Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Vergelijkende Test
Range of ruimte?
71 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Peugeot maakt serieus werk van z’n elektrificatieplannen, overal binnen het concern duiken EV’s op. Zijn de Fransen met een nieuwkomer als de e-2008 in staat om een gevoelige klap uit te delen aan de concurrentie? We zoeken het uit in een vergelijk met de Hyundai Kona Electric.
PSA komt op stoom met een serieus elektrificatieprogramma. Na een opmerkelijke eerste stap met de Peugeot iOn en Citroën C-Zero (feitelijk de Mitsubishi i-MiEV met andere badges) en de Opel Ampera-e (in wezen de in Amerika gebouwde Chevrolet Bolt) heeft het concern nu eindelijk een hele reeks zelf ontwikkelde elektrische auto’s. Voor die eigen EV’s is vooralsnog één elektromotor (136 pk) en één accupakket (50 kWh) beschikbaar. Dit duo komen we in steeds meer modellen van het Frans-Duitse concern tegen, van DS tot Opel en van Citroën tot Peugeot. En niet alleen in de personenauto’s, maar ook in de bestelwagens. Het gaat daarbij telkens om bestaande modellen. Waar fabrikanten als Nissan en Renault speciale modellen bouwen voor hun EV’s (denk aan de Leaf en de Zoe) zijn de elektrische auto’s van PSA modellen die we ook kennen met benzineen dieselmotoren. Zo ook de Peugeots 208 en 2008, die met een elektromotor door het leven gaan als de e-208 en e-2008.
HOGEROP
Als compacte cross-over komt de e-2008 in het vaarwater van de Hyundai Kona, die je ook op benzine en diesel en als BEV kunt krijgen. Sterker nog, Hyundai biedt keuze uit twee elektrische aandrijflijnen, met 136 of 204 pk. Die eerste komt qua specificaties bijna overeen met de Peugeot. Toch hebben we voor deze vergelijking de krachtigste Kona gekozen, want die loopt met zijn vanafprijs van iets meer dan € 41.000 beter in de pas met de Peugeot, waarvan de prijzen net iets onder dat bedrag beginnen.
Dat brengt ons direct bij de vraag wat de Peugeot biedt om het verschil in vermogen te compenseren. De Peugeot e-2008 heeft een gelikt interieur, waarbij de Fransen het met de materiaal keuze hogerop lijken te zoeken. Voer voor discussie blijft wel de cockpit met het lage stuur met daarboven het instrumentarium – nog altijd een Peugeot-gimmick, al is er zeker een groep kopers die deze opzet geweldig vindt. Alle benodigde informatie wordt geprojecteerd in het digitale instrumentarium of is daarop met een druk op de knop tevoorschijn te halen. Met al zijn bonte graphics en 3D-projectie is het informatiecentrum echter niet de oase van rust waar je eventjes snel in één oogopslag je informatie oppikt. Het leidt af.
HEAD-UP DISPLAY
Wat ook enige concentratie vergt, is het infotainmentsysteem. De bediening daarvan heeft Peugeot door de jaren heen wel verbeterd, onder meer door de toevoeging van een set sneltoetsen, maar er zit nog altijd te veel in weggestopt. Daardoor moet je voor vrij simpele, basale functies toch eerst naar een menu gaan. Hoe anders is dit ingericht in de Hyundai. Het Konadashboard is veel meer down to earth, het ziet eruit alsof het heel lang zal meegaan en is ook nog eens een stuk gebruiksvriendelijker. De indeling van het digitale instrumentarium is overzichtelijk, er is een helder head-up display en het Hyundaiinfotainmentsysteem is één van de betere in zijn soort: het werkt logisch en snel.
En niet onbelangrijk: voor de bediening van de airco heb je gewoon een set fysieke knoppen. Dat is wel zo gemakkelijk. De afstand tussen vooren achteras is bij beide auto’s nagenoeg gelijk, maar Peugeot heeft de ruimte beter benut dan Hyundai. Voorin is het in beide auto’s dik in orde, al doe je er bij de Hyundai wel verstandig aan om niet het glazen dak te bestellen als het je om hoofdruimte te doen is. Achterin is het in de Hyundai iets krapper dan in de Peugeot en dat geldt voor zowel achterbank als achterbak. In de Peugeot is er onder de vloer van de kofferruimte genoeg plek voor het laadsnoer.
Een maximaal vermogen van 136 pk en een bij 260 Nm piekend koppel is voor een compacte cross-over niet gek, alleen gaat het in het geval van de e-2008 wel om een compacte cross-over van een dikke 1.500 kilo. Het karakter van de elektromotor (maximum koppel vanuit stilstand en direct respons op het stroompedaal) zorgt er evenwel voor dat je met de Peugeot zeker geen modderfiguur slaat in het alledaagse verkeer. Alleen versnelt de vrijwel even zware Hyundai gemakkelijker; 204 pk en 395 Nm maken hem lekker rap, zowel vanuit stilstand als bij een inhaalactie. Erg prettig is dat Hyundai de mogelijkheid biedt om in verschillende stappen de mate van regeneratie bij het loslaten van het stroompedaal te regelen. Dat kan zonder dat je je handen daarvoor van het stuur hoeft te halen met de ‘schakelflippers’.
ACTIERADIUS
Geheel volgens verwachting hebben we met beide auto’s per 100 kilometer meer elektriciteit nodig dan de fabrikanten opgeven, waarbij de rangorde in de praktijk overigens gelijk is aan die op papier. Bij de Peugeot is ons testverbruik met een gemiddelde van 20,3 kWh/100 km significant hoger dan de 16,6 kWh/100 km die we voor de Hyundai registreren. Daarnaast heeft de accu van de Peugeot een capaciteit van 50 kWh, terwijl de Kona-batterij 64 kWh kan hebben. Dit resulteert in behoorlijk uit elkaar lopende actieradiussen. Op een volle accu moet de Hyundai 411 km ver kunnen komen, terwijl het voor de Peugeot ophoudt bij 246 km. Voor auto’s waar de actieradius nog altijd een belangrijk item is, is dat best een verschil. Ter vergelijking, de 136 pk instapversie van de Kona Electric heeft een kleiner accupakket dan de meer potente variant: met ‘slechts’ 39 kWh moet deze versie volgens opgave 305 km ver komen, wat net iets minder is dan de 320 km die Peugeot opgeeft voor de e-2008.
Maar goed, Hyundai geeft je de keuze, Peugeot niet. De elektrische capaciteit die de e-2008 te bieden heeft, schiet tekort wanneer je je als nieuweling wilt mengen tussen de inmiddels al gevestigde orde. Natuurlijk, een compleet nieuwe auto als de Mazda MX-30 is er met maar een bescheiden opgegeven actieradius van 200 km, maar Mazda heeft al direct bij de presentatie van die auto aangekondigd ook een variant met range-extender te gaan bouwen. Die versie is alleen voor de Nederlandse markt niet heel interessant. En andersom: Nederland is niet de markt waarop Mazda zich richt.
NIET HÉT ARGUMENT
Maar goed, bij Peugeot hebben we überhaupt nog niets vernomen over varianten van de e-2008 met een grotere accu of een range-extender. Uit eerdere ervaringen weten we dat de aandrijflijn met de 50 kWh-accu prima voldoet in de compactere e-208 en de Opel e-Corsa. Alleen is die techniek voor de iets grotere e-2008 niet hét argument om potentiële kopers mee over de streep te trekken. De Peugeot kan aan de wallbox (beide merken kunnen je er aan een helpen) of in de openbare ruimte aan de laadpaal worden geladen met 11 kW driefase-wisselstroom en dat lukt de Kona sinds de update eerder dit jaar ook. De Hyundai kon aanvankelijk met slecht één fase worden geladen. Verder kunnen beide auto’s aan de gelijkstroom-snellader, waarbij de Peugeot een vermogen van 100 kW aankan en de Hyundai maximaal 80 kW. Met de Peugeot ben je zo eerder klaar bij het snel laad station, maar dat is slechts een pleister op de wonde; liever hebben we een grotere accu, zodat we onderweg een laadstation kunnen overslaan.
Als direct gevolg van de elektrificatie is de Peugeot e-2008 beduidend zwaarder dan de conventioneel aangedreven 2008, maar dat leidt niet tot problemen bij het weggedrag. Peugeot heeft zich prima van zijn taak gekweten om van de e-2008 een prettig rijdende auto te maken. De afstemming van veren en schokdempers is comfortabel, zonder dat het geheel te zweverig wordt. Het in de bodem weggewerkte accupakket levert uiteraard een positieve bijdrage aan het lage zwaartepunt van de auto, waardoor de carrosserie in bochten niet bovenmatig overhelt. Hoogstens zouden we een beetje meer gevoel wensen in de lichte en vrij afstandelijk overkomende stuurinrichting.
Hierin ontlopen de twee auto’s elkaar weinig. Wel komt het onderstel van de Hyundai een fractie steviger over. Sinds de update eerder dit jaar staat de Kona voortaan standaard op Michelin Primacybanden (net als de Peugeot) en dat komt het weggedrag direct ten goede.
AUTONOOM
Om de bestuurder onderweg het nodige werk uit handen te nemen, leveren beide merken rijbaanassistentie en actieve cruisecontrol (standaard bij de Hyundai en bij de Peugeot als optie, afhankelijk van het uitvoeringsniveau), de eerste stappen richting autonoom rijden. De elektronica in de Peugeot lijkt hierbij net iets beter gekalibreerd dan die in de Hyundai. De Kona heeft al snel de neiging om tussen de lijnen te zweven, terwijl de Peugeot veel strakker zijn positie tussen de strepen vasthoudt. Op dit vlak hebben de Fransen hun zaken net iets beter voor elkaar dan de Zuid-Koreanen. Verder beschikken beide auto’s standaard over vermoeidheidsdetectie (al weten we niet of het werkt, zo fit als wij ons werk doen…).
Als we verder kijken naar het pakket van veiligheidsvoorzieningen, dan zien we dat Hyundai de Kona standaard heeft uitgerust met een noodremsysteem met voetgangersherkenning, terwijl Peugeot de e-2008 standaard heeft uitgevoerd met een meer uitgebreide verkeersbordherkenning. Die leest in de Hyundai alleen snelheidsborden, maar in de Peugeot leest hij ook stopborden en borden voor eenrichtingsverkeer. Voor de opbouw van de prijslijst volgen de twee fabrikanten elk hun eigen route. Peugeot werkt met drie uitvoeringsvarianten (vanaf € 40.930) en een reeks separate opties, terwijl Hyundai juist niet met opties werkt, maar met vijf uit voeringsniveaus (vanaf € 36.795 voor de 136-pkversie en € 41.595 met 204 pk). Met onder meer een achteruitrijcamera en de eerste stap naar autonoom rijden is de basisversie van de Kona wel iets rijker bedeeld dan de instapper van Peugeot.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Peugeot maakt qua ruimte en interieuraankleding een volwassener indruk dan de Hyundai. Ten opzichte van de gelijkwaardig gemotoriseerde basisversie van de Kona is dat volwassen interieur zeker extra geld waard. Op het gebied van veiligheid en rijgedrag neemt de Peugeot echter geen afstand van de Hyundai en qua bedienings gemak is de Kona zelfs de prettiger van de twee. In deze test is de Peugeot ook niet in staat om maar enigszins in de buurt te komen van de elektrische speerpunten van de Hyundai. Die is met zijn 204 pk elektromotor en 64 kWh-accupakket als EV beduidend volwassener.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona EV Premium 64 kWh | Leder | Stoelventilatie
- 2019
- 129.452 km

Hyundai Kona EV 64 kWh Premium I Elektrisch schuif-/kanteldak
- 2020
- 45.550 km

Hyundai Kona EV FASHION 64 kWh | SOH 100%| CLIMA | CRUISE ADAPT. | CAMERA | I-KEY | WARMTEPOMP | SCHUIFDAK | PDC | FASE 3 |
- 2020
- 98.624 km
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.