Test: Porsche 911 Carrera 4S (2005)
Grip is alles
Hoe maak je een supersportwagen nog kleveriger, in bochten én in rechte lijn? Gun de voorwielen ook hun portie motorkracht en je gaat als op rails. Zoals in de nieuwe Porsche 911 Carrera 4S, bijvoorbeeld.
Ronduit dreigend priemen de stukken rots je vanaf het wegdek tegemoet. Moet Nederland Frankrijk ook nog niet wat euro's schenken om het wegennet aan de Côte d'Azur op te kalefateren? We doen het graag… We beklimmen de Col de Brouis richting het bergplaatsje La Bollène Vésubie, op een uurtje van Nice en… op een steenworp afstand van de beroemde Col de Turini, de mooiste klassementsproef van de Rallye Monte Carlo. Opperste concentratie is vereist want niet alleen is de klim beklemmend smal, het wegdek brokkelt af en de bergwand ernaast doet hetzelfde. Gelukkig hebben we superieur gereedschap: de nagelnieuwe 911 Carrera 4S die eind oktober in de showroom staat. Met vierwielaandrijving, 355 pk en een beroemde handelbaarheid pakken we deze Col uiteindelijk helemaal in.
Genieten doen we van de trefzekere zesbak en de heerlijk precieze besturing. Verbaasd zijn we over de nauwgezette doseermogelijkheid van de remmen. Ze remmen goed, maar nooit te abrupt en bijterig. En de nieuwe Porsche overtuigt bovenal door zijn ongehoorde handelbaarheid en zijn pasvorm; als een handschoen trek je de auto aan.
Bergdansen
Van Rocquebrune via Sospel naar Camp d'Argent - we rijden vanaf de Côte naar het noordoosten de bergen in - komt een auto als deze 911 helemaal tot zijn recht. Geen 100 meter gaat het hier rechtuit. Het lijkt de Rally van San Remo wel. Je swingt hier van bocht naar bocht. Zetten hoef je de Porsche niet, hij blijft stabiel als op rails. Af en toe wat bijremmen met een subtiel duwtje op het rempedaal en even verslikt de Carrera zich bij het fel uitaccelereren vanuit de zoveelste trage haarspeldbocht. Dit is heerlijk autorijden waarbij alles, behalve de stabiliteit in rechte lijn, aan bod komt. En wat hebben we een mazzel vanmiddag. In de morgen beperkte een vette wolk het zicht gigantisch, en collega's beklaagden zich over een maximaal haalbare snelheid van 30 km/h. In een 911... Hoe smaller de bergweg, hoe beter de 4S in zijn element is, ondanks z'n brede achterwerk. Want wat is deze sportwagen precies te dirigeren. Hoewel de topversie van de vierwielaangedreven versies van het 997-gamma heus snel is – je zit binnen 5 seconden op de honderd en hij heeft een top van 288 km/h - komt de auto niet over als onbehouwen. Verre van dat. Dit is een krachtpatser in stijlvol, kwalitatief hoogstaand Hugo Boss-pak. Onderstuur? Overstuur? Het aandrijfsysteem van de 911 laat het niet toe. Breekt de achterkant uit dan zorgt het aandrijfsysteem dat de voorwielen serieus gaan meedoen met maximaal veertig procent van de opgewekte power. Daarmee trekt de Duitse sportwagenicoon zichzelf tijdig weer recht. Driften laat de smalle bergweg hier niet toe, maar je moet ook wel heel ver gaan om de 4S zodanig van streek en doorslaggevend van koers te kunnen brengen. Een machtige rijmachine, dat is zeker, En nog praktisch ook, want mooi dat er voor in de bagageruimte van 105 liter (!) een kratje past!
In een notendop
Tijd voor reflectie wanneer we uitgeraasd zijn in het berglandschap. Want het nieuws aan deze 911 is nauwelijks met het blote oog te zien. De kont is 44 mm breder, het rubber is dat ook en op de motorkap knalt je het typeplaatje 'Carrera 4S' tegemoet. Aan de voorkant van de auto verraden extra luchthappers dat er bij deze 911 wat extra koeling nodig is – ten behoeve van het voorste differentieel. De vierwielaandrijving van de nieuwe 911 4S is simpel en effectief. Een viscokoppeling zorgt voor de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras. Voor wordt het zoals gezegd nooit meer dan veertig procent; het blijft natuurlijk een 911… Je hebt er geen omkijken naar. Het systeem is onderhoudsvrij en de gelukkige bestuurder hoeft alleen maar gas te geven. Raakt 'ie achter de tractie kwijt, dan gaat het overschot aan koppel automatisch richting voorste differentieel en voorwielen. Van je plek kom je. Ondanks een extra versteviging onder vooras en voordifferentieel hoeft de vierwielaangedreven 911 Carrera slechts vijftig kilo extra gewicht mee te zeulen ten opzichte van z'n achterwielaangedreven broers. Da's te overzien. Maar Porsche zet nu eenmaal graag puntjes op de i. Dus gingen ze verder. Ook het Porsche Stability Management werd aangepast op deze 4WD-versie. Onder meer het ABS werd verfijnd. Als je in je 4S het gas abrupt loslaat, herkent de PSM dit als de voorbode van een noodstop en brengt het remsysteem in milliseconden al een beetje op druk door de speling tussen blokken en schijf alvast te dichten. Een grotere diameter van de hoofdremcilinder en een tandem-rembekrachtiging moeten zorgen dat de zwaardere Carrera 4 net zo snel en veilig stilstaat als de achterwielaangedreven broeders. Maar we willen niet remmen, we willen rijden. Hoe zit het met de motor? Topmodel 4S doet het met een tot 3,8-liter opgeboorde watergekoelde zescilinderboxer van 355 pk en 400 Nm. Een machtig sterk apparaat, dat eerlijk gezegd nog wel wat enthousiaster mag brullen. Pas vanaf 5.000 toeren hoor je wat je wilt horen in je supersportwagen. De tammere instap-Carrera 4 (3,6-liter, 325 pk, 0-100 in 5,1 s, top 280 km/h - hoezo tam?) mist evenzeer wat akoestische sensatie.
Stug zeker, zo'n vierwielaangedreven 911? Wat heet, ik had net een nieuwe vulling linksboven en ik vreesde hem op Frans grondgebied te moeten achterlaten. Maar eerlijk is eerlijk, bij de 4S stond het Porsche Active Suspension Management wel in de sportstand. Staat het systeem niet in deze positie, dan is de auto nog steeds erg stevig. PASM is overigens als extra leverbaar op de Carrera 4.
Bestellen dan maar
Een jaar na de lancering van de nieuwe 911 brengt Porsche nu zijn vierwielaangedreven versies. En er komt snel nog meer: half juli gaan we sturen met de cabrio-versie van deze Allrad-Elfer. Toe maar. Feit is en blijft dat deze klassieker nog immer een ongekende aantrekkingskracht heeft. Daaraan koppelt hij een ongekend doortimmerde rijdynamiek. Dat gaat dus serieus geld kosten, horen we u denken. Klopt. Precies E 132.610 moet de 4S kosten, de gewone Carrera 4 komt op E 117.875. En lekkernijen als keramische remschijven, het vernuftige bandenspanningscontrolesysteem, het Sport Chrono Paket Plus, multifunctionele stuurwiel, elektrisch verstelbare stoelen met geheugenstanden en zelfs sportstoelen staan mooi op de optielijst, en moeten dus apart worden afgerekend. Maar goed, dat kan er dan ook nog wel bij. Toch?