boxermotor met 265 pk en 280 Nm, maar bij Porsche begint het echte werk pas mét een S. Bij de Boxster S groeit de motor naar 3,4 liter en stijgen vermogen en trekkracht naar respectievelijk 315 pk en 360 newtonmeter.
Mede dankzij het sportievere onderstel overtuigt de Boxster op dynamisch gebied. We durven de stelling zelfs wel aan dat de Boxster S de best rijdende Porsche van het moment is. Laten we je, al lezend, even door een bocht heen loodsen: op het moment dat je instuurt, reageert de Boxster precies zoals je verwacht. De neus beweegt direct en evenwichtig in de richting die je wilt. Vervolgens blijft de carrosserie van de Porsche prachtig vlak. Op het punt van de bocht waarop je weer met het gaspedaal in de weer mag, volgt de achterkant van de Boxster het spoor erg strak en houden ook de voorwielen heel veel mechanische grip. Geen bruusk ingrijpende elektronische hulpjes die de auto op de weg proberen te houden, maar een machine die je laat genieten van zijn goede basis. Hij is behoorlijk stevig geveerd, al valt er prima mee te leven, ook bij dagelijks gebruik. Hij heeft maar weinig zenuwachtige trekjes.
Flippersysteem op de schop
Porsche haalt werkelijk alles uit de kast om een optimale rijbeleving te bieden. De testauto heeft niet alleen de actieve PASM-dempers en het mechanische sperdifferentieel met Porsche Torque Vectoring, hij is ook nog eens voorzien van het Sport Chrono-pakket. Dat voorziet de Boxster van een Sport Plusfunctie. Met één druk op de knop zet de auto zijn onderstel een tandje harder, hangt de motor feller aan het gas en zijn de schakelmomenten van de PDKautomaat stukken bruter.
Nu we het toch over die bak hebben: een Boxster met PDK (een versnellingsbak met twee koppelingen) en het Sport Chrono-pakket krijgt ook meteen een spectaculaire Launch Control-voorziening. Bak in 'S', tractiecontrole uit, gas op de vloer en de auto knalt compleet gecontroleerd weg vanuit stilstand, om vervolgens een krappe vijf tellen later al voorbij de honderd kilometer per uur te scheren. De PDK is ook in de Boxster ontzettend overtuigend: in de standaardstand zoeft hij door zijn zeven versnellingen zonder dat je daar veel van merkt. In 'Sport' zijn de klappen al wat harder en schakelt de bak eerder terug en in 'Sport Plus' verandert de soepele huisvader ineens in een hooligan. Plots voel je wél klappen bij het overschakelen en stijgt de beleving aan boord met tientallen procenten. Tegen deze automaat kun je simpelweg niet opboksen, al is handmatig flipperen ook een prettige bezigheid. Porsche gooide het flippersysteem bij de nieuwe Boxster namelijk op de schop. Moest je bij het vorige model nog trekken om op te schakelen en drukken om een gang terug te gaan, bij het nieuwe is de linker flipper voor terugschakelen en de rechter voor opschakelen.
In de buik van de Porsche huist een atmosferische boxermotor. De platte zescilinder krijgt dus geen hulp van turbo's of compressors. Er hoeven dus minder onderdelen op gang te komen wanneer je prestaties verlangt, en dat merk je. De Boxster knalt vrijwel ogenblikkelijk vooruit zodra je gas geeft.
Oordeel
De Boxster S rijdt zeldzaam uitgebalanceerd, maar is daarnaast verrassend praktisch en comfortabel. De prijs is wel even slikken.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster S |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 88.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.436 cc |
Maximaal vermogen | 232 kW / 315 pk bij 6.700 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.374 mm / 1.801 mm / 1.281 mm |
Wielbasis | 2.475 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 360 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 235/40ZR19Prijzen |
Banden achter | 265/40ZR19Prijzen |
Topsnelheid | 277 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,3s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.