Test: Porsche 911 GT3 (2004)

Topprestaties en een fabelachtig goed weggedrag, de Porsche 911 GT3 biedt het in ruime mate. Hij is agressief en breed, voorzien van een enorme achterspoiler. Het is duidelijk een onvervalste sportmachine. Door de spaken van het 18-inch lichtmetaal heb je zicht op de duurste reminstallatie die je in een auto kunt kopen. De grote gele remklauwen met zes zuigers per klauw grijpen keramische remschijven en verhogen de prijs van de 911 GT3 met die van een leuke gebruikte auto. De vertraging die het geheel kan opwekken is absoluut fantastisch. Maar als je de remmen maar heel licht aanspreekt, maken ze schavende en piepende geluiden alsof je blokken op zijn.
De Porsche is zoals bekend niet voorzien van een weelderig interieur; de cockpit heeft een wat technische uitstraling, maar hij is er niet minder compleet door. Veel mogelijkheden om de GT3 aan te kleden biedt Porsche niet. Dat is ook niet de opzet van deze extra sportieve, afgetrainde versie van de 911. Al in de eerste meters geeft de auto op niet mis te verstane wijze zijn visitekaartje af. Hij hobbelt op lage snelheid tamelijk oncomfortabel over de weg. Informatie over het wegdek wordt zeer gedetailleerd aan de zintuigen doorgegeven. Ook de besturing van de GT3 geeft heel veel gevoel, bijna alsof je de vooras in je handen hebt. Met toenemende snelheid neemt het gevoel niet af, maar het comfort toe. De vering die op lage snelheden vrijwel afwezig leek, komt boven de 100 km/h in zijn element. Zo rond de 200 km/h op de snelweg begint het veercomfort zelfs prettig te worden. Maar de 911 GT3 gaat graag nog even door. Tot 306 kilometer per uur, volgens de fabrieksopgave.

Moeilijk, moeilijk
De GT3-motor levert 385 Nm trekkracht bij 5.000 tpm. Het vermogen is 381 pk, maar daarvoor moet de zescilinder boxermotor wel 7.400 toeren draaien. De Porsche weegt 'slechts' 1.380 kilo, dat is iets meer dan 3,6 kilo per pk. Het is dan ook niet vreemd dat de GT3 fraaie acceleratiecijfers neerzet. Je moet daar wel je best voor doen, want het valt niet mee om het maximale acceleratievermogen te benutten. Het kostte ons moeite om binnen vijf seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten, maar volgens de fabriek moet het in 4,5 tel kunnen. Zo'n prachtig geluid als de zescilinder boxermotor dan produceert, bij vol doortrekken in de versnellingen, hoor je niet vaak. Het begint met een rauwe roffel, die met het stijgen van het toerental langzaam overgaat in een hese schreeuw.
Het is moeilijk om met de GT3 over een bochtig traject hard te gaan. Dat komt door de 'racy' afstelling van het onderstel. Door de plaatsing van de motor achter de achteras heeft elke beweging van het gaspedaal effect op de gekozen koers in een bocht. Beetje gas erbij zorgt voor meer onderstuur en een wijdere bocht. Gas loslaten laat de neus sterker naar binnen draaien, dan is het oppassen dat de achterkant de voorkant niet inhaalt. Aan de 911 GT3 heb je echt je handen vol als je wat harder wilt gaan, maar wie ermee kan omgaan, is ook écht snel. Het wat listige weggedrag wordt op een natte weg wel iets voor de zeer ervaren rijder. Dan toont de Porsche zich weer een echt 'ouderwets' beest. Op snelheid en op een droge weg is de GT3 in handen van een ervaren bestuurder niet te verslaan. Dag in, dag uit ermee rijden levert vanwege de zware koppeling weliswaar een mooi gespierd linkerbeen op, maar als het wegdek wat minder strak is, zul je nogal eens mopperen op de vering.

Signalement

Merk Porsche
Model 911 GT3
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 145.890

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.600 cc
Maximaal vermogen 280 kW / 381 pk bij 7.400 tpm
Maximaal koppel 385 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 89 l
Lengte / breedte / hoogte 4.435 mm / 1.770 mm / 1.275 mm
Wielbasis 2.355 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 280 kg
Banden voor235/40ZR18Prijzen
Banden achter295/30ZR18Prijzen
Topsnelheid 306 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,5 s
Brandstofverbruik 12,9 l/100km
CO2-uitstoot 328 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum