Peugeot 308 CC - Test
Gestoeld op hightech
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Ze gaan als warme zomerbroodjes over de toonbank, die coupé-cabriolets van Peugeot. De 308 CC kruipt als vierde moderne CC van het merk dichter aan tegen auto's uit hogere segmenten, al was het alleen al door hightech opties die leverbaar zijn. Maar moet en wíl je hier je spaargeld op stukgooien?
Inderdaad, Mercedes-Benz was in 1996 de eerste met een moderne coupé-cabriolet, maar het was Peugeot die deze technologie bereikbaar maakte voor 'Jan met de pet'. De 401 Eclipse uit 1934 even buiten beschouwing gelaten, was de 206 CC in 2001 de eerste betaalbare cabriolet met hard vouwdak. Dat kleintje was een knallend succesnummer voor Peugeot, reden waarom er ook al snel een 'klapdakversie' verscheen van z'n grotere broere, de 307. Die wordt nu opgevolgd door de 308 CC, na de dakloze variant van de 207 de vierde moderne coupécabriolet in de geschiedenis van Peugeot.
Intussen is een CC nauwelijks nog iets bijzonders, want zo'n beetje elk merk heeft een model met inklapbare hardtop in de prijslijsten staan, al beginnen concurrenten als de Mégane CC en Astra Twintop al rimpeltjes te krijgen. Om de voorsprong ten opzichte van de concurrentie te behouden, moet je je op z'n minst onderscheiden. Dat heeft Peugeot goed begrepen, want wie een blik werpt op de specificaties van de nieuwe 308-variant kan maar één conclusie trekken; het sleutelwoord voor de nieuwe Peugeot 308 CC is 'hightech'.
Hete adem in de nek
Wat die hightech betreft gaat de meeste aandacht uit naar de stoelen in de 308 CC, die zijn speciaal voor de nieuwe CC ontworpen en ontwikkeld. Ten eerste zien ze er opvallend sportief uit met de geïntegreerde hoofdsteunen, een stuk vlotter dan de comfortabele zetels in de hatchback en SW-versies van de 308. Daarnaast zitten ze erg sportief; de zijdelingse steun is uitstekend en ook op schouderhoogte worden de inzittenden stevig op hun plaats gehouden. De gaten in de rugleuningen zorgen niet alleen voor een apart uiterlijk, Peugeot heeft er ook nog een verwennerij in verstopt. Het systeem heet 'Airwave' en is in principe hetzelfde als de Airscarf van Mercedes-Benz, wat inhoudt dat de airco desgewenst zorgt voor hete 'adem' in de nek van de voorpassagiers. Voor mensen tot één meter tachtig blaast de verstelbare uitstroomopening precies op de juiste plek, midden in de nek dus, maar wie langer is dan twee meter wordt helaas getrakteerd op verwarmde schouderbladeren. De gaten in de achterstoelen zitten er overigens puur voor de sier.
Tijdens snel bochtenwerk houden de kuipjes de inzittenden dus goed op hun plek, en ook wanneer het helemáál fout gaat zijn de stoelen van levensbelang. Naast de bekende zijairbags ten hoogte van de lendenen, biedt de 308 CC ook zogenoemde laterale hoofdairbags. Tijdens een aanrijding klappen deze uit de hoofdsteun om op die manier ernstig hoofdletsel te voorkomen. Volvo levert in de C70 al airbags die vanuit de deur omhoog komen tijdens een crash, maar hoofdsteunairbags zagen we nog niet eerder. Uiteraard beschermt de auto z'n inzittenden op meerdere manieren: zo schieten in geval van een koprol razendsnel beugels omhoog en is de voorruitstijl extra sterk gemaakt om zo'n ongeluk beter te doorstaan. In het laboratorium hebben de aanpassingen in elk geval gewerkt, want de 308 CC scoort vijf sterren bij de crashtests van Euro NCAP. Of uw hoofd de crashtest doorstaat die zich tijdens enthousiast instappen kan voordoen, is nog maar de vraag. Als je niet heel goed uitkijkt, kun je je kanis namelijk bijzonder hard tegen de nogal ver het interieur in stekende A-stijl aanstoten. Voorzichtig plaatsnemen, dus!
Krappe ingang
Afgezien van die moderne (veiligheids-) voorzieningen, houdt de 308 CC vast aan het concept van z'n voorganger. Dat betekent vier zitplaatsen en een stalen klapdak dat zich in twee delen elektrisch in de kofferbak laat opvouwen. Peugeot heeft geen moeite gedaan om de constructie extreem compact te maken, en dat resulteert in een 'ouderwets' dikke kont. Designgrappen als extra brede achterlichtunits en veel horizontale lijnen moeten de auto een meer gestrekt voorkomen geven, maar ook die kunnen de inmiddels bijna klassieke CC-bochel niet verhullen. Die vier zitplaatsen moeten we trouwens ook met een korreltje zout nemen, want als voorin twee lange Nederlanders zitten, blijft er achterin maar bar weinig plek over. Hebt u echter twee kleine kinderen, dan is het interieur van de 308 CC ruim genoeg. Dat kunnen we niet zeggen van de bagageruimte, helaas. Wanneer de kap gesloten is, slikt de 308 CC een keurige 403 liter, maar zodra de kap in de bak ligt, krimpt die ruimte tot een schamele 226 liter. Op zich is dat niet eens slecht, twee weekendtassen kun je zeker kwijt, maar het is wel heel jammer dat je bijna niet bij je spullen kunt. Een slim 'optilsysteem' als Volvo bijvoorbeeld ontwikkelde voor de C70 heeft de 308 niet, waardoor er met het dak in open toestand ongeveer twintig centimeter ruimte overblijft om te laden en te lossen. Het leven bestaat uit compromissen, dat is bekend, maar deze ingang is wel érg krap.
Stijf genoeg
Iemand die kiest voor een vrijetijdsversie zoals 'n coupé-cabriolet, verwacht over het algemeen sportievere prestaties van z'n auto dan de doorsnee hatchback-koper. Het zal u niet verbazen dat de 308 CC aan de zware kant is, de 1.6 THP (Turbo High Pressure) weegt minimaal 1.485 kilo, maar desondanks voelt de CC niet overdreven log. In bochten voel je duidelijk dat er veel gewicht in de kont ligt, maar het ESP weet uitstapjes van de achterkant effectief in te dammen. In open toestand is de carrosserie stijf genoeg, want alleen op erg slecht wegdek zie je de voorruit wat trillen. Met de kap dicht hoor je de dakdelen zo nu en dan wél lichtjes tegen elkaar bonken, dus helemaal vrij van torderen is de koets niet.
De versie met de 150 pk sterke 1,6-liter benzinemotor wordt volgens Peugeot de populairste versie in Nederland. De Fransen ontwikkelden de viercilinderturbo samen met BMW en die samenwerking heeft een puike krachtbron opgeleverd. De THP kan al bij 1.400 toeren per minuut gebruikmaken van het maximumkoppel (240 Nm), en dat zorgt ervoor dat de auto lekker alert aanvoelt en mooi soepel presteert. De turbo voorziet de motor geleidelijk van lucht en dat zorgt voor een mooie krachtopbouw; geen trap in de rug maar een constante aanvoer van kracht. De 1.6 VTi met 120 pk volgt in de tweede helft van 2009.
De versnellingsbak in de benzineversie voelt veel strakker dan we gewend zijn van Peugeot. We hebben namelijk ook een stuk kunnen rijden met de dieselmotor, en in die versie valt ogenblikkelijk op dat de bak hakeriger werkt en ook met minder gevoel van verzet wisselt. Qua vermogen kom je met die motor eveneens niks tekort, maar het is opvallend hoeveel zekerder de diesel-CC zich gedraagt in bochten. De zelfontbrander is zwaarder dan de benzinemotor en stuurt daardoor ook zwaarder, en dat bevalt ons. In de benzineversie werkt de besturing aan de lichte kant en dat voelt te afstandelijk. De 1,6-liter THP is met andere woorden de fijnste motor, maar de diesel stuurt beter. Rond 15 mei staat de 308 CC bij de dealers, klaar voor de zomer!
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.