Peugeot 607 (2005) - Test
Koningskoppel
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Sinds vorige maand biedt Peugeot de licht geretoucheerde 607 aan met een nieuwe krachtige dieselmotor. Met het machtige koppel dat hij ontwikkelt past deze zelfontbrander echt bij het merk met de leeuw; de koning van het dierenrijk.
Voor we met de vernieuwde Peugeot 607 met 2.7 V6 HdiF-motor vertrekken vanaf het vliegveld van Reggio di Calabria in het uiterste puntje van de Italiaanse laars – tegenover het eiland Sicilië – krijgen we wat aanwijzingen over de hier geldende regels in het verkeer. Één; overdag met licht op rijden is verplicht. Twee; je mag wel over een ononderbroken witte streep, maar niet over twee ononderbroken witte strepen. Nuttig om te weten, want de route bestaat voor een flink deel uit provinciale wegen met één rijbaan heen en een rijbaan terug. Je komt er al gauw achter vrachtauto te hangen. Dat schiet niet op. En we hebben natuurlijk niet voor niets een ruim bemeten zelfontbrander in het vooronder. Als de linkerweghelft vrij is, beginnen we aan onze eerste inhaalactie. Daar heeft deze grote middenklasse limousine van het leeuwenmerk niet de minste moeite mee.
Gas erop en hij flitst langs een vrachtwagen met aanhanger die auto's transporteert. Behalve opletten, richting aangeven, het gaspedaal in trappen en sturen hoeven niets te doen, want de 2.7-liter diesel is altijd gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Dit stuk mechaniek – van Japans fabrikaat, daar maken de Fransen geen geheim van - doet z'n werk perfect. Als het gas er gedecideerd op gaat, schakelt hij razendsnel en schokvrij terug, het motortoerental gaat in rap tempo omhoog en in een vloek en een zucht zijn we onze voorligger voorbij. We zouden vergeten dat we met een diesel onderweg zijn. Ook al omdat je geen typische dieselgeluiden hoort.
Niet kinderachtig
Het is bepaald geen kinderachtige machine die de aandrijving van deze grote Peugeot voor z'n rekening neemt. Uit een inhoud van 2.721 cc haalt hij 204 pk vermogen en, nog belangrijker, een koppel van niet minder dan 440 Newtonmeter. Dat zeer forse koppel is al paraat bij 1.900 toeren per minuut. En alle paarden die onder de motorkap zijn verzameld, gaan bij 4.000 tpm in galop. Om dat voor elkaar te krijgen is de door PSA (Peugeot – Citroën) en Ford samen ontwikkelde V6 uitgerust met heel wat 'hulpmiddelen'. Twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij bedienen in totaal 24 kleppen. Voor elke cilinderrij is er ook een turbocompressor met – elektronisch gestuurde - verstelbare schoepen. Vanzelfsprekend is er common-rail brandstofinspuiting toegepast en die inspuiting wordt, aangestuurd door het motormanagement, piëzo-elektrisch geregeld. (Elektrische stroompjes ontstaan door druk, zoals bij een elektrische gasaansteker.) Dat maakt het mogelijk de brandstof in heel nauwkeurig gedoseerde porties in te spuiten. Zes porties om precies te zijn: Twee voorinspuitingen die voor een minder explosieve verbranding zorgen en daardoor het typische nagelen van de dieselmotor tegen gaan; twee hoofdinspuitingen die het prestatievermogen leveren en twee na-inspuitingen, die belangrijk zijn voor het schoonhouden van het roetfilter. Elk van de twee cilinderrijen is ook nog voorzien van een pingelsensor om het dieselgenagel en de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Ook niet oninteressant; voor het motorblok werd gietstaal gebruikt dat rijk is aan grafiet, waardoor het blok lichter kon uitvallen dan wanneer voor gewoon staal was gekozen.
Dat de nieuwe diesel niet voor de poes is, zie je wel aan de prestaties. Hij geeft de 607 een top van 230; maar 5 kilometer minder dan de 3,0 liter V6 benzinemotor mogelijk maakt. Als het op acceleratievermogen aankomt, verslaat de diesel de benzinekrachtbron zelfs; met een acceleratie 0-100 in 8,7 in plaats van 9,2 seconden. En dat terwijl de benzinegestookte V6 toch onder handen is genomen en er op vooruit is gegaan. Het vermogen ging omhoog van 152 kW/207 pk naar 155 kW/211 pk; het koppel steeg van 285 naar 290 newtonmeter.
Sportbesturing
De Peugeot 607 is een reisauto; al naar gelang de motor waardoor hij wordt aangedreven, snel of iets minder snel, maar in ieder geval comfortabel. Een belangrijke bijdrage aan dat comfort wordt bij de zescilinders geleverd door elektronisch geregelde, variabele schokdemping die op elke demper afzonderlijk werkt. Het systeem kent niet minder dan negen verschillende dempingskarakteristieken. Bij de keuze van zo'n karakteristiek houdt de elektronica rekening met zowel de rijstijl van de bestuurder als de toestand van het wegdek. Bovendien wordt de demping aangepast aan de belading en aan de belasting van elk wiel afzonderlijk; in bochten, tijdens remmen of versnellen en bij het rijden op hoge snelheid. En alsof dat allemaal nog niet mooi genoeg is, wordt de demping voortdurend aan de omstandigheden aangepast. Dat resulteert inderdaad in een duidelijk op comfort afgestemd rijkarakter. Naar onze smaak zou de demping wel wat straffer mogen. Dat kan ook; simpelweg door op de toets te drukken waarmee je de sportstand inschakelt. Ook bij de keuze van het karakter van de besturing is er zonder meer voor gekozen de bestuurder het leven makkelijk te maken. Op lager snelheden helpt de bekrachtiging duidelijk méér dan wanneer het tempo hoger ligt, en werkt de besturing zelfs vrij licht. Bij versies met V6-motoren kan ook worden gekozen voor wat meer weerwerk, want als je de sportstand van het veersysteem in werking stelt, houdt de elektronica die de besturing regelt, daar óók rekening mee.
Met de introductie van de vernieuwde Peugeot 607 wordt ook het leveringsprogramma gewijzigd. Voortaan start het met de 607 Réfèrence met 116 kW 2.2-16v benzinemotor, met een prijs van € 38.350. Wat diesels betreft, begint het programma met de 2.0 HDiF 79 kW Réfèrence die voor € 39.500 in de prijslijst staat. Het topmodel, de 2.7 V6 HDiF Executive automaat komt op € 60.350. Nieuw is de sportieve Féline-versie waarvoor de dealer ten minste € 53.500 vraagt. De Féline-uitvoering is leverbaar in combinatie met de twee top-krachtbronnen; de V6 benzinemotor, of de nieuwe V6-diesel; allebei gekoppeld aan een zestrapsautomaat.