Porsche Boxster S
Lak aan imago
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Na de Cayman kon een facelift van de Porsche Boxster niet uitblijven. Ook de roadster heeft nu de beschikking over gloednieuwe motoren en een verbeterd onderstel. De moeite waard of kunt u beter wachten op het volledig nieuwe model? Wij zoeken 't uit op Sicilië.
Waar houdt geluk op en begint pech? Soms is dat een halfvol-versus-halfleeg kwestie. Op het moment dat we de vernieuwde Boxster kunnen uitproberen, is het in heel Europa noodweer. In Londen ligt zelfs de metro op zijn gat door de sneeuw, maar ook Zuid-Europa wordt niet gespaard. Veel zuidelijker dan Sicilië kom je niet in Europa, dus Porsche heeft in elk geval geprobeerd het voor ons mogelijk te maken open te rijden. Evengoed heeft het Italiaanse eiland flink te lijden gehad. De dagen voordat wij arriveren, teisteren stormen de heuvels, zodat de normaal erg leuke bergweggetjes her en der overspoeld zijn met modder en kiezels. Niet bepaald fijn als je je een nieuwe Boxster eens op z'n merites wilt beoordelen. Maar de berusting komt zodra we beseffen dat de groepen vóór ons in het noodweer zelf met de auto op pad moesten. Wij kunnen tenminste nog op zoek naar goed en droog asfalt!
Laatste kunstje
Voor het huidige model van de Boxster is dit het laatste kunstje. In 2012 komt de opvolger van de roadster en de Duitsers hopen met een facelift de teruglopende verkopen wat te stuiten. De vervanging van het bestaande motoren door dezelfde twee gloednieuwe zescilinderboxers als in de gefacelifte Cayman, is erg belangrijk, zeker voor de Nederlandse markt. De CO2-uitstoot gaat door de nieuwe motoren namelijk flink omlaag gegaan en zeker na de verhoging van de slurptaks begin dit jaar telt letterlijk elke gram. Zelfs de gewone Boxster ontkomt niet aan de nieuwe belasting, maar de schade blijft in elk geval beperkt. De nieuwe motoren zijn gelukkig niet alleen zuiniger, maar ook sterker. En ach, extra vermogen is nooit verkeerd in dit soort auto's. De gewone Boxster kreeg er 10 pk bij en komt op 255 pk, de S kreeg er 15 extra en staat zodoende op 310 pk.
PDK-manie
We konden tijdens de introductie alleen maar met de S op pad. Het belangrijkste nieuws naast de nieuwe motoren betreft dat na de Cayman en de 911 nu ook de Boxster verkrijgbaar is met de PDK-transmissie, Porsches variant op de nieuwe versnellingsbakken van het Volkswagen-concern met dubbele koppeling. De oude Tiptronic-automaten zijn niet meer leverbaar. De cijfers die de nieuwe versnellingsbak in Nederland laat zien, zijn stuitend: 98 (!) procent van alle gefacelifte 911's in Nederland wordt verkocht met PDK. Omdat auto's met de nieuwe versnellingsbak zuiniger zijn dan handgeschakelde versies, wordt een zeer groot deel van de meerprijs tenietgedaan door een verlaging van de slurptaks. Dit draagt ongetwijfeld bij aan het succes van de nieuwe techniek.
Ook het onderstel mocht rekenen op extra aandacht: onder meer de veren, dempers en anti-rolbar zijn vervangen door verbeterde exemplaren en de remschijven zijn vergroot.
Om te zorgen dat de buren ook kunnen zien dat je écht het nieuwe model voor de deur hebt staan heeft Porsche ook voorzien in diverse uiterlijke wijzigingen: De koplampen hebben nu de vorm van de Carrera GT, iets wat de auto opvallend goed staat. Daarnaast is de auto voorzien van led-verlichting en een nieuwe voor- en achterbumper.
Tja en hoe rijdt dat? Nou, de vorige Boxster was al niet bepaald een vervelende auto, dus u kunt de rest wel invullen. De zeer laag geplaatste nieuwe middenmotor in de Boxster S kun je doorhalen tot 7.500 tpm. Het geluid verandert dan van een rasp naar een rauwe huil die vooral zo rond de 6.000 toeren zo'n beetje je schedel doet resoneren. Briljant! Omdat het blok meteen achter je rug zit, hoef je hiervoor niet eens met open dak te rijden. De koppelcurves van beide motoren zijn wat merkwaardig, vlak na 3.500 tpm zakken ze even in om boven de 4.000 weer omhoog te knallen. De echte kracht zit in elk geval ver bovenin, zoals het hoort bij een sportwagen. De nieuwe PDK-transmissie helpt met zijn zeer snelle schakeltijden, die naast de rijeigenschappen ook het geluid ten goede komen. Toch blijft het ook in de Boxster merkwaardig dat Porsche zo blijft vasthouden aan de schakelknoppen op het stuur in plaats van flippers, die je veel meer op intuïtie kunt bedienen. Nu moet je trekken om terug te schakelen en drukken om op te schakelen. Vooral rechts gaat dat vaak fout. Porsche claimt dat het te maken heeft met de gewenning van de vaste klanten, maar wij zijn ervan overtuigd dat ook zíj na de komst van de PKD-bak prima met flippers uit de voeten zouden kunnen.
Circuit
Erg lekker is dat je naast de onvermijdelijke sportstand (dempers, gasrespons en automaat passen zich aan) er een tweede sportstand is, waarin de automaat zich gedraag alsof je op het circuit bent. Dus op elk moment kiest de versnellingsbak een zo'n laag mogelijke versnelling. Rijd je op tempo en moet je hard in de remmen voor een scherpe bocht dan schakelt de automaat bliksemsnel terug om de motor maar hoog in de toeren te houden. Rijd je vervolgens een tijd lang in hetzelfde tempo, dan blijft de bak in de versnelling staan, al draait de motor constant 5.500 tpm.
Het sturen zelf gaat érg goed. De auto communiceert geweldig, zodat je al snel verrekte hard over leuke wegen gaat. Het middenmotorconcept is natuurlijk ideaal voor een goede gewichtsverdeling en dat maakt de Boxster een auto die veel sportiever is dan zijn imago wellicht doet geloven. Want hoe goed de auto misschien ook is, het zijn toch de Gooise blondines die je er meestal in ziet rijden. Er is weinig reden om te geloven dat dit na de jongste ingrepen anders zal zijn.
De vraag is nu of je nog een Boxster moet bestellen of moet wachten op het compleet nieuwe model. Feit is, dat de auto ondanks zijn leeftijd nog steeds in de hoogste regionen staat qua rijeigenschappen én rijbeleving. Het imago van armoedig alternatief voor de 911 is nog steeds niet helemaal weg maar dappere levensgenieters die daar lak aan hebben, doen absoluut geen miskoop. De Boxster is en blijft een sportwagen pur sang. Laat de afgunstige fluisteraars van deze wereld maar roddelen: u weet wel beter.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster S |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 82.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.436 cc |
Maximaal vermogen | 228 kW / 310 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.342 mm / 1.801 mm / 1.294 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.378 kg |
Laadvermogen | 297 kg |
Banden voor | 235/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 265/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 272 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,2 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 221 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.