Peugeot 207 XT 1.6 16V (2006) - Test

Compacte zwaargewicht

Peugeot 207 XT 1.6 16V

De ontwerpers van de 207 hebben overduidelijk de 206 als voorbeeld genomen. Waarom zou je iets dat zó succesvol is, gaan veranderen? Keerzijde is dat we merkten dat men op straat niet eens doorheeft dat dit een nieuw model is.

Bij het wegrijden merk je dat de Peugeot is uitgerust met elektrische, snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging, die sterk bekrachtigt op lage snelheden. Dat is fijn bij het uitparkeren, maar daarna verwacht je meer gevoel dan de 207 je geeft. Bij een hoger tempo verbetert het wel, maar in het middengebied blijft hij helaas vaag. Daardoor lijk je minder betrokken bij wat de 207 in zijn mars heeft. De 109 pk sterke 1,6-litermotor is niet onderbemeten, maar de 207 is niet alleen gegroeid ten opzichte van de 206, hij weegt met 1.200 kg ook niet weinig.
Het onderstel komt in eerste instantie sportief over en is stevig afgesteld. Toch is het gevoel dat de 206 je gaf, dat van een rappe rakker, verdwenen. Met een sprinttijd van 10,9 seconden is de 207 niet bepaald traag, maar lichtvoetig? Nee. Dynamisch? Ja. Omdat hij zo stevig aanvoelt, ben je niet geneigd te vroeg van het gas af te gaan in snelle bochten. Het grensbereik ligt ver, al zal je daarin niet snel belanden, omdat hij wel overhelt, wat een natuurlijke barrière vormt. ESP is niet standaard, maar het lijkt het ons een nuttige voorziening voor sportieve berijders omdat de achterkant een lichte neiging tot uitbreken vertoont.
Standaard staat de nieuwe Peugeot op 15-inchwielen, maar de 1.6 krijgt stalen exemplaren mee van 16 inch. De 207 heeft rondom schijfremmen die uitstekend functioneren. Schakelen en koppelen gaat bij de Peugeot zoals het hoort, maar niet meer dan gemiddeld.

Eenvoudig
Vanbinnen geen vreemde vormen, geen rare toeters en bellen. De vormgeving is eenvoudig, de gebruikte materialen prettig. Achter het stuur zien we drie grote klokken; door de opvallende rand om de klokken oogt het opgeruimd zonder kaal te zijn. Het stuur is prettig dik en goed gevormd. Het middengedeelte van het dashboard is simpel. De enige versiering is een grijs lijstje met witte, diagonale streepjes rond de ventilatieopeningen. De radio en de verwarming/ventilatie zijn gelijk aan die van elke andere Peugeot. Zowel de radio als de ventilatie is misschien niet uit de mooiste kunststof opgetrokken, maar de bediening en de positie is simpel.
Op de stoelen vinden we prettige veloursbekleding.
Een goede zitpositie is te vinden mede dankzij het stuur dat in de diepte kan worden versteld. De stoelen zijn lekker stevig en geven veel steun. De zittingen zijn langer dan in de 206, maar hadden nog best iets langer mogen zijn.

Inschikken
Het ruimteaanbod is niet heel riant. Daar merken de voorpassagiers in eerste instantie weinig van, maar achterin is het wel duidelijk. Twee volwassenen achterin passen maar nét. Problematischer wordt het als je de achterbank neerklapt (en de zittingen dus opklapt) voor een optimaal gebruik van de laadruimte. Mensen van gemiddelde lengte en langer moeten dan behoorlijk inschikken en dicht op het dashboard kruipen.
Op het gebied van veiligheid is de 207 helemaal bij de tijd met hoofdairbags rondom en bijvoorbeeld een achterbank die zo is gevormd dat achterpassagiers bij een noodstop niet van de bank glijden ('submarining').

  • +Wegligging
  • +Vormgeving interieur
  • -Stuurbekrachtiging
  • -Met de achterbank neergeklapt is de ruimte voorin beperkt

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 XT 1.6-16V
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.735

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.030 mm / 1.720 mm / 1.472 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.200 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 600 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 194 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,7 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 14,6 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km (fabrieksopgave: 7,0 l/100km)
CO2-uitstoot 166 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.