Test: Porsche 911 Carrera 4 en 4S cabriolet (2005)

Ultiem buiten spelen

Porsche 911 Carrera 4S cabriolet
Porsche 911 Carrera 4S cabrioletPorsche 911 Carrera 4S cabrioletPorsche 911 Carrera 4S cabrioletPorsche 911 Carrera 4S cabrioletPorsche 911 Carrera 4S cabrioletPorsche 911 Carrera 4S cabriolet
AutoWeek 31 2005
AutoWeek 31 2005

Je leest het in AutoWeek 31 2005

We kennen al de nieuwe generatie van de Porsche Carrera als coupé en als cabriolet. Ook reden we met de Coupé met vierwielaandrijving. Maar op de Cabrio met 4WD, die ook weer als C4 en C4S beschikbaar komt, moesten we nog even wachten. Tot nu dus.

De nieuwe Porsche 911 Carrera is al weer even op de markt en we hebben natuurlijk heerlijk geproefd van de gewone en de S-variant van de Coupé, terwijl we ook met de vierwielaangedreven uitvoeringen hebben gereden. Maar daarmee was de koek nog niet op. Want van de begerenswaardige nieuwe Carrera komt binnenkort ook nog een topless versie.

Net als de coupé komt ook de cabriolet als Carrera 4 en 4S. Beide zijn uitgerust met de bekende motoren: de 4 met de 3,6-liter 6-cilinder boxer en de 4S met de 3,8-litervariant van die aluminium motor.
De 'kleinste' krachtbron levert 325 pk en heeft een maximum koppel van 370 Nm bij 4250 tpm, terwijl de 3.8 een vermogen levert van 355 pk en een maximum koppel heeft van 400 Nm bij 4600 tpm. De cabrio 4 accelereert in 5,3 s van 0-100 km/h en heeft een top van 280 km/h. De 4S bereikt een top van 288 km/h en accelereert in 4,9 s naar '100'. Daarmee blijven de cabrioversies slechts een fractie achter bij die van de coupé, terwijl de topsnelheid gelijk is.

Dat komt omdat Porsche kans heeft gezien het luchtweerstandscoefficient van alle modellen gelijk te houden. Bij de Carrera 4 is de Cw-waarde 0,30 en bij de 4S is dat 0,29. Bij de 4S is de luchtweerstand lager omdat de auto 10 mm is verlaagd en daardoor iets minder bodemspeling heeft.

Ook die waarden zijn precies hetzelfde als bij de Coupé. Je vraagt je natuurlijk meteen af of de zachte kap daar dan geen nadelige invloed op heeft. Normaal gesproken zou de materiaalconstructie van een zachte kap inderdaad ongunstig moeten werken, maar Porsche heeft de dakvorm van de cabrio iets veranderd en laat hem bovendien verticaler aansluiten op de achterpartij van de carrosserie, die bovendien ten opzichte van de coupé 4 cm breder is. Om de gewijzigde luchtstroom zo optimaal mogelijk te gebruiken, komt de achterpoiler 20 mm verder omhoog dan bij de Carrera coupé. Dat gebeurt automatisch vanaf 120 km/h en hij gaat onder 80 km/h weer naar beneden. Je kunt de spoiler ook zelf met een druk op een knop in het dashboard 'bedienen'.
Het onderscheid tussen de gewone Carrera 4 en de 4S is, inclusief de twee motorvarianten, is verder net als bij de coupé: het Porsche Active Suspension Management-onderstel (PASM) is standaard op de 4S en wordt geleverd als een optie op de gewone versie. Ook wordt de 4S geleverd met een zelfnastellende koppeling.

Licht en snel

Je mag van Porsche natuurlijk wel verwachten dat aan de kapconstructie veel aandacht is besteed. In dit geval is de bovenste laag van de kap gemaakt van een stof die tegen UV-stralen bestand is en is het frame gemaakt van superlicht magnesium. De tien hoofdbestanddelen van de kap zijn voor 26 % vervaardigd uit aluminium en voor 20 % uit magnesium. Daardoor kon het gewicht van de totale constructie, inclusief de glazen achterruit en de achterinplaatste hydraulische bediening beperkt blijven tot 42 kg. Overigens is een aluminium hardtop van slechts 33 kg als optie leverbaar. Hij wordt aan de achterkant met twee schroefbevestigingen gemonteerd en niet zoals bij de vorige generatie met bajonetsluitingen.

De zachte kap is met een druk op de knop in 20 seconden te openen en te sluiten, iets dat trouwens ook tijdens het rijden mogelijk is tot een snelheid van 50 km/h.

Pech

Rijden met een cabriolet is natuurlijk altijd een genot, zeker met dat warme weer van de afgelopen tijd. Maar helaas pindakaas, hadden wij even pech! Hoewel we tijdens de middag van onze fotosessie onder de bewolkte hemel nog wél heerlijk topless hebben gereden, was het de volgende dag tijdens onze echte testritten in de buurt van Keulen vooral regen wat de klok sloeg. Natuurlijk hadden we het gaspedaal van de Porsche cabrio in het voorbijrijden van de fotograaf niet gespaard en hebben we onze auto op de stukken naar de omkeerplekken flink de sporen gegeven. Dus weten we dat je niet meteen met een petje op of een dikke sjaal om achter het stuur van de Carrera hoeft te kruipen. En dat je bij hogere snelheden normaal en zonder stemverheffing met je passagier kunt blijven praten. De wind wordt mooi over je hoofd en de windvanger achter je rug geleid. Maar het antwoord hoe dat nu aanvoelt op een snelheid van bijna 300 km/h moeten we u schuldig blijven. Nou ja, open rijden op topsnelheid kán bij de 911 Carrera, maar weinig cabriorijders zullen bij zulke haast de kap hebben neergelaten. Want open rijden is toch vooral ook genieten van je omgeving en het opsnuiven van zee-, bos- en weidelucht.

Voordeel

Goed wij reden dus in de stromende regen, wat natuurlijk weer als voordeel heeft dat we de wegligging ook onder die mindere omstandigheden extra goed kunnen beoordelen. Onze route ging over een stuk Autobahn zónder snelheidsbeperking, maar 280 km/h konden we niet halen. Daarvoor was het te druk en bovendien het zicht te slecht. Maar met '220' waren we ook tevreden. Dan voel je hoe stabiel de Carrera cabrio is, hoe prachtig direkt zijn besturing reageert en natuurlijk ook hoe vlug je op zo'n hoge snelheid zit. Het gaspedaal lijkt wel op een aan/uitknop voor maximale power. Want wát gaat die auto toch vooruit! We weten dat natuurlijk allang, maar elke keer is het puur genieten.

Nu waren de opvolgende cabrioversies van de Carrera bij echte Porschefans niet altijd even populair. Dat komt omdat hun chassis wat minder stijf waren en er daardoor concessies waren gedaan aan het echte Porsche-wegligginggevoel.

Maar dat is voor de nieuwe Carrera4 cabrio geen argument meer. Als je het niet zou weten, zou je niet voelen dat je in een cabrio zit. 't Is moeilijk te zeggen wat het verschil is met de coupé, dan moet je beide versies naast elkaar op een circuit uitproberen. De cabrio voelt ronduit stug aan. Oneffenheden in de weg voel je goed: zo is hij op spoorvorming op de snelweg erg gevoelig, maar 't lijkt alsof de carrosserie daarbij toch wat beweeglijk is. Ergens moet er een compromis zijn tussen de supersportwagenwegligging en de topless body. . .

In de besturing merk je helemaal niets: die reageert haarscherp en geeft uitstekend gevoel. Het verschil tussen de 4 en de 4S met zijn PASM-onderstel is wel merkbaar. In de sportstand is de 4S op sommige wegen gewoon te stug.

Sfeer

Binnenin de carbio is met met de kap op volkomen stil: er is geen enkel spoor van geklapper of gerammel. Het interieur is zoals je van een Porsche Carrera kunt verwachten. In onze Carrera4 was het gecombineerd met warm bruin en dat straalt extra luxe uit. Leer is uiteraard overal in het interieur gebruikt: voor de bekleding van het stuur, de schakelpook, de handrem de deksels van alle opbergvakken en voor de portiergrepen. In de 4S was alles donker. Je moet er van houden en als de kap open is, ziet 't er toch wat minder uitnodigend uit dan het 'tan'-kleurige interieur.

Maar uitnodigend is de Carrera 4 cabrio altijd. Dat hoort nu eenmaal bij zijn aura. Niet zo uitnodigend is de prijs: voor de 911 Carrera 4 Cabiolet bedraagt die E 132.610, terwijl op het prijskaarje van de 4 S Cabriolet een bedrag staat van E 147.350. Maar ja, je krijgt daarvoor wél een wereldauto met vierwielaandrijving en een extreem zonnig gevoel.

De nieuwe Porsches zijn leverbaar vanaf 22 oktober.

Praat verder op het forum