Porsche Boxster Spyder

James Dean voor één dag

Porsche Boxster Spyder
Porsche Boxster SpyderPorsche Boxster SpyderPorsche Boxster SpyderPorsche Boxster SpyderPorsche Boxster Spyder
AutoWeek 52/2009
AutoWeek 52/2009

Je leest het in AutoWeek 52/2009

Hij is compact, licht, agiel en heeft de motor wél op de juiste plaats. De nieuwe Boxster Spyder is dan ook de best rijdende Porsche van dit moment. Maar niet voor lang.

Er is geen auto die beter tot zijn recht komt langs de droomkust van Amerika dan een open sportwagen, waarin je de zee kunt ruiken en de wind door je haren voelt strijken. Dat wist ook filmheld James Dean, die - als hij niet voor de camera stond – in de jaren vijftig met een nagelnieuwe Porsche 550 Spyder rondom Hollywood scheurde. De 550 kilo wegende auto kreeg van Dean de koosnaam 'Little Bastard', oftewel kleine rotzak. Tijdens een noodlottig ongeval op 30 september 1955 stierf de 24 jaar jonge James Dean in deze auto toen hij op weg was naar een autorace in Salinas in Californië. Daarmee werden hij en de auto in één klap legendarisch.

Tijdloos vormgegeven
Nu, 55 jaar later, rijdt de Little Bastard weer. Of althans; een moderne reïncarnatie van dit model. De opzet van de Boxster Spyder is in ieder geval hetzelfde. Want net als de 550 Spyder is ook dit model licht, snel en min of meer tijdloos vormgegeven. De Spyder is gebaseerd op de Boxster S, maar onderscheidt zich vooral door zijn dak en powerdomes op de achterzijde. De vlakke, ver naar achteren doorlopende en lichte stoffen kap dient enkel als bescherming tegen de zon en andere weersomstandigheden. Wanneer deze gesloten is, creëert 'ie samen met de lagere zijruiten en de twee opmerkelijke welvingen een gestrekt silhouet, dat doet denken aan dat van de Carrera GT. Vooral in geopende toestand ziet de Spyder er geweldig uit. Je kunt hooguit zeggen dat Porsche voor de voorzijde wel erg goed heeft gekeken naar de neus van de Ferrari 360, maar het effect is er niet minder om.

Dieetmaatregelen
Om de Spyder nog betere rijeigenschappen te geven, moest de auto flink afvallen en werden de rijeigenschappen verbeterd. Dat betekent een twee centimeter verlaagd onderstel, deuren en achterklep van aluminium en een accu die de helft weegt van een normale accu. Ook extra lichte sportstoelen, tienspaaks wielen en lichtere en kleinere zijramen zorgden voor een forse gewichtsbesparing. De overige dieetmaatregelen werden genomen door simpelweg zaken weg te laten. Een radio bijvoorbeeld, maar ook een airconditioning en een fatsoenlijk dak. De winterharde softtop is vervangen door een zes kilo wegende afdekking die meer weg heeft van een haastig opgezette trekkerstent. Al met al weegt de Boxster Spyder slechts 1275 kilo en dat is ruim tachtig kilo minder dan de Porsche Boxster S. Dat mag dan misschien niet verschrikkelijk indrukwekkend klinken; belangrijker is dat de gewichtsbesparingen vooral bovenin de auto zijn genomen. En één kilo gewichtsbesparing in het dak doet meer voor de wegligging dan drie kilo in bijvoorbeeld het uitlaatsysteem.

Absurd nadeel
Wie nog meer gewicht wil besparen, kan tegen meerprijs een nieuwe lithium-ion batterij krijgen, die Porsche uit de racerij heeft overgenomen en nu als eerste fabrikant ook in straatauto's aanbiedt. De vanaf februari in de GT3, GT3 RS en Boxster Spyder leverbare accu weegt slechts de helft van een normale accu en is zo groot als het telefoonboek van een middelgrote stad. De accu heeft alleen een tamelijk absurd nadeel en dat is dat je 'm alleen kunt gebruiken bij temperaturen boven nul. In de winter moet de accu dus weer verruild worden voor een ouderwets exemplaar. Die krijg je overigens gratis wanneer je bereid bent dik twee mille neer te leggen voor de lithium ion-variant.


Losbarstende plensbui..
Het dak is een verhaal apart. Volgens Porsche is het mogelijk om het binnen een minuut uit de achterklep te halen en de twee delen met drukknoppen vast te maken aan de auto. Wij hebben het meermalen geprobeerd, maar minder dan twee minuten is zelfs voor Bob de Bouwer onmogelijk. Daar komt bij dat je bij een losbarstende plensbui eerst een geschikte plek moet zoeken. Immers; om het dak te monteren moeten de deuren worden geopend én de achterklep. Dat betekent dat je ruimte nodig hebt en dit niet langs de kant van de weg kunt doen. Met als gevolg dat je zelf doorweekt bent, maar ook het interieur en de achterklep. Doorrijden is bij een bui dan ook de beste optie, want tot een snelheid van 80 km/u blijf je door de rijwind droog als de bui tenminste geen mythische proporties aanneemt.

Met gesloten dak geeft Porsche een maximumsnelheid op van 200 km/u, maar dat is alleen omdat harder rijden met zo'n regenjas nergens op slaat. Hij gaat dan klapperen en omdat het materiaal uitrekt, komt dit de levensduur niet ten goede. Ook de wasstraat is taboe wanneer je geen paddenstoelen wilt kweken op de vloermatten. De softtop is niet sterk genoeg om het interieur vrij te houden van waterschade. Daarmee is de Spyder vooral een mooi weer auto. Leuk voor de zomer, maar niet om het hele jaar door mee de regenachtige seizoenen te trotseren. En daarvoor is 'ie weer een beetje duur. Want een koopje kun je deze € 85.833 kostende Spyder niet noemen.

Tien pk sterker
De Boxster Spyder wordt aangedreven door de direct ingespoten 3,4 liter zescilinder die normaal gesproken in de Boxster S ligt. Maar voor de Spyder is hij tien pk sterker gemaakt, waardoor het vermogen nu op 320 pk ligt. Ook maakt hij meer toeren; 7.200 om precies te zijn en dat zijn er 950 meer dan in de Boxster S. Het koppel is met tien Newtonmeter toegenomen tot 370 Nm bij 4.750 toeren. Desondanks verbruikt de Spyder 0,1 liter minder brandstof per 100 kilometer. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard. Een zeventraps PDK-bak is als optie leverbaar. Dankzij al deze verbeteringen accelereert de Spyder van 0-100 km/u in 4,8 seconden. De topsnelheid is 267 km/u.

De bediening van gas, rempedaal en koppeling zijn identiek aan die van de Boxster S, maar het is de wegligging die de Spyder merkbaar naar een hoger plan tilt. Het onderstel is dan ook opnieuw afgestemd en is wat steviger dan dat van de Boxster. Het is desondanks niet extreem hard, maar 'slaat' wel wat meer op dwarsrichels en gaten in de relatief slechte wegen van Californië. Het enige nadeel van de twee centimeter verlaagde carrosserie is dat de auto gevoeliger is voor verkeersdrempels. We hoorden en voelden enkele malen de flexibele spoilerlip over de grond schrapen. Maar het is het offer meer dan waard, want zelden hebben we in een auto gezeten die zó goed vlak blijft liggen in de bochten en compleet zonder protest van banden of onderstel de snelste bochten aanvalt.


Gewoon sturen en gas houden
Stap in de Porsche Boxster Spyder, kies een bochtig traject en schakel door naar de derde versnelling. Hou de naald van de snelheidsmeter constant op zo'n honderd kilometer per uur en je mond valt open van verbazing. Bochten zijn niet langer een obstakel, maar simpelweg links- en rechtsom draaiende sfeerverhogers. Zonder een spoor van drama of een zweempje zweet volgt de auto de gekozen koers. Afremmen hoeft niet, gewoon insturen en gas houden volstaat. In de handen van een expert zijn de Porsche Turbo en GT3 uiteraard sneller, maar zolang je geen ervaren coureur bent, biedt de Spyder qua rijden de meeste satisfactie. De Spyder is echter niet het laatste model uit de Boxster/Cayman serie. Porsche bevestigt dat er nog veel plannen zijn, maar zegt tevens dat ze nog niet weten wat het volgende model wordt. Toch zou Porsche gek zijn wanneer het niet volgens dit principe een lichtgewicht Cayman Clubsport op de markt brengt, die wel geschikt is voor het Hollandse klimaat.

Video

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.