Peugeot 607 3.0 V6 24V Executive (2004)
Alles uit de Franse kast
Peugeot ging verder dan simpelweg een dikke motor en veel uitrusting in de 607 te proppen. Over een gescheiden klimaatregeling of een regensensor hebben we het niet eens. Met de automatische ontsteking van de verlichting bij schemer en de zelfdimmende binnenspiegel zijn we ook wel bekend. Nee, deze top-607 verwent met een stuurbekrachtiging die zich op twee manieren aanpast aan de omstandigheden, elektronisch instelbare schokdempers (met een sportief harde stand en een automatische stand die zich voortdurend aan de omstandigheden aanpast!) en een automaat – met 'Tiptronic Systeem Porsche' – die alles kan. Die bak laat zich ook handmatig bedienen en als je in dat programma zit, dan kun je zelfs vergeten te schakelen. Maar geef ons maar de 'gewone' automaat. Die heeft drie standen: 'drive' (D), sport- (Ds) en winterstand (D met een kristalletje). Met een druk op een knop op het display activeer je óf de sport- óf de winterstand. We vonden een glad en modderig bospad en konden daar mooi de winterstand uitproberen. Doordat de laagste versnelling wordt overgeslagen, komt wielspin bij het wegrijden niet voor. Hierdoor kun je op een kledderige ondergrond een stuk relaxter vertrekken. Keerzijde is dat de winterstand de auto op droog wegdek een stuk trager maakt. Die is echt voor gladde omstandigheden dus. Met de bak in de sportstand wordt de bijna vijf meter lange 607 zowat afgeschoten. De verschillen in prestaties tussen de winterstand en de sportstand zijn aanzienlijk, die tussen sportstand en 'drive' zijn minder heftig. Nog even over die V6: je hoort hem niet bij constante snelheid en met 1 op 8,9 gemiddeld is hij redelijk spaarzaam.
Wegligging en zo
Peugeots blinken altijd uit in weggedrag en dat is ook hier uitstekend voor elkaar. Toch is deze 607 minder handelbaar en dynamisch dan de 307 of 406. Dat kán ook niet anders, gezien het gewicht en de afmetingen van de auto. Het levert om te beginnen best wat onderstuur op. Jammer, want daardoor heb je minder het gevoel de 607 naar je hand te kunnen zetten. De auto zit vol elektronica, zoals ESP dat betrouwbaar ingrijpt bij slipneigingen, maar hij is niet uitdagend. Totdat... je de knop hebt gevonden voor de afstemming van de schokdempers. Dan wordt de soepele, lange 607 plots een plank die ineens lichter stuurt, maar ook wat gevoellozer is. Je kunt kiezen voor de stevige sportstand of voor 'auto'. In het laatste geval past het onderstel zich continu aan, afhankelijk van wegdek én rijgedrag. Maar hoe sportief je ook rijdt in de automatische stand, stugger dan in de sportstand wordt het onderstel nooit. Die variatie in onderstelafstemming levert in een handomdraai zomaar een andersoortige vierwieler op als u dat wilt. Toch is het niet helemaal overtuigend, want het onderstuur blijft. Het lijkt alsof die 210 pk te veel zijn voor de voorwielen.
Goede prestaties, heel veel uitrusting, hoogstaand comfort: het zijn dé basisvoorwaarden om te mogen aankloppen in de topklasse. Maar om serieus mee te kunnen doen, moet je nog méér hebben. Zoals een onberispelijk weggedrag en een sterk imago en daar komt de 607 niet helemaal aan. Verder hebben we de indruk dat, hoe stijlvol de auto ook oogt, lang niet iedereen hem onvoorwaardelijk mooi vindt. Zoals die fraaie 406 Coupé bijvoorbeeld.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 607 3.0 Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 53.150 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 210 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.871 mm / 1.835 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 245 g/km |