Peugeot 407 ST 1.8-16V (2007)
Forse kokkerd
Het design van de 407 is vrij uitbundig, en dat is redelijk uitzonderlijk in de zakelijke
klasse. De neus is het sterkste punt van het design. Het hele ontwerp draait om die neus. Het lijkt wel of de Fransen alle aandacht daarop hebben gericht en dat de rest van de auto, nadat de voorkant af was, 'eraan is getekend'. Vooral wanneer je de 407 en profil bekijkt, valt op dat het design, hoe origineel ook, een beetje in onbalans is; de neus oogt vrij zwaar, niet in de laatste plaats vanwege de grote overhang van de voorkant – de afstand vanaf het hart van het voorwiel tot aan het voorste puntje van de voorbumper bedraagt precies een meter –, terwijl de achterpartij kort en hoog is.
Lange slagen
Onze testauto beschikt over de 125 pk sterke 1,8-liter benzinemotor die de 407 tot aansprekende prestaties weet aan te sporen. De Fransman doet 11,4 seconden over het standaardsprintje van 0 naar 100 km/h. Met zijn transmissie word je echter niet zo gauw vrienden. De pook maakt lange slagen en voelt slapjes aan. Ook de besturing kan beter, want het stuurwiel laat zich erg licht verdraaien en communiceert weinig over wat er onder de voorwielen gebeurt, maar de directheid
van de installatie maakt veel goed.
Het onderstel van de 407 is, zoals het een Franse wagen betaamt, een stuk zachter geveerd. Toch worden korte oneffenheden een tikkeltje hard gedempt, maar echt ontevreden hierover zijn we niet. De vering daarentegen is te soepel. Dat neemt niet weg dat je met de Peugeot toch behoorlijk hard bochten kunt ronden. Onderstuur komt pas in een heel laat stadium opzetten.
Gezeten op de achterbank ervaar je deze 407 als enigszins krap. Wie langer is dan 1,80 meter, kan achterin eigenlijk niet comfortabel zitten. Al snel schuurt je kruin tegen de wagenhemel, een gevolg van de sportief aflopende daklijn. Ook qua beenruimte achterin kan de 407 niet zo bekoren. De middelste achterpassagier zit op een bult in de zitting van de achterbank en zit daardoor wat hoger. De brede fauteuils voorin zitten comfortabel, tegen het zachte aan, maar geven verrassend genoeg voldoende zijdelingse steun.
Je kijkt uit op een niet-alledaags dashboard. De grote middenconsole lijkt over het dash heen gedrapeerd. Het is lastig wijs te worden uit de wirwar van knopjes op de middenconsole. De afwerking is voor verbetering vatbaar; hier en daar wijken de naden wat. Het stuur van de 407 heeft de juiste dikte en is uitgebreid te verstellen. De auto krijgt af fabriek trouwens behoorlijk veel goodies mee. Zo zijn de stoelen zelfs elektrisch te verstellen.
Fauteuils
Als zakelijk rijder kijk je bij het kiezen van een nieuwe 'dienstfiets' natuurlijk uitdrukkelijk naar praktisch gebruiksgemak, zowel zakelijk als privé, representativiteit, rijeigenschappen en comfort. Bij de keuze voor de Peugeot zal vooral sympathie voor het merk de doorslag geven. Hij is gezegend met een onderscheidend uiterlijk. De zit achter het stuur is goed voor elkaar, voor het zitmeubilair voorin lijkt het woord 'fauteuil' welhaast speciaal te zijn uitgevonden. De afwerking van het binnenste is nog altijd niet honderd procent, en ook de bediening van verschillende zaken vraagt enige aandacht. Achterin hebben lange Nederlanders weinig te zoeken, of het zou in de kofferruimte moeten zijn die toevallig 407 liter meet. Of doen ze het er soms om, die Fransen?
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 407 ST 1.8-16V |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.749 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.676 mm / 1.811 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 735 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 15,4 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 181 g/km |