Polestar 2 – 2020 – 86.407 km - Accudegradatietest
We zien een ster: keurige state of health!
107 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
En toen was daar ineens Polestar, een soort opgehoogde Volvo die vol bravoure de markt van elektrische auto’s bestormde. Marcel Hardeman ging in 2020 al ‘het avontuur aan’ met een Polestar 2 en is nu bijna vier jaar en 80.000 kilometer verder. Tijd om de balans op te maken: hoe is de batterij van deze kekke auto eraan toe?
Meteen met de Polestar 2 naar Toscane
Marcel Hardeman uit Eindhoven is wat je noemt een early adopter van Polestar. “Ja, ik ben een van de zeventig eerste Nederlanders die zijn ingestapt in een Polestar 2. Ik had er destijds gewoon zin in en vond de auto er gaaf uitzien”, kijkt Marcel terug. Daar ging wél iets aan vooraf. “Ik heb mijn hele leven Ford gereden. Noem een Ford-model op en ik heb hem gereden. Maar het aanbod van volledig elektrische auto’s van Ford was het niet voor mij. De Mustang Mach-E bijvoorbeeld sprak me niet aan. Dus heb ik het merk verlaten.” Daar heeft Marcel geen spijt van.
Marcel koos voor een Polestar 2 mét Performance-pakket. “Áls je dan na al die jaren switcht, moet je er ook helemaal voor gaan. En velgen, een van de bouwstenen van het pakket, vind ik een belangrijk aspect van een auto. Het maakt zoveel verschil.”
Zo stapte Marcel in 2020 in een coole, nieuwe, volledig elektrische auto van een nieuw merk. En kon meteen op ontdekkingsreis. “Ik ging met mijn vrouw met vakantie naar Toscane, met de Polestar. Ik voelde me een beetje als in de jaren tachtig met een auto op lpg op vakantie naar Zuid-Europa. Even uitvinden waar je kunt tanken! Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen”, vertelt Marcel. Het valt hem op dat het de laatste jaren heel snel is gegaan met de laadinfrastructuur. “Sowieso is Nederland een prima land om volledig elektrisch te rijden. Maar de rest van beschaafd Europa is inmiddels meegegaan, dus dat is geen probleem meer.”
Heerlijk rijden
Marcel is geen evangelist, maar wel een blije EV-rijder op basis van de ervaringen met zijn Polestar 2 van vier jaar oud en 80.000 op de klok. “Het rijden heeft iets magisch, je genereert zó gemakkelijk een machtige acceleratie, dat is echt geweldig. Sneller van nul naar honderd dan een Porsche 911. Maar het is aan de andere kant heel relaxed rijden. Ik ben geneigd te geloven dat het daardoor veiliger is. One-pedal is ook fijn. Op dat Performance-pakket van mijn Polestar 2 zitten knoeperds van vergulde Brembo-remklauwen. Prachtig natuurlijk, maar ik gebruik ze nauwelijks”, lacht Marcel.
Er is de afgelopen vier jaar en 80.000 km helemaal niets stuk gegaan aan Marcels Polestar 2. “Wat je veel hoort en leest is dat het niet helemaal goed ging met de over-the-air updates en dat je toch naar de Volvo-dealer moest. Dat is ook mij overkomen. Maar ach, als het uiteindelijk maar goed komt.” Als Marcel nog iets te wensen zou hebben, is dat wat meer vrijheid. “Ik zou nog net even iets meer range willen hebben dan nu. Dat hij bijvoorbeeld net boven de 400 zou komen. Dat haal ik nu niet en dat is geen probleem, maar het zou iets meer lucht geven. Het zou mooi geweest zijn als dat ook over-the-air kon worden toegevoegd.” Hij woont in Eindhoven en op bezoek bij een klant in Hoogeveen of Alkmaar moet je nu wel wat improviseren, maar ach.
Restwaarde en afschrijving
Nieuwkomer Polestar kocht je in 2020, toen Marcel de auto kocht, niet voor ramsjprijzen. In deze uitvoering was de auto zomaar even 67 mille schoon aan de haak. Een hoge aanschafprijs belooft niet veel goeds voor de afschrijving. En de onzekerheid over de toekomst van EV’s helpt daar ook niet aan mee. Toen Marcel op een zeker moment op een event was waar zijn merk nieuwe modellen uitrolde, stond hij niet echt te juichen toen de sales-crew hem ter plekke een inruilvoorstel deed. “Met 35 terug voor deze auto was het wel klaar. Tja. Dus ik wil voorlopig lekker door met deze.”
Marcel zet zich in om een voorbeeldig EV-rijder te zijn. Niet helemaal leegrijden, niet helemaal volladen en niet snelladen als dat niet nodig is. Toch heeft hij het gevoel dat de actieradius al iets afneemt. “Misschien ben ik wat minder voorzichtig gaan rijden, iets achtelozer en daardoor wat onzuiniger wellicht.” Laten we maar eens testen. Dat gebeurt de week voor de fotoshoot. Over-the-air. En de uitslag is helemaal niet verkeerd. Een keurige 93 procent kunnen we noteren. Die score, in combinatie met de auto die we hier zo goed als nieuw voor ons zien, levert een nog steeds blije Marcel op die vrolijk verder gaat rollen in zijn elektrische poolster.
Het resultaat
Had 75 kWh
Heeft 69,46 kWh
Actieradius 445 km
SoH 93%
Lezersreacties (107) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.