Peugeot 407 XS 2.0 HDiF 16V (2004)

Leeuw in slangenkuil

Peugeot 407 2.0 HDiF 16V
Het design van de Peugeot 407 brengt beroering in de slangenkuil van de  middenklasse. Zal hij 't op basis van z'n uiterlijk kunnen redden? De ruimte achterin valt tegen, het bedieningsgemak en de balans van het onderstel blinken niet uit.

Mensen op straat kijken met begerige blikken naar onze testauto. Wat een neus heeft die 407! Als een opengesperde haaienbek, klaar om alles te verslinden. De enorme koplampen geven de Franse leeuw een gemene blik. Alles bij de 407 draait om de neus. En profil lijkt het of Peugeot eerst de voorkant getekend heeft en vervolgens pas de rest  van de auto. Vanaf het hart van het voorwiel tot aan het voorste puntje van de voorbumper is het maar liefst een meter. De achterkant loopt schuin af; de 407 heeft voor een sedan een hoge kont en hij staat hoog op de achterpoten.
Het interieur oogt evenmin alledaags. Vanaf de bovenkant van het dashboard  loopt een forse middenconsole naar beneden. Witte wijzerplaten zijn ondergebracht onder een soort koepel, typisch Peugeot. De middenconsole huisvest veel knopjes, waardoor je niet in één keer door hebt welke waarvoor dient. Met de grootste knop op het dashboard kun je een menuutje doorlopen om de boordcomputer af te lezen, de instellingen van de auto te regelen, en de audio te bedienen. De 407 blinkt niet uit in bedieningsgemak: je moet even goed gaan zitten voor alle bedieningsfuncties.
Het stuur heeft de juiste dikte en is uitgebreid verstelbaar. De brede stoelen zijn comfortabel; u vreest misschien het ergste voor de zijdelingse steun, maar die valt best mee. Voor de bestuurder is er voldoende ruimte voor de benen, de in hoogte verstelbare armsteun is tegelijkertijd de afdekking van een opbergruimte. Over de ruimte achterin zijn we minder enthousiast. Personen van 1,80 meter zitten met de kruin tegen het dak, en beenruimte is ook al beperkt.

Niet excellent
De 407 stuurt direct en biedt voldoende gevoel. Prima besturing dus. Korte oneffenheden worden een tikkeltje hard gedempt, maar toch zijn we tevreden  over de demping. De vering is echter érg soepel; de balans in het onderstel ontbreekt daardoor. We hadden beter verwacht van de 407, zeker omdat Peugeot de laatste jaren juist zo'n sterke naam heeft opgebouwd op het gebied van ondersteltechniek. Kortom, het onderstel van de 407 is goed, maar niet excellent.
Je kunt bochten op hoge snelheid nemen, onderstuur blijft lang uit en zodra het optreedt, grijpt het stabiliteitsprogramma in. ESP is boven de 50 km/h niet uitschakelbaar. De Peugeot heeft hierdoor wel een zeer veilige wegligging.
Peugeot biedt twee dieselversies van de 407 aan, een 1.6 common-raildiesel met
110 pk en een 2.0 met 136 pk. De diesels van Peugeot waarderen we vanwege
hun fraaie loop. Ook deze 2,0-liter zestienkleps HDi doet zijn werk in stilte.
Onder de 2.000 toeren geeft hij niet thuis, maar daarboven zet 'ie flink de gang erin, dankzij 320 Nm koppel. Kortstondig loopt dat via overboost zelfs op tot 340 Nm! 
De motor is gekoppeld aan een zesbak die, typisch Peugeot, wat hakerig  schakelt. En de pook vergt een lange armslag. Elke 407 zit goed in de veiligheidsvoorzieningen. ABS en ESP zijn standaard en  behalve de gebruikelijke airbags biedt een middenconsole-airbag extra bescherming. Een controlesysteem meet de hoeveelheid lucht in de banden aan het begin van iedere rit. Vanaf het uitrustingsniveau XR Pack biedt Peugeot op de 407 klimaatregeling met een gescheiden regeling van de temperatuur aan.

De zestienkleps 2.0 common-raildiesel doet
zijn werk in alle rust.
Een van de vijf witte klokken in de
Peugeot 407 is een olietemperatuurmeter.
Motor 4-cil. in lijn
dubb. bovenl. nokkenas
4kl./cil.
Cilinderinhoud 1.997 cc
Boring x slag 85,0 x 88,0 mm
Compressieverhouding 18,0:1
Brandstofsysteem common-railinspuiting
Max. vermogen 100 kW/136 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Aantal versnellingen 6
Ophanging vóór dubb. draagarmen, stab.
Ophanging achter onafh., multilink, stab.
Remmen vóór gev. schijven
Remmen achter trommels
Bandenmaat 215/55R17
Draaicirkel 12,0 m
Afmetingen l/b/h 4,68/1,81/1,45 m
Wielbasis 2,73 m
Tankinhoud 66 liter
Bagageruimte 407 liter
Gewicht 1.480 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhanger (geremd) 1.600 kg
Topsnelheid* 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 (11,2*) s
50-80 km/h in 3/4 5,1/6,9 s
80-120 km/h in 4/5 9,2/10,4 s
Geluid 100/120 km/h 64,5/67,8 dB
Verbruik gemiddeld* 5,9 l/100 km (1:17,0)
Testverbruik 8,0 l/100 km (1:12,5)
Actieradius 825 km
Prijs € 32.650
Bijkomende kosten € 477
Houderschapsbelasting 3 mnd € 268 - € 296
Garantie 2 jaar/onbeperkt, 12 jaar carrosserie
* = fabrieksopgave

Signalement

Merk Peugeot
Model 407 XS 2.0 HDiF 16V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.700

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.676 mm / 1.811 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.480 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 6,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km