Porsche 911 Turbo - Eerste kennismaking
Indrukwekkende Turbo-taal
- AutoBild Sportscars
- Eerste kennismaking
In het voorjaar komt de 911 Turbo van de 992-generatie op de markt. We vergezellen de ingenieurs bij de laatste afstellingsritten met het topmodel uit de 911-reeks.
Kleine stukjes tape op de logo’s en op de sierstrips doen hun best om het uiterlijk van de nieuwe 911 Turbo S nog niet helemaal prijs te geven. Dat neemt echter niet weg dat het nieuwe topmodel van Porsche klaar is voor de strijd. De supersportieve GT-modellen laten we even buiten beschouwing, meer 911 is niet mogelijk. Pure kracht gaat hier hand in hand met praktisch gebruiksgemak voor alledaags gebruik, een ingetogen uiterlijk wordt hier gecombineerd met een ronduit indrukwekkend prestatieniveau. We kunnen welhaast spreken van supersportwagenniveau. Het maximumkoppel bedraagt circa 800 Nm, exacte cijfers noemt Porsche nog niet, wat ervoor zorgt dat elke vorm van weerstand genadeloos aan de kant wordt geschoven en dat de grenzen van de fysica met hetzelfde gemak opzij worden gezet.
Nog voordat Porsches nieuwe 911-topper op de markt wordt gebracht, mochten wij het enorme prestatiepotentieel al aan den lijve ervaren. Bij de laatste testritten met de nieuwe 911 Turbo S in het zuiden van Frankrijk konden we namelijk plaatsnemen op de bijrijdersstoel van de vierwielaangedreven sportwagen. Als de 911 in Turbo S-uitvoering in het voorjaar van 2020 de showrooms in rolt, bedraagt het vermogen ongeveer 650 pk. De Turbo zonder S zal vermoedelijk zo’n 600 pk meekrijgen.
Volgens de ingenieurs van Porsche moet de Turbo S in minder dan drie seconden naar de 100 km/h kunnen accelereren. We waren daar getuige van en de top-911 doet dat als vanouds met de vertrouwde mix van moeiteloosheid (met betrekking tot de grip en de vermogensafgifte) en een flinke portie spektakel, dankzij het waanzinnige geluid en de schakelstrategie waarbij razendsnel van verzet wordt gewisseld. Voor de Turbo S is een licht, agressiever klinkend sportuitlaatsysteem leverbaar dat te herkennen is aan de trapeziumvormige eindpijpen.
Het maximumkoppel levert de 3.8 in de 992 voortaan ook als je niet van tevoren het sporten rijprogramma hebt gewijzigd. De overboost-functie met extra koppel kan voortaan met een druk op een knop worden geactiveerd.
NIEUWE WET-MODUS
Ook nieuw in de Turbo: de bandentemperaturen op het loopvlak kunnen voortaan op betrouwbare, snelle en nauwkeurige wijze worden afgelezen, zelfs als je net een burnout hebt gedaan. De nieuwe Wet-modus van de rijprogramma’s maakt gebruikt van data uit de wielkastsensoren, die de waterlaag op de weg aan de hand van de geluiden die deze waterlaag in de wielkasten veroorzaakt analyseert en op basis daarvan de regeleenheid aanstuurt. Bovendien zorgt een nauwere aansluiting van de draagarmen op de carrosserie voor meer precisie.
Als dat nog niet genoeg is, kun je kiezen voor een optioneel leverbaar sportonderstel, dat ook 20 millimeter kortere veren omvat. Voor meer neerwaartse druk op de vooras zorgt voortaan de beweegbare spoilerrand. Deze komt afhankelijk van de snelheid maximaal tien millimeter onder de voorbumper vandaan, wat uiteraard elektrisch gebeurt. Ook de achterspoiler gaat op actieve wijze de strijd aan met de rijwind. Afhankelijk van de snelheid worden de hoek en de hoogte aangepast.
Wat de assistentiesystemen, de multimedia-features en de indeling van de knoppen (voor de schokdemperver stelling bijvoorbeeld of de aansturing van de uitlaatkleppen) betreft is er geen nieuws te melden, want die zaken zijn ongewijzigd overgenomen van de reguliere 992-uitvoeringen. Ook de elektronica moet immers top zijn bij een topmodel.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Turbo S Coupé |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 328.083 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.745 cc |
Maximaal vermogen | 478 kW / 650 pk bij 6.750 tpm |
Maximaal koppel | 800 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.535 mm / 1.900 mm / 1.303 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.615 kg |
Laadvermogen | 405 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 255/35ZR20Prijzen |
Banden achter | 315/30ZR21Prijzen |
Topsnelheid | 330 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 2,7 s |
Brandstofverbruik | 12,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 271 g/km |