Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2001)
Break d'affaires
De Peugeot 406 doet al jaren mee, maar zijn populariteit kent haast geen grenzen. Vooral de Break vindt gretig aftrek in ons land
Deze test bewijst dat de Fransen zich momenteel tot de top kunnen rekenen van dieselbouwers. Want de topper onder de kap in dit segment is zonder enige twijfel de 406 HDI. Heeft een inhoud van twee liter, acht kleppen en common rail. Levert 109 pk. Peugeot zegt 110 pk maar die ene is toch echt gelogen. Vergeven we de eigenwijze Fransen, want wat loopt deze HDI mooi! Dat niet alleen: zo lekker kan een diesel bij lage toeren oppakken en doortrekken. Dieselpionier Peugeot bewijst dat ze het nog niet verleerd zijn.
Uitermate comfortabel
Naast de motor zijn ook onderstel en besturing belangrijk voor een prettig comfort op de lange baan. Van de Peugeot 406 weet u dat we zeer gecharmeerd zijn van het onderstel: de vering is uitermate comfortabel en toch is de besturing direct en toch niet te scherp; dat geeft op de lange baan meer rust. Peugeot heeft daarmee nog steeds een balans die zich ook in een modern gezelschap kan laten zien. Het belangrijkste deel van een station is zijn laadruim, dus gooien we de klep eens helemaal open. We zien een keurig afgewerkte ruimte met een oprolbaar afdekzeil eroverheen. Dit rolt niet alleen in z"n geheel op, maar kent twee standen; handig bij het inladen van je boodschappen. Voor het vastzetten van je spullen zijn er een paar ogen. De Break heeft best een grote kofferbak, maar door een wat onhandige vorm kun je niet veel grote koffers kwijt, maar juist wel heel veel kleintjes. Wil je meer kwijt dan kun je de achterbank opofferen door de leuningen neer te klappen. Zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, zit je achterin niet te krap; er is voldoende been- en hoofdruimte. Beetje maf vinden we dat je achterin moet slingeren om de raampjes open te krijgen.
Niet frivool
Tijd om eens plaats te nemen achter het stuur. We beginnen met het zoeken van een lekkere zitpositie. Want goed zitten is enorm belangrijk als je veel rijdt. En we zijn er maar even vanuit gegaan dat dat gebeurt met deze diesel-station.
We zien de leeftijd terug in het ontwerp van het dashboard. Het is sober en zakelijk en zeker niet zo frivool als dat van bijvoorbeeld de nieuwe Renault Laguna. Het kunststof doet ook wat goedkoop aan. Comfort is het woord dat zo hardnekkig met Franse auto"s is verbonden en dat gaat ook hier op. De stoelen zijn lekker zacht, geven redelijke steun en zijn prima verstelbaar. Maar het stuur had best wat hoger gekund. Zelfs in de hoogste stand kan het nog in weg zitten. Tot verwarring kunnen de hendeltjes voor de radio en cruise control zorgen. Onbedoeld kun je er tegenaanstoten als je eigenlijk de ruitenwisser of richtingaanwijzer moet hebben. Bij het van een rotonde afrijden en richting aangeven was het bij ons bijna continu raak.
Royaal
Onze 406 Break ST had een ruime uitrusting. Over ABS, dakrailings, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, cruise control, automatische airco, mistlampen vóór, vier airbags en elektrisch bedienbare buitenspiegels hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Ook zijn er lichtmetalen velgen, een handige regensensor en niet in de laatste plaats zij-hoofdairbags voorin en remassistent. De 406 heeft met afstand de beste dieselmotor in dit segment en dat geeft comfort. Net als zijn soepele vering en prettig directe besturing. Vergeven we hem de iets goedkopere materialen in het interieur en het stoten tegen het pookje van de cruise control.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break ST 2.0 HDI 110pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.140 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.400 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.